Torra slemhinnor

Trist att höra! Jag är ingen förespråkare av olika online-alternativ vad gäller sjukvård men förstår TS desperation och hade nog ändå gett någon av aktörerna en chans, för att få en second opinion om VC inte är villiga att ta emot ärendet.

Jag är tämligen säker på att de kommer att säga det låter inte bra, vi kan inte göra något online (definitivt inte skriva ut något!) och sedan ta betalt för "besöket" :meh:

Edit: Ja, jag är jäkligt cynisk när det gäller nätläkare.
 
Mensen är igång igen.

Multi gyn vågar jag inte använda, efter den där kompressen på BB. Det gjorde så vansinnigt ont!

Då behöver du en gynundersökning och/eller konsultation med gynekolog som kan avgöra vad som behövs. Estercare erbjuder digitala besök med gynekologer, kan vara ett alternativ om du inte får komma till VC eller gyn som naturligtvis vore bättre.
 
Då behöver du en gynundersökning och/eller konsultation med gynekolog som kan avgöra vad som behövs. Estercare erbjuder digitala besök med gynekologer, kan vara ett alternativ om du inte får komma till VC eller gyn som naturligtvis vore bättre.
Vc var ju tydligen enda rätta, så jag har inte försökt med något annat.
Ska kolla Estercare. Tack för tipset.
Men kollas inte sonen ofta nu när han är så liten? Kan du lyfta dina problem i samband med dessa kontroller?
Jag tror inte att den bvc sköterska kan göra speciellt mycket faktiskt.
 
Jag är tämligen säker på att de kommer att säga det låter inte bra, vi kan inte göra något online (definitivt inte skriva ut något!) och sedan ta betalt för "besöket" :meh:

Edit: Ja, jag är jäkligt cynisk när det gäller nätläkare.
De får inte. Om det är bakteriell vaginos så behövs ju flukonazol och det är väl med det som med antibiotika, det ska inte överförskrivas. (Jag lyckades dock beveka Kry en gång för många år sen, "ok, men om det kommer tillbaka måste du lova att gå till gyn")

Men nu ser jag på deras sajt att man kan få ett hemtest via dem (förmodligen kostar det) om man först har ett kostnadsfritt videosamtal med dem. Fast såklart är en sån sak bättre att gå till en fysisk vc med. Precis som du skriver i ditt kloka inlägg så ska man inte experimentera för mycket på egen hand med underlivsbesvär. Jag har nog prövat allt som föreslås i tråden, t o m väteperoxid, det hjälpte aldrig.
 
Jag blev uppringd av vc. Som sa babyolja och avvakta, igen. När jag sa att jag har testat olja och inte är så sugen på att avvakta sa hen bara "har du testat ett annat märke?" och en utläggning om att det är naturligt och blir så ibland, och att jag ska läsa på 1177. Exakt vad det är jag ska läsa fick jag inte klarhet i

Så jag följer väl vcs råd och avvaktar..
 
De får inte. Om det är bakteriell vaginos så behövs ju flukonazol och det är väl med det som med antibiotika, det ska inte överförskrivas. (Jag lyckades dock beveka Kry en gång för många år sen, "ok, men om det kommer tillbaka måste du lova att gå till gyn")

Men nu ser jag på deras sajt att man kan få ett hemtest via dem (förmodligen kostar det) om man först har ett kostnadsfritt videosamtal med dem. Fast såklart är en sån sak bättre att gå till en fysisk vc med. Precis som du skriver i ditt kloka inlägg så ska man inte experimentera för mycket på egen hand med underlivsbesvär. Jag har nog prövat allt som föreslås i tråden, t o m väteperoxid, det hjälpte aldrig.

Nja... flukonazol är ju svampmedel ;) enligt min behandlande läkare ska en givetvis vara försiktig med det med tanke på resistens men för just mig finns det inte så många alternativ just pga mina övriga mediciner samt att jag i grunden har extremt torr hud och torra slemhinnor. Väteperoxid har jag aldrig vågat prova :nailbiting:

Men visst, jag vet att nätläkare har begränsningar. Men när en beskriver sina besvär borde en inte ens få en tid om det är rätt klart att de inte kan hjälpa en (dvs pengarna är viktigast). Men ja, det är mitt egna irritationsmoment (och ett inte välgrundat sådant men lite måste en få unna sig... en kan inte vara logisk och balanserad alltid) och jag förstår varför det är som det är :D
 
Men frågar bvc-sköterskan inte hur NI mår när kommer till kontrollerna? Jag hade tagit chansen och berättat om problemet där. Kanske kan hon slussa vidare :) ?
Jo visst, jag har fyllt i massor med papper och enkäter in hur jag mår. Psykiskt. Det fysiska har barnmorskan tagit hand om. Men hon har semester nu. Och det är ju vårdcentralen jag ska vända mig till, för att inte ta upp expertis i onödan. Så jag kämpar vidare med vårdcentralen. Eller rättare sagt, följer deras råd och avvaktar.
 
Nja... flukonazol är ju svampmedel ;) enligt min behandlande läkare ska en givetvis vara försiktig med det med tanke på resistens men för just mig finns det inte så många alternativ just pga mina övriga mediciner samt att jag i grunden har extremt torr hud och torra slemhinnor. Väteperoxid har jag aldrig vågat prova :nailbiting:

Men visst, jag vet att nätläkare har begränsningar. Men när en beskriver sina besvär borde en inte ens få en tid om det är rätt klart att de inte kan hjälpa en (dvs pengarna är viktigast). Men ja, det är mitt egna irritationsmoment (och ett inte välgrundat sådant men lite måste en få unna sig... en kan inte vara logisk och balanserad alltid) och jag förstår varför det är som det är :D
Jamen det är jag som är förvirrad, såklart är det svampmedel. Och det är därför de måste vara försiktiga med att skriva ut det, det är tydligen det mest potenta svampinfektionsmedel som finns och därför får det inte utvecklas resistens mot det. (Jag är dock en jävla bov för jag brukade bunkra det i semesterländer där det var receptfritt, så jag förstår helt och fullt den där bristen på logik och balans, det finns få besvär som gör en så desperat som underlivsbesvär.)

(Förvirringen beror nog på att jag inte har lika mycket besvär längre, tack gud och Vagifem)
 
Jamen det är jag som är förvirrad, såklart är det svampmedel. Och det är därför de måste vara försiktiga med att skriva ut det, det är tydligen det mest potenta svampinfektionsmedel som finns och därför får det inte utvecklas resistens mot det. (Jag är dock en jävla bov för jag brukade bunkra det i semesterländer där det var receptfritt, så jag förstår helt och fullt den där bristen på logik och balans, det finns få besvär som gör en så desperat som underlivsbesvär.)

(Förvirringen beror nog på att jag inte har lika mycket besvär längre, tack gud och Vagifem)

Jag tackar Multigyn och Activelle (estradiol) :cool: Min läkare anser tack och lov att jag kan använda mitt omdöme så hon skriver ut så jag har recept att hämta ut vid behov. Jag får nämligen svamp inte bara i underlivet utan i munnen, bakom öronen samt omkring ögonen (det sistnämnda diagnosticerades empiriskt, besvären kring ögonen försvann samtidigt som jag behandlade svamp i munnen) :meh:

Hormonerna har som sagt hjälpt mot den generella torrhetsökningen i samband med klimakteriet så det är ytterst sällan jag behöver flukonazol numera.
 
jag har haft problem i 8 år och ännu inte fått hjälp. Det kliar, skaver och typ brinner. Hästsalvan började jag med förra veckan och det lugnar! Men det behöver ju inte vara en universallösning precis... Har testat massor av preparat inkl vaselin. Hästsalvan vinner än så länge :D
Har du blivit kollad för lichen sclerosus? Både jag och min syster har det och framförallt min syster blev bara bortviftad med att det var svamp i flera år. Det kliar och svider satan och om det är illa så kan man få betydande skador i underlivet till slut. Om det är det så är det kortisonsalva som gäller

@sthu Man kan tydligen också få det när hormonerna är ur spel så kanske kan det vara värt att prova kortisonsalva? Jag vet dock inte hur verksam receptfri salva är då jag inte har provat det
 
@Lyan tror kortison kan göra åtminstone hud tunnare, vet inte om jag visst experimentera med det. Ifall det är så att det är östrogenbrist kan det ju vara att det redan är tunnare än det borde.

Men jag vet inte.. Hydrokortison är ju förhållandevis milt.
 
Jo visst, jag har fyllt i massor med papper och enkäter in hur jag mår. Psykiskt. Det fysiska har barnmorskan tagit hand om. Men hon har semester nu. Och det är ju vårdcentralen jag ska vända mig till, för att inte ta upp expertis i onödan. Så jag kämpar vidare med vårdcentralen. Eller rättare sagt, följer deras råd och avvaktar.
Tråden är 6 sidor lång där personer med liknande erfarenheter har skrivit och till och med en läkare. Har du provat något du fått råd om här? Du har först ringt en gång till vc och fått egenvårdsråd då du inte hade provat något alls innan vad jag förstod och då är det inte konstigt alls att ge egenvårdsråd först, det rådet provade du EN gång och sedan inte mer, inte annat märke, annan olja. Ändå hävdar du att de inte verkar bry sig. Nu ringde du igen och de sa förstås samma sak och förslog att byta märke och följa egenvårdsråd. Fortfarande inget konstigt. Även personal på vc har semester på sommaren och de lär ha fullt upp med patienter som skadar sig och behöver få se läkare pga benbrott, bli sydda här och där, öroninflammationer osv Det är inte så att den kvarvarande personalen går och slappar precis, så patienter som kan lösa problem med egenvårdsråd får börja där först. Det tycker inte jag är att inte bry sig.

Du är skeptiskt mot än det ena och än det andra, rädd för det ena eller det andra, vill inte testa det här eller det där trots att till exempel @Modest hävdat att det skulle vara ok. Du vill inte bli omkringvalsad i vården och hävdar att så är det ALLTID. Om du fortsätter att välja att INTE behandla dina problem och till slut får en tid på vc så kan det rent av bli att de skickar dig till gyn eftersom problemen har växt sig så stora till slut.

Tips: börja på sidan 1 här och testa varje tips du fått en tid. Du har en spricka, klart det gör ont och svider, det går garanterat över efter någon smörjning.
 
@Lyan tror kortison kan göra åtminstone hud tunnare, vet inte om jag visst experimentera med det. Ifall det är så att det är östrogenbrist kan det ju vara att det redan är tunnare än det borde.

Men jag vet inte.. Hydrokortison är ju förhållandevis milt.
Ja, det kan det i värsta fall, men om dina besvär beror på hormonerna så är det ju en begränsad tid. Jag har dermovatsalva nu, men om jag skulle stå utan den någon gång så hade jag definitivt provat hydrokortison. För mig så lindrar kortisonet snabbt även mot svidandet i sprickorna
 
Fast @Enya jag har haft problem i två månader. Eller rättare sagt 10 veckor. Jag har testat att avvakta, vilket jag förklarade för vc och gick veta att det är naturligt. Att smörja med olja går verkligen inte, det gör så ont att jag inte kan göra nånting alls. Att fortsätta smörja är inte så lockande då.. och hur vet du att jag bara testat en gång? Såvitt jag vet har jag smörjt flera gånger och med olika sorter. Ursäkta att jag inte meddelat varenda liten grej jag gör med mitt underliv.

Nu är det ju dessutom inte bara underlivet som är torrt (vilket jag skrivit i tråden) utan även bland annat ögonen och näsan.

Jag har extremt dåligt erfarenhet av hormonell behandling, så att jag inte vill testa bara för att är kanske inte så konstigt?
 
Har du blivit kollad för lichen sclerosus? Både jag och min syster har det och framförallt min syster blev bara bortviftad med att det var svamp i flera år. Det kliar och svider satan och om det är illa så kan man få betydande skador i underlivet till slut. Om det är det så är det kortisonsalva som gäller

@sthu Man kan tydligen också få det när hormonerna är ur spel så kanske kan det vara värt att prova kortisonsalva? Jag vet dock inte hur verksam receptfri salva är då jag inte har provat det
Nej för jag kommer inte åt vården. Det går inte att boka gyn utan man får åka till gynakuten och det gör jag inte.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 061
Senast: manda
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 099
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 202
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 956
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp