Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Exakt samma problem. Tänker ”detta fattar väl alla att jag inte menar på riktigt”.

Inser sen att inte alls är uppenbart för andra…
OCH då, kommer det värsta, när jag börjar tänka på allt annat jag skrivit som folk kanske trott att jag menat🫣

Jag skulle säga att det mesta jag skriver här på Buke är med humoristiska undertoner. Eller ren och skär galghumor, men jag fattar att det är svårt att läsa av. Den bästa humorn är ju den som sipprar in mellan raderna men den går ju många förbi av förklarliga skäl 😅
 
Jag skulle säga att det mesta jag skriver här på Buke är med humoristiska undertoner. Eller ren och skär galghumor, men jag fattar att det är svårt att läsa av. Den bästa humorn är ju den som sipprar in mellan raderna men den går ju många förbi av förklarliga skäl 😅
Eller hur!
För min del är det svårt att skriva på något annat sätt än hur jag är som person och jag fattar ju att det blir superkonstigt ibland för de som inte känner mig men lever liksom större delen av livet med humor som en väldigt stor och viktig del.
Skulle må bedrövligt om jag inte var omringad av liksasinnade och är del av en familj/umgänge där det i stort sett alltid finns ett litet skämt eller en pik dolt vilket är det normala för mig.

Jag har tagit mig igenom en hel del pinsamma, svåra och ibland riktigt jobbiga situationer med ett kul skämt, oftast kopplat till mina egna brister (är fruktansvärt slarvig och tankspridd) och det har alltid varit min go to liksom. Redan i skolan var jag den som oftast sa nåt som lättade upp stämningen lite (var om möjligt ännu mer slarvig med prylar, böcker etc då än jag är nu) och det har sen hängt med.

När vi slutade 9:an fick alla elever i klassen ett litet citat med sig från vår lärare. Mitt var: ”Karro, du kan bli precis vad du vill här i livet om du bara inte hinner glömma bort vad det var du ville bli innan du är klar”

🤷‍♀️
 
Hur funkar enzymfritt tvättmedel? Google säger bara vad enzymer gör men jag fattar inte vad ett enzymfritt tvättar rent med.
 
Var på affären idag och stod framför tidningshyllan ett tag. Väckte några frågor.

Läser barn idag serietidningar? Skulle vilja köpa en prenumeration till mina syskonbarn för jag minns hur glad jag blev när Penny kom.

Och vilka köper Fantomen? Hur kan det löna sig att trycka den och sälja i butik?
Sen på bollen: min nioåring älskar när det kommer tidningar på posten! Visserligen medlemstidningar då. Men hon läser mina och min systers gamla Min Häst med mycket stor behållning också. Speciellt Mulle :love:
 
Min gamla stationära dator har Windows 7. Det gick utmärkt att skriva på webben och speciellt på buke.

Problemet började med att jag fick en avlagd laptop av avkomman, med win 10. Nu har jag en ny fådd dator och samma problem som på laptopen dyker upp. Också win 10

I stort sett all text markeras som felstavad. Min teori är att den tror jag skriver på engelska. Om jag markerar ett ord och vänsterklickar finns alternativet att översätta till svenska och då försvinner markeringen.

Facebook och andra ställen jag skriver på fungerar som de ska.
Hittar ingen inställning för buke

Vad ska jag göra :arghh::arghh::arghh:
 
Menar du när du skriver i ett Word dokument så markeras texten med rött under? Om engelska är inställt som rättstavningsspråk så behöver du ändra till svenska (inte översätta).
 
Min gamla stationära dator har Windows 7. Det gick utmärkt att skriva på webben och speciellt på buke.

Problemet började med att jag fick en avlagd laptop av avkomman, med win 10. Nu har jag en ny fådd dator och samma problem som på laptopen dyker upp. Också win 10

I stort sett all text markeras som felstavad. Min teori är att den tror jag skriver på engelska. Om jag markerar ett ord och vänsterklickar finns alternativet att översätta till svenska och då försvinner markeringen.

Facebook och andra ställen jag skriver på fungerar som de ska.
Hittar ingen inställning för buke

Vad ska jag göra :arghh::arghh::arghh:
Testa att klicka på "Språktexten" till vänster om klockan nere i högra hörnet av skärmen om du har aktivitetsfältet i botten av skärmen (Det står troligen ENG nu eller EN-US/EN-GB)
> Gå till Språkinställningar
> Leta reda på Prioriterade språk
> Har du både svenska och engelska installerat se till att Svenska står överst (klicka på dem och flytta med pilen brukar fungera om man vill byta ordning), finns inte svenska lägger du till det genom att klicka på plustecknet vid Lägg till ett språk. Du kan behålla engelska, vill du växla mellan engelska och svenska senare gör man det kvickt genom kortkommandot håll inne Windows-knappen och tryck på Spacebar (mellanslagstangenten). :)
 
Kan en dammsugare verkligen fånga in virus?
Om du menar en luftrenare med HEPA filter, ja. Men den renar bara luft som passerar igenom den från partiklar, så tveksamt hur mycket det hjälper mot virus. Virus och bakterier på ytor lär inte fångas upp. Och vanlig dammsugare lär inte göra någonting eftersom att partiklarna är så små - de åker ut med luften igen. Bättre att desinfektera ytor.
 
Om du menar en luftrenare med HEPA filter, ja. Men den renar bara luft som passerar igenom den från partiklar, så tveksamt hur mycket det hjälper mot virus. Virus och bakterier på ytor lär inte fångas upp. Och vanlig dammsugare lär inte göra någonting eftersom att partiklarna är så små - de åker ut med luften igen. Bättre att desinfektera ytor.
Jag reagerar på en reklam för dammsugare som säger att den tar bort virus. För mig känns det inte riktigt men vad vet jag.
 
Testa att klicka på "Språktexten" till vänster om klockan nere i högra hörnet av skärmen om du har aktivitetsfältet i botten av skärmen (Det står troligen ENG nu eller EN-US/EN-GB)
> Gå till Språkinställningar
> Leta reda på Prioriterade språk
> Har du både svenska och engelska installerat se till att Svenska står överst (klicka på dem och flytta med pilen brukar fungera om man vill byta ordning), finns inte svenska lägger du till det genom att klicka på plustecknet vid Lägg till ett språk. Du kan behålla engelska, vill du växla mellan engelska och svenska senare gör man det kvickt genom kortkommandot håll inne Windows-knappen och tryck på Spacebar (mellanslagstangenten).
På alla språkinställingar jag hittar står svenska som inmatningsspråk. Har inte hittat engelska nånstans

Svenska funkar överallt utom på buke :cry: :cry: :cry:
 
Ok. Vilken webbläsare använder du? Chrome, Microsoft Edge, Internet Explorer eller någon annan? Isf vilken?
Edge, safari och nån till. Brukar variera och byta efter en tid.
Edge använder bing som är en totalt värdelös sökmotor.
Skippat explorer dock för jag blev så trött på den.
Men varför bara buke?
 
Edge, safari och nån till. Brukar variera och byta efter en tid.
Edge använder bing som är en totalt värdelös sökmotor.
Skippat explorer dock för jag blev så trött på den.
Men varför bara buke?
Jo, det är skumt. Om du testar att i Edge
> Tryck på de tre prickarna uppe till höger
> Inställningar
> Språk
Ligger svenska överst i listan där också om det är flera språk?

(Ang Bing som sökmotor i Edge kan man ändra det också, se länk. Man kan även välja använda annat än Google även om det är det som är beskrivet i länken här: https://support.google.com/websearch/answer/464?hl=sv#zippy=,microsoft-edge)
 
Jo, det är skumt. Om du testar att i Edge
> Tryck på de tre prickarna uppe till höger
> Inställningar
> Språk
Ligger svenska överst i listan där också om det är flera språk?

(Ang Bing som sökmotor i Edge kan man ändra det också, se länk. Man kan även välja använda annat än Google även om det är det som är beskrivet i länken här: https://support.google.com/websearch/answer/464?hl=sv#zippy=,microsoft-edge)
Svenska överallt i alla inställningar jag hittat. Och funkar överallt men inte på buke.
 

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 529
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 887
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 863
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp