Torra slemhinnor

Ringde vårdcentralen och bad om råd. De sa smörj med babyolja och avvakta.
Smorde lite försiktigt med babyolja efter duschen. Oljan är ren solrosolja (står visserligen Helianthus Annuus Hybrid)

AJ!

Gjorde så ont att jag fick skölja illa kvickt.
Jag fick ju råd om olivolja. Kanske testa det istället?
 
Ja kanske. Tänker att solrosolja torde vara ganska milt det med. Får köpa en liten flaska olivolja och testa.
Men alltså, det svider fortfarande trots tvätt :arghh:

Köp en intimkräm istället. Dr warming rekommenderas av gynekologer, finns på alla stora nätapotek. :)
 
Trist, den är guld!
Hud är ju dock inte slemhinna så kanske värt att testa ändå om du inte är allergisk?
Joo kanske. Det är ingen allergi vad jag vet, bara att huden brukar bli otäckt torr och spricka. Jag vet inte om jag vill ha mer sprickor downtown dock. Det är fan inte skönt..
Men börjar känna mig smått desperat nu, det svider och kliar och svider, svider, svider.
 
Joo kanske. Det är ingen allergi vad jag vet, bara att huden brukar bli otäckt torr och spricka. Jag vet inte om jag vill ha mer sprickor downtown dock. Det är fan inte skönt..
Men börjar känna mig smått desperat nu, det svider och kliar och svider, svider, svider.

Och det är inte en svampinfektion du har..? Väldigt vanligt när man har torra slemhinnor. Blir det överjävligt så kan du ju testa receptfri svampbehandling.

Men grundproblemet är ju torrheten. Jag har redan predikat om lokalt östrogen och underlivskräm/vaselin/liknande så jag ska inte säga mer om det. Hoppas det löser sig!
 
Och det är inte en svampinfektion du har..? Väldigt vanligt när man har torra slemhinnor. Blir det överjävligt så kan du ju testa receptfri svampbehandling.

Men grundproblemet är ju torrheten. Jag har redan predikat om lokalt östrogen och underlivskräm/vaselin/liknande så jag ska inte säga mer om det. Hoppas det löser sig!
Ingen aning. Aldrig haft svamp. Får man inte lite gryniga flytningar av det? Det har jag inte. Bara torrt och irriterat.

Östrogen är receptbelagt antar jag?
Vården verkade inte så intresserad av att hjälpa, gav bara råd om babyolja och avvakta.
 
Ingen aning. Aldrig haft svamp. Får man inte lite gryniga flytningar av det? Det har jag inte. Bara torrt och irriterat.

Östrogen är receptbelagt antar jag?
Vården verkade inte så intresserad av att hjälpa, gav bara råd om babyolja och avvakta.

Man kan få flytningar vid svamp. Det är ju också så att man har svamporganismer i underlivet hela tiden och svampinfektion/inte behöver inte vara svart eller vitt. Reagerade på att det kliade och sved, men om det bara är torrt så ska du inte svampbehandla såklart utan behandla torrheten.

Lokalt östrogen är receptfritt som jag skrivit tidigare i tråden.
 
Man kan få flytningar vid svamp. Det är ju också så att man har svamporganismer i underlivet hela tiden och svampinfektion/inte behöver inte vara svart eller vitt. Reagerade på att det kliade och sved, men om det bara är torrt så ska du inte svampbehandla såklart utan behandla torrheten.

Lokalt östrogen är receptfritt som jag skrivit tidigare i tråden.
Det är så torrt och småsår så det kliar och svider nog för det.

Ska kolla vad som finns på apoteket. Känner inte att jag vill vänta upp till tre-fyra dagar på leverans..
 
Vagifem 🙏🏼

@sthu om du väljer det blir det billigare om du kan få det på recept. Samma pris i kronor men du får en större förpackning än om du köper receptfritt.
@sthu Detta är ju lokalt östrogen som finns receptfritt. Det lär inte läka din nuvarande spricka men risken för nya blir mindre.

Och hjälpte inte babyoljan lär nog olivoljan inte heller göra det. Den har dessutom blivit dyr som flytande guld.
 
Det är så torrt och småsår så det kliar och svider nog för det.

Ska kolla vad som finns på apoteket. Känner inte att jag vill vänta upp till tre-fyra dagar på leverans..
Jag fick så när jag hade fått in tarmbakterier. Det kliade dock som satan så gör det inte det så är det kanske inte det. Men all hud sprack, och jag flagnade och hade mig tillomed innan det rättade till sig utan behandling.
 
Förresten @sthu - Vagifem tar du två gånger i veckan så den är inte så dyr som den kan verka. En receptfri förpackning räcker alltså i 9 veckor.
 
Jag fick så när jag hade fått in tarmbakterier. Det kliade dock som satan så gör det inte det så är det kanske inte det. Men all hud sprack, och jag flagnade och hade mig tillomed innan det rättade till sig utan behandling.
Det kliar. Svedan är dock värst..
 
Ovesterin och Vagifem verkar inte vara rätt för mig när jag läser bipacksedlarna. Verkar vara mer för klimakterierelaterade besvär? Och ska föras in, jag har bara problem på utsidan.
Att jag har dålig erfarenhet av hormonbehandlingar sen tidigare gör mig lite extra skeptisk..
 
Ovesterin och Vagifem verkar inte vara rätt för mig när jag läser bipacksedlarna. Verkar vara mer för klimakterierelaterade besvär? Och ska föras in, jag har bara problem på utsidan.
Att jag har dålig erfarenhet av hormonbehandlingar sen tidigare gör mig lite extra skeptisk..
I länken till 1177 som @Modest visade står det med till den som fött barn nyligen. Precis som i klimakteriet kan man ha låga östrogennivåer då som ger torra slemhinnor. Men såklart ska du bestämma själv vad du vill testa.
 
Ovesterin och Vagifem verkar inte vara rätt för mig när jag läser bipacksedlarna. Verkar vara mer för klimakterierelaterade besvär? Och ska föras in, jag har bara problem på utsidan.
Att jag har dålig erfarenhet av hormonbehandlingar sen tidigare gör mig lite extra skeptisk..
Jag fick väldigt torra slemhinnor efter förlossning, blev rekommenderad ovesterin av gyn, det fungerade bra för mig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 069
Senast: manda
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 103
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 204
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 973
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp