Tråden för dumma, halvdumma och heldumma frågor

Vad menar folk då de avslutar ett mail med ?? Är det någon slags gammal version av en smiley eller något liknande?

Hade det varit ett meddelande hade jag förstått det som en lite irriterad stressad fråga , t.ex "var är du, varför har du inte kommit??"

Men det är en lärare som avslutar alla sina mail så. "Kom ihåg idrottskläderna på måndag, och ha en riktigt trevlig helg. ??"
 
Vad menar folk då de avslutar ett mail med ?? Är det någon slags gammal version av en smiley eller något liknande?

Hade det varit ett meddelande hade jag förstått det som en lite irriterad stressad fråga , t.ex "var är du, varför har du inte kommit??"

Men det är en lärare som avslutar alla sina mail så. "Kom ihåg idrottskläderna på måndag, och ha en riktigt trevlig helg. ??"
Om jag skulle gissa så har läraren använt någon form av emoji men att era respektive mailsystem inte är kompatibla med varandra gällande detta så att det "översätts" till frågetecken för dig.

Annars har jag ingen aning. 😅
 
Vad menar folk då de avslutar ett mail med ?? Är det någon slags gammal version av en smiley eller något liknande?

Hade det varit ett meddelande hade jag förstått det som en lite irriterad stressad fråga , t.ex "var är du, varför har du inte kommit??"

Men det är en lärare som avslutar alla sina mail så. "Kom ihåg idrottskläderna på måndag, och ha en riktigt trevlig helg. ??"
Jag skulle också säga att det är en symbol eller emoji som inte blir korrekt översatt så istället blir det frågetecken. Formaten är inte kompatibla.
 
Hur är det egentligen med hjälmar? Har veterinärer (distrikt är det jag läst nått om) på sig hjälmar vid hantering av hästar och hur är det i övrigt då stall är/blir en arbetsplats, ska alla ha hjälm vid hantering av häst då? Jag vet ju att det inte var så när jag jobbade med hästar för x antal år sen men är nyfiken på hur det är nu, är det något som ändrats?
 
Finns det fortfarande risifrutti i liter förpackning? Som mjölkpaket, utan sylten då. Hette typ riskvikk. Känns som att produkten fanns ett tag för flera år sedan och sen försvann. Kanske inte sålde så bra.
 
Finns det fortfarande risifrutti i liter förpackning? Som mjölkpaket, utan sylten då. Hette typ riskvikk. Känns som att produkten fanns ett tag för flera år sedan och sen försvann. Kanske inte sålde så bra.
Går tydligen att beställa på nätet.

Kände igen namnet men hade ingen aning om vad det var :)
 
Går tydligen att beställa på nätet.

Kände igen namnet men hade ingen aning om vad det var :)
Nu när jag googlade så vet jag inte om säljsidorna är så legitima tråkigt nog, men Axa var det ja som tillverkade den! Finns inte i någon butik i Sverige och verkar ha gått ur deras sortiment. Jag får drömma mig tillbaka.
 
Hur är det egentligen med hjälmar? Har veterinärer (distrikt är det jag läst nått om) på sig hjälmar vid hantering av hästar och hur är det i övrigt då stall är/blir en arbetsplats, ska alla ha hjälm vid hantering av häst då? Jag vet ju att det inte var så när jag jobbade med hästar för x antal år sen men är nyfiken på hur det är nu, är det något som ändrats?
Ja, idag är det nog mer vanligt än det var förr att man ska ha hjälm vid hästhantering som en del av att förebygga tråkiga olyckor. Arbetsgivare kan ha det som policy. Jag tror krav på en god arbetsmiljö har fått större betydelse.
 
träffade en person som hade köpt hundfoder som hunden ratade.
Hon gav det till småfåglarna, blandat med annan fågelmat.

Är hundars torrfoder verkligen lämpligt till fåglar??
 
Jag söker en tecknad figur. Jag tror att det är någon häst/ponny(liknande) varelse. Den kom från galapagos. Jag är inte säker på om det är en huvudkaraktär, jag tror inte det, mer troligt någon sidekick till någon annan. Google är inte min vän här. Låter detta alls bekant för någon?
 
Jag har kanske en dum fråga. Men aldrig varit skadad förut. Jag är sjukskriven en månad (minst) och har ansökt om sjukpenning på försäkringskassan. Men igår såg jag att jag bara får ut 1000kr, så jag skrev till lönekontoret och frågade om de vet varför jag bara får 1000kr av försäkringskassan nu, när jag förlorar typ 10.000 av min lön. Trodde liksom man fick så man åtminstone överlever
😕
Vet ni om det beror på att man får mer senare? Eller vad tror ni?
 
Jag har kanske en dum fråga. Men aldrig varit skadad förut. Jag är sjukskriven en månad (minst) och har ansökt om sjukpenning på försäkringskassan. Men igår såg jag att jag bara får ut 1000kr, så jag skrev till lönekontoret och frågade om de vet varför jag bara får 1000kr av försäkringskassan nu, när jag förlorar typ 10.000 av min lön. Trodde liksom man fick så man åtminstone överlever
😕
Vet ni om det beror på att man får mer senare? Eller vad tror ni?
Hur många dagar är det de betalat ut för? Det brukar stå på fk hemsida.
 
Jag har kanske en dum fråga. Men aldrig varit skadad förut. Jag är sjukskriven en månad (minst) och har ansökt om sjukpenning på försäkringskassan. Men igår såg jag att jag bara får ut 1000kr, så jag skrev till lönekontoret och frågade om de vet varför jag bara får 1000kr av försäkringskassan nu, när jag förlorar typ 10.000 av min lön. Trodde liksom man fick så man åtminstone överlever
😕
Vet ni om det beror på att man får mer senare? Eller vad tror ni?

Brytdatum hos f-kassan (för sjukpenning) är 20'e, så det kan med tyvärr bli ett skapligt tidsglapp mellan sista löneutbetalningen och första utbetalningen av sjukpenning.
 
Troligen pga av brytdatum. När jag var sjukskriven efter operationen för några år sen så fick jag ersättningen från försäkringskassan i efterskott så att säga.

Sen träder väl ersättning från försäkringskassan in först efter de två första veckorna, dvs de 2 första veckorna av sjukskriven står arbetsgivaren för. Därefter går FK in. Så var det i alla fall för mig.

Om du är privatanställd och har kollektivavtal, så rekommenderar jag att du kollar upp om du har rätt till sjuklön av arbetsgivaren eller via försäkring hos facket om du är medlem. Detta för de första 90 dagarna och avser den del av lönen som överstiger sjukpenningen från Försäkringskassan.
 
Senast ändrad:
Troligen pga av brytdatum. När jag var sjukskriven efter operationen för några år sen så fick jag ersättningen från försäkringskassan i efterskott så att säga.

Sen träder väl ersättning från försäkringskassan in först efter de två första veckorna, dvs de 2 första veckorna av sjukskriven står arbetsgivaren för. Därefter går FK in. Så var det i alla fall för mig.

Om du är privatanställd och har kollektivavtal, så rekommenderar jag att du kollar upp om du har rätt till sjuklön av arbetsgivaren eller via försäkring hos facket om du är medlem. Detta för de första 90 dagarna och avser den del av lönen som överstiger sjukpenningen från Försäkringskassan.
Hur många dagar är det de betalat ut för? Det brukar stå på fk hemsida.

Brytdatum hos f-kassan (för sjukpenning) är 20'e, så det kan med tyvärr bli ett skapligt tidsglapp mellan sista löneutbetalningen och första utbetalningen av sjukpenning.

Såg nu att det är för de 2 första dagarna, 22-23. Men hamnar verkligen i en dumt ekonomisk sits🥺🥺 Men ska kolla det med facket. Är kommunalt anställd. Tack för svar❤️
 

Liknande trådar

Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
2 529
Senast: EmmaBovary
·
Mat Är inte julbord världens konstigaste sak? Man lagar mat för en hel vecka till en måltid. NOLL hänsyn till att magsäcken har precis samma...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 887
Senast: Pilot
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 864
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
609
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp