Torra slemhinnor

@Lyan tror kortison kan göra åtminstone hud tunnare, vet inte om jag visst experimentera med det. Ifall det är så att det är östrogenbrist kan det ju vara att det redan är tunnare än det borde.

Men jag vet inte.. Hydrokortison är ju förhållandevis milt.

Ok... ja, kortison gör hud tunnare samt ska inte användas på öppna sår. Helt ärligt, jag fattar inte hur du tänker när du inte vill prova ofarliga preparat men glatt överväger att använda kortison. Kortison är inget en ska använda hur som helst, det kan faktiskt förvärra vissa besvär. Vården och apoteken ser en ökad felanvändning av medicinska salvor, inkl kortison.

Och ska vi vara sådana är faktiskt kortison ett hormon framställt på syntetisk väg...
 
Ok... ja, kortison gör hud tunnare samt ska inte användas på öppna sår. Helt ärligt, jag fattar inte hur du tänker när du inte vill prova ofarliga preparat men glatt överväger att använda kortison. Kortison är inget en ska använda hur som helst, det kan faktiskt förvärra vissa besvär. Vården och apoteken ser en ökad felanvändning av medicinska salvor, inkl kortison.

Och ska vi vara sådana är faktiskt kortison ett hormon framställt på syntetisk väg...
Jag överväger det inte mer eller mindre än något annat. Sin jag skrev i inlägget är jag inte så pigg på att använda det, just pga tunn hud. Däremot vet jag att det är klådstillande och det är jäkligt lockande just nu.

Jag tror du förstod vad jag menade med hormonell behandling.

Att greja med östrogenliknande preparat utan att veta om det är det som behövs känns inte heller så bra.
Att smörja på något från ett märke som jag haft stora problem med innan känns inte heller lockande, nej.
Olja av olika slag har jag testat, allt jag hade hemma (tre sorters babyolja) och det gjorde vansinnigt ont.

Det enda som lindrar för stunden är tassalvan. Men effekten håller i typ en halvtimme..

Jag kommer inte prova väteperoxid heller, det känns lite väl starkt kan jag tycka.

Helst hade jag ju velat träffa en läkare innan jag börjar experimentera med någonting, men jag ska avvakta. Så jag avvaktar.
 
Jag överväger det inte mer eller mindre än något annat. Sin jag skrev i inlägget är jag inte så pigg på att använda det, just pga tunn hud. Däremot vet jag att det är klådstillande och det är jäkligt lockande just nu.

Jag tror du förstod vad jag menade med hormonell behandling.

Att greja med östrogenliknande preparat utan att veta om det är det som behövs känns inte heller så bra.
Att smörja på något från ett märke som jag haft stora problem med innan känns inte heller lockande, nej.
Olja av olika slag har jag testat, allt jag hade hemma (tre sorters babyolja) och det gjorde vansinnigt ont.

Det enda som lindrar för stunden är tassalvan. Men effekten håller i typ en halvtimme..

Jag kommer inte prova väteperoxid heller, det känns lite väl starkt kan jag tycka.

Helst hade jag ju velat träffa en läkare innan jag börjar experimentera med någonting, men jag ska avvakta. Så jag avvaktar.

Jag har också haft problem med hormonpreparat tidigare, jag misstänker att mycket av mitt dåliga psykiska mående under lång tid var delvis orsakat av p-pillren jag tog under alldeles för lång tid (utan uppehåll).

Trots det har jag provat Ovesterin och jag fick inga som helst problem när jag använde de vagitorierna (plus att de hjälpte). Jag mår också prima på hormonerna jag tar nu, jag har inte fått några biverkningar utan de gör det de ska.

Att det gör ont när du använder neutral olja säger mig att du behöver se en läkare direkt. Det går faktiskt att svara emot när VC anser att en ska avvakta och säga att du inte finner dig i att ha så här svåra problem.
 
Jag har också haft problem med hormonpreparat tidigare, jag misstänker att mycket av mitt dåliga psykiska mående under lång tid var delvis orsakat av p-pillren jag tog under alldeles för lång tid (utan uppehåll).

Trots det har jag provat Ovesterin och jag fick inga som helst problem när jag använde de vagitorierna (plus att de hjälpte). Jag mår också prima på hormonerna jag tar nu, jag har inte fått några biverkningar utan de gör det de ska.

Att det gör ont när du använder neutral olja säger mig att du behöver se en läkare direkt. Det går faktiskt att svara emot när VC anser att en ska avvakta och säga att du inte finner dig i att ha så här svåra problem.
Nu är jag ju inte direkt på topp så att börja käfta med en tjurig kärring i telefon är inte det lättaste.. Jag påpekade att jag har provat och att det gör ONT men hon tyckte att jag överdrev och skulle testa något annan olja. Avvakta, och sen la hon på. Sitter i kö till 1177 för att fråga vad exakt det är jag skulle läsa på hemsidan och vilken egenvård jag ska testa. Det jag hittar går mest ut på att inte tvätta med tvål typ.
 
Fast @Enya jag har haft problem i två månader. Eller rättare sagt 10 veckor. Jag har testat att avvakta, vilket jag förklarade för vc och gick veta att det är naturligt. Att smörja med olja går verkligen inte, det gör så ont att jag inte kan göra nånting alls. Att fortsätta smörja är inte så lockande då.. och hur vet du att jag bara testat en gång? Såvitt jag vet har jag smörjt flera gånger och med olika sorter. Ursäkta att jag inte meddelat varenda liten grej jag gör med mitt underliv.

Nu är det ju dessutom inte bara underlivet som är torrt (vilket jag skrivit i tråden) utan även bland annat ögonen och näsan.

Jag har extremt dåligt erfarenhet av hormonell behandling, så att jag inte vill testa bara för att är kanske inte så konstigt?
Med avvakta menar de mest troligt inte att du inte ska göra inget åt dina problem utan snarare att följa egenvårdsråd och avvakta för att se om det blir bättre.
För ögonen finns det ögondroppar att ta mot Torra ögon. För näsan finns någon sorts olja i sprayform att ta.
För underlivet har du en hel tråd full med tips. Det är inte alls konstigt med torrhet efter en graviditet utan att det ens är något "fel". Det kan bli så innan kroppen kommer i balans igen. Du kan hjälpa genom att ta hand om din torrhet.

Jag hade smort underlivet med olja tex och just där sprickan är hade jag smort med en fet kräm ett tag. Så, ännu ett tips. Jag hade använt oljspray i näsan, finns på apoteket, och ögondroppar till ögonen, finns på apoteket, och hudkräm om huden är torr också.

Att du inte VILL testa de olika tipsen du får i egenvårdsråd gör inte att du behöver en tid till läkare nu ändå, det är ditt val att gå obehandlad tills ditt problem är ohanterbart utan läkares hjälp, och då du verkligen behöver ett besök. Ditt val och inte vcs fel som inte ger dig tid nu.
 
Men herregud, jag testar ju med exakt det du skriver och det går verkligen inte @Enya
Det gör så fruktansvärt ont att jag bara vill slänga mig ur för ett stup.

Jag försökte boka en läkartid men fick inte.
 
Nu blöder det också.. Lyckat att smörja med olja och avvakta :down:

Du behöver en läkare så ring igen och ge dig inte. Påstår de att du ska avvakta när du blöder är de kompletta idioter.

Min lekmannagissning (som absolut kan vara jättefel) är att du har en svampinfektion och har den blivit så jävlig att det blöder kommer den inte att gå över av sig själv (inte inom rimlig tid iaf).
 
Du behöver en läkare så ring igen och ge dig inte. Påstår de att du ska avvakta när du blöder är de kompletta idioter.

Min lekmannagissning (som absolut kan vara jättefel) är att du har en svampinfektion och har den blivit så jävlig att det blöder kommer den inte att gå över av sig själv (inte inom rimlig tid iaf).
Vårdcentralen är stängd nu så jag får prova igen imorgon. Under tiden testar jag det apoteket rekommenderade (i princip det enda de hade i sortimentet :crazy:), Vagisan. Känns ungefär som om någon kört med gasolbrännare i underlivet, men ok. Jag fortsätter.
 
Vårdcentralen är stängd nu så jag får prova igen imorgon. Under tiden testar jag det apoteket rekommenderade (i princip det enda de hade i sortimentet :crazy:), Vagisan. Känns ungefär som om någon kört med gasolbrännare i underlivet, men ok. Jag fortsätter.
Jag hade åkt till ett apotek redan nu och köpt antingen Canesten eller Pevaryl och testat. Det har en salva man smörjer på underlivet och en vaginaltablett man stoppar in. I det här läget ser jag inte att det kan skada att testa. Och ringt vc igen i morgon.
 
Jag hade åkt till ett apotek redan nu och köpt antingen Canesten eller Pevaryl och testat. Det har en salva man smörjer på underlivet och en vaginaltablett man stoppar in. I det här läget ser jag inte att det kan skada att testa. Och ringt vc igen i morgon.
Salva, absolut, men har man känsliga slemhinnor skulle jag inte utsätta dem för vagitorier mot svamp. Jag använde Pevaryl i många år men till slut upplevde jag bara att de förvärrade läget.
 
@sthu det finns test som man kan köpa på apoteket för att testa om man har svamp. Om du inte vill behandla i blindo (vet dock inte hur träffsäkra testerna är).

Dock kan det göra ont som bara den att behandla svamp när det väl blivit sår.

Hormonbehandling lokalt är annorlunda mot tablettbehandling. Det beror på att preparatet tas upp genom huden utan att passera magen + att doserna brukar vara mycket lägre :)
 
Salva, absolut, men har man känsliga slemhinnor skulle jag inte utsätta dem för vagitorier mot svamp. Jag använde Pevaryl i många år men till slut upplevde jag bara att de förvärrade läget.
Jag tänker mer att om man inte använder det regelbundet så skadar det inte att testa för att få lindring. Jag har inte haft några problem de få gånger jag testat. Har inte heller haft återkommande problem så har inte behöver upprepa behandlingen på något vis. räcker med en kort behandling.
 
@sthu det finns test som man kan köpa på apoteket för att testa om man har svamp. Om du inte vill behandla i blindo (vet dock inte hur träffsäkra testerna är).

Dock kan det göra ont som bara den att behandla svamp när det väl blivit sår.

Hormonbehandling lokalt är annorlunda mot tablettbehandling. Det beror på att preparatet tas upp genom huden utan att passera magen + att doserna brukar vara mycket lägre :)
Jag tror inte riktigt på det här "verkar lokalt", men visst jag kan ha fel. Hormonspiral skulle också bara "verka lokalt" och jag fick massor med problem på andra ställen än i underlivet..

Vill inte testa något som gör ont om jag inte verkligen måste (typ om jag vet att det är svamp). Får kolla imorgon om apoteket har självtest här. Om inte vc låter mig boka tid.

Mitt apotek har varken pevaryl eller canesten i lager @Enya . Jag var där för en timme sen ca. Till något annat apotek hinner jag inte innan de stänger.

Och jag kunde aldrig använda dem (även om jag korkad som jag var provade flera gånger). Jag fick nässelutslag av dem, fiffi brann verkligen :crazy:
Det är så det känns bara av vanlig olja här.. Fast utan utslag (tror jag).
 
Jag tänker mer att om man inte använder det regelbundet så skadar det inte att testa för att få lindring. Jag har inte haft några problem de få gånger jag testat. Har inte heller haft återkommande problem så har inte behöver upprepa behandlingen på något vis. räcker med en kort behandling.

Och jag kunde aldrig använda dem (även om jag korkad som jag var provade flera gånger). Jag fick nässelutslag av dem, fiffi brann verkligen :crazy:
Nej jag kunde inte heller, mina slemhinnor kändes utslitna. Och jag minns att man varnades för överanvändning i och med att de var receptfria, de riskerade ställa till det ännu värre. Men Enya du har kanske rätt, enstaka ggr kanske de är helt okej.
 
Hur är det med att använda svampmedel när bristningarna inte läkt helt?

Läser dessutom på apotekens hemsidor att det avråds att använda svampmedel om man inte vet att det är svamp..
 
Hur är det med att använda svampmedel när bristningarna inte läkt helt?

Läser dessutom på apotekens hemsidor att det avråds att använda svampmedel om man inte vet att det är svamp..

Som sagt, jag hade inte behandlat mot svamp utan att veta om det är det eller ej men det är ju ett beslut var och en måste ta.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 028
Senast: manda
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 084
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 195
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 931
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp