Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

När man går till polisen för att ansöka om nytt pass (förnya) måste man lämna in sitt "gamla" pass på första besöket för makulering eller är det först när man hämtar det nya passet som de makulerar det gamla? Jag kommer inte ihåg hur det var. 🙈
Jag har kvar flera av mina gamla pass. Frågade polisen om de ville ha dem och göra hål i dem men de gör tydligen inte så längre. Senaste passet införskaffades för några år sedan.
 
Jag har kvar flera av mina gamla pass. Frågade polisen om de ville ha dem och göra hål i dem men de gör tydligen inte så längre. Senaste passet införskaffades för några år sedan.
Men då har det förmodligen varit döda pass. Vi fick tillbaka dotterns pass i somras som hade gått ut.
 
När man hämtar det nya. Våra var fast i ett säkerhetsskåp i somras, det finns en tråd om det 😁
Tack för hjälpen! Var och ansökte om nytt pass idag direkt på morgonen.
Jag har kvar flera av mina gamla pass. Frågade polisen om de ville ha dem och göra hål i dem men de gör tydligen inte så längre. Senaste passet införskaffades för några år sedan.
Behövde du inte ta med det gamla för att få hämta ut det nya? Polisen påminde mig nämligen om att jag måste ta med mitt gamla pass när jag hämtar nya så det kan makuleras. Hen stämplade det till och med på kvittot.
Har också erfarenhet av att de gör hål på det förra när det makuleras, senast jag ansökte. Men det var några år sedan.
 
Tack för hjälpen! Var och ansökte om nytt pass idag direkt på morgonen.

Behövde du inte ta med det gamla för att få hämta ut det nya? Polisen påminde mig nämligen om att jag måste ta med mitt gamla pass när jag hämtar nya så det kan makuleras. Hen stämplade det till och med på kvittot.
Har också erfarenhet av att de gör hål på det förra när det makuleras, senast jag ansökte. Men det var några år sedan.
Inte om det har gått ut. Då brydde de sig inte ett dugg.
 
Tack för hjälpen! Var och ansökte om nytt pass idag direkt på morgonen.

Behövde du inte ta med det gamla för att få hämta ut det nya? Polisen påminde mig nämligen om att jag måste ta med mitt gamla pass när jag hämtar nya så det kan makuleras. Hen stämplade det till och med på kvittot.
Har också erfarenhet av att de gör hål på det förra när det makuleras, senast jag ansökte. Men det var några år sedan.
Nej jag behövde inte ha med de gamla men de har varit utgångna när jag fixat nya så de var ändå inte gilltiga.
 
Något som irriterat mig ett tag.
Varför är kokta morötter väldigt mycket godare om de är skurna i stavar, än om de är slantade?

(givetvis bägge kokade med en liten klick smör och en nypa socker i kokvattnet ;))
 
Inte om det har gått ut. Då brydde de sig inte ett dugg.
Här har de gjort hål i både pass och id-kort fastän de varit giltiga när jag hämtade ut de nya.
Men nu kanske de nya passen har biometrisk info (som inte de gamla hade förut?) så de kanske slutar fungera i läsare dagen efter de gått ut. 🤔
 
Något som irriterat mig ett tag.
Varför är kokta morötter väldigt mycket godare om de är skurna i stavar, än om de är slantade?

(givetvis bägge kokade med en liten klick smör och en nypa socker i kokvattnet ;))
Och att det är så stor skillnad i smaken om man gör potatisgratäng med potatisslantar eller - stavar. Som två olika rätter fast att det bara är formen på potatis som skiljer.
 
Och att det är så stor skillnad i smaken om man gör potatisgratäng med potatisslantar eller - stavar. Som två olika rätter fast att det bara är formen på potatis som skiljer.
Nu har jag aldrig gjort vare sig slantar eller stavar - vilken är bäst? Förmodligen är slantar närmast tunna skivor, men ändå!
 
Något som irriterat mig ett tag.
Varför är kokta morötter väldigt mycket godare om de är skurna i stavar, än om de är slantade?

(givetvis bägge kokade med en liten klick smör och en nypa socker i kokvattnet ;))
Och varför är snedskurna slantar godare än både raka slantar och stavar?

Jag är helt med på detta (förutom möjligtvis socker i kokvattnet; tycker de är söta som de är. Vad gör det för smaken?)!

Tycker skärningen har betydelse för smaken/texturen/ätupplevelsen på många grönsaker.
 
Och varför är snedskurna slantar godare än både raka slantar och stavar?

Jag är helt med på detta (förutom möjligtvis socker i kokvattnet; tycker de är söta som de är. Vad gör det för smaken?)!

Tycker skärningen har betydelse för smaken/texturen/ätupplevelsen på många grönsaker.
Bra fråga!
Men visst råder det väl konsensus om att slantade morötter är det minst smakliga?

Jag lärde mig att ha en nypa socker - alltså mindre än saltmängden - i kokvattnet och en liten klick smör. Blev betydligt godare.
 
Senast ändrad:
Bra fråga!
Men visst råder det väl konsensus om att slantade morötter är det minst smaklioga?

Jag lärde mig att ha en nypa socker - alltså mindre än saltmängden - i kokvattnet och en liten klick smör. Blev betydligt godare.
Intressant!

Nja, för mig ingår nog snedskurna slantar under kategorin slantar och de är ju godast av alla (medan rakskurna är ointressanta)!

Och ingen snajdig skärning i världen hjälper om de överkokas, då blir det bara sorg. :cry: Min erfarenhet säger i och för sig att slantade morötter oftare är överkokta än andra former (tänker skolbespisning).

Men rakskurna slantar, definitivt tråkigast. Där verkar det finnas konsensus även vad jag kan se.

Måste bara fråga om stavar; gör ni dem fyrkantiga? Tändsticksstorlek?? Jag har nog aldrig någonsin tänkt att jag stavar morot, utan jag klyftar den (ett eller två tvärgående skär och två längsgående som delar i klyftor/fjärdedelar).
 
Måste bara fråga om stavar; gör ni dem fyrkantiga? Tändsticksstorlek?? Jag har nog aldrig någonsin tänkt att jag stavar morot, utan jag klyftar den (ett eller två tvärgående skär och två längsgående som delar i klyftor/fjärdedelar).
I halvor på längden. Skär sedan flera snitt längs med halvorna. Sedan kapar jag lite snedställt.
-gick det att förstå?
 

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 529
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 887
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 864
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp