Torra slemhinnor

Om inte menscykeln är igång så är du i samma båt. Lokalbehandlingen ger inga märkbara systemeffekter. Ja, den förs in vaginalt men ger effekt på slemhinnorna generellt i underlivet.

Replens är annars ett hormonfritt alternativ, vet dock inte hur effektivt det är.

Replens är tämligen effektivt, jag har testat det tidigare. Dock tycker jag att Multigyn ger en bättre effekt samt är galet mycket billigare.
 
Om inte menscykeln är igång så är du i samma båt. Lokalbehandlingen ger inga märkbara systemeffekter. Ja, den förs in vaginalt men ger effekt på slemhinnorna generellt i underlivet.

Replens är annars ett hormonfritt alternativ, vet dock inte hur effektivt det är.
Mensen är igång igen.
Replens är tämligen effektivt, jag har testat det tidigare. Dock tycker jag att Multigyn ger en bättre effekt samt är galet mycket billigare.
Multi gyn vågar jag inte använda, efter den där kompressen på BB. Det gjorde så vansinnigt ont!
 
Dessutom är jag skeptisk till att något som kan ge huvudvärk och viktuppgång bara är lokalt verkande..
 
Mensen är igång igen.

Multi gyn vågar jag inte använda, efter den där kompressen på BB. Det gjorde så vansinnigt ont!

Jag tänker inte försöka övertyga dig, det är givetvis helt och hållet ditt val.

MEN... tyvärr är det så att har en problem med fiffi kan det vara så att även boten kommer att göra ont till en början. Jag har haft mångåriga problem med både torra slemhinnor och svampinfektioner som ju gärna kommer med torra slemhinnor (och nedsatt immunförsvar). Ibland har jag haft så ont att bara gå rakt framåt har varit en plåga. Lägg sedan till att jag inte tål lokalverkande svampmedel, då kunde vi verkligen snacka om brinnande fiffi! Dvs får jag ordentlig svamp i underlivet är det tabletter som gäller samt lokal behandling med Multigyn. Jag tänker att när du var nyförlöst kanske det inte var så konstigt att det gjorde ont med kompressen.

Sedan är ju problemet ofta tvåfaldigt, torra slemhinnor orsakas ju ofta av någon faktor som medicin eller hormoner som inte riktigt stämmer. Dvs det kan behövas någon form av hormonbehandling för att få styr på den biten och sedan återfuktande/fuktgivande behandling för att återställa fuktbalansen snabbare. Har en dessutom sprickor kan det ju vara bra med fett (olja eller fast fett) som skydd. Samt då behandling mot svamp om det är så att en har en svampinfektion.
 
Jag tänker inte försöka övertyga dig, det är givetvis helt och hållet ditt val.

MEN... tyvärr är det så att har en problem med fiffi kan det vara så att även boten kommer att göra ont till en början. Jag har haft mångåriga problem med både torra slemhinnor och svampinfektioner som ju gärna kommer med torra slemhinnor (och nedsatt immunförsvar). Ibland har jag haft så ont att bara gå rakt framåt har varit en plåga. Lägg sedan till att jag inte tål lokalverkande svampmedel, då kunde vi verkligen snacka om brinnande fiffi! Dvs får jag ordentlig svamp i underlivet är det tabletter som gäller samt lokal behandling med Multigyn. Jag tänker att när du var nyförlöst kanske det inte var så konstigt att det gjorde ont med kompressen.

Sedan är ju problemet ofta tvåfaldigt, torra slemhinnor orsakas ju ofta av någon faktor som medicin eller hormoner som inte riktigt stämmer. Dvs det kan behövas någon form av hormonbehandling för att få styr på den biten och sedan återfuktande/fuktgivande behandling för att återställa fuktbalansen snabbare. Har en dessutom sprickor kan det ju vara bra med fett (olja eller fast fett) som skydd. Samt då behandling mot svamp om det är så att en har en svampinfektion.
Jag har ju ingen aning om vad det är som är fel. Vården verkar inte bry sig, med tanke p att deras råd var att avvakta. Att börja krångla med hormoner och svampmedel då känns inte helt rätt heller..

Att smörja med något som gör det värre gör jag bara inte. Det är outhärdligt!
 
Jag har ju ingen aning om vad det är som är fel. Vården verkar inte bry sig, med tanke p att deras råd var att avvakta. Att börja krångla med hormoner och svampmedel då känns inte helt rätt heller..

Att smörja med något som gör det värre gör jag bara inte. Det är outhärdligt!

Eftersom du har så stora besvär hade jag gått tillbaka till vården och sagt att det inte blir bättre och att du vill få kollat om det är en svampinfektion eller bakteriell vaginos.

Och som sagt, det är ditt val hur du vill göra.
 
Eftersom du har så stora besvär hade jag gått tillbaka till vården och sagt att det inte blir bättre och att du vill få kollat om det är en svampinfektion eller bakteriell vaginos.

Och som sagt, det är ditt val hur du vill göra.
Jag försöker ju få en tid på vårdcentralen, men det verkar inte gå. Väntar på att de ska ringa upp idag igen. Men som sagt, de har rekommenderat avvakta och babyolja..
 
Jag försöker ju få en tid på vårdcentralen, men det verkar inte gå. Väntar på att de ska ringa upp idag igen. Men som sagt, de har rekommenderat avvakta och babyolja..
jag har haft problem i 8 år och ännu inte fått hjälp. Det kliar, skaver och typ brinner. Hästsalvan började jag med förra veckan och det lugnar! Men det behöver ju inte vara en universallösning precis... Har testat massor av preparat inkl vaselin. Hästsalvan vinner än så länge :D
 
jag har haft problem i 8 år och ännu inte fått hjälp. Det kliar, skaver och typ brinner. Hästsalvan började jag med förra veckan och det lugnar! Men det behöver ju inte vara en universallösning precis... Har testat massor av preparat inkl vaselin. Hästsalvan vinner än så länge :D
Shit, så länge står jag nog inte ut! Hoppas verkligen det går över snart.
 
Inte riktat till någon direkt.

Alltså... jag vet att det på vissa ställen kan vara svårt att få hjälp med underlivsbesvär men det går ju alltid att söka sig vidare.

Men att hålla på med preparat som inte är ämnade för underlivet känns som en väldigt dum risk att ta eftersom det riskerar att förvärra problemen. Det finns preparat som är till för underlivet samt några som är beprövade och därmed säkra att använda som tex olja (utan parfym eller andra tillsatser då!). Vaselin fungerar också, även om jag personligen inte tycker om det. Det innehåller petrolatum, dvs en biprodukt från mineralolja. Den bildar en skyddande barriär, ja, men tillför inte fukt.

Men det är alltid bättre att ta reda på vad som orsakar besvären istället för att bara parera symptomen.
 
Usch vad fruktansvärt det låter @sthu 🙁 Kan det vara värt att testa något alternativ till VC eftersom du inte får gehör där, Kry tex?

(Olivolja gör underverk för mig, rapsolja funkar inte alls lika bra men jag tror inte att det räcker när du har så pass mycket besvär oavsett.)

Enligt min erfarenhet är Kry meningslös när det gäller sådant här :meh: Visserligen av förklarliga skäl men i mitt fall har det varit totalt omöjligt att ens få recept trots väldokumenterade besvär.
 
Enligt min erfarenhet är Kry meningslös när det gäller sådant här :meh: Visserligen av förklarliga skäl men i mitt fall har det varit totalt omöjligt att ens få recept trots väldokumenterade besvär.

Trist att höra! Jag är ingen förespråkare av olika online-alternativ vad gäller sjukvård men förstår TS desperation och hade nog ändå gett någon av aktörerna en chans, för att få en second opinion om VC inte är villiga att ta emot ärendet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 061
Senast: manda
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 099
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 202
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 956
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp