Torra slemhinnor

@sthu om jag inte missminner mig så har du ganska nyligen fött barn? Vagifem används för torra slemhinnor i underlivet orsakade av östrogenbrist efter menopaus. Jag tror inte att du är där än om du nyss fött barn.
Det finns en hel del produkter man kan använda mot torra slemhinnor i underlivet, som inte är östrogenbaserade. Det kan t.ex vara fuktgel, fuktkräm eller något liknande, finns flera olika tillverkare. Sen kan jag också rekommendera intimolja för rengöring. Även det finns flera olika tillverkare.
Havtorn kan hjälpa generellt mot torra slemhinnor. Jag skulle tro att det går att använda vilket fabrikat som helst även av detta.

Räcker inte detta så skulle jag rekommendera en vårdkontakt innan du börjar experomentera med hormontillförsel.

Lokalt östrogen är inte att betrakta som hormontillförsel på det viset. Den enda kontraindikationen är tidigare/pågående bröstcancer.
 
Man har en liknande process postpartum, dvs orsakat av låga östrogennivåer precis som i klimakteriet. Därav rekommenderas lokalt östrogen alltså till kvinnor postpartum för torra och sköra slemhinnor.
Det är åtminstone inget som räknas som egenvård, att rekommendera östrogen till kvinnor efter förlossning. Att vårdpersonal kan rekommendera det är en annan sak. Det var också därför jag skrev att vårdkontakt rekommenderas.
 
Det är åtminstone inget som räknas som egenvård, att rekommendera östrogen till kvinnor efter förlossning. Att vårdpersonal kan rekommendera det är en annan sak. Det var också därför jag skrev att vårdkontakt rekommenderas.

Eftersom det säljs receptfritt så måste det ju räknas till egenvård, rekommenderas även på 1177.se (https://www.1177.se/Stockholm/barn--gravid/att-vanta-och-foda-barn-i-stockholms-lan/innan-du-lamnar-bb/#:~:text=Om du ammar kan de,är rekommendationen att använda kondom.).

Det finns ett avsnitt i Gynpodden (minns tyvärr ej vilket) där detta rekommenderas och där obstetrikerna uttryckligen önskar att fler visste detta, därav tog jag chansen. :)

Hur som, TS får givetvis ta till sig vilka råd hon önskar.
 
Att inte tvätta underlivet med tvål utan olja istället, använda glidmedel vid samlag etc är andra generella råd. @sthu
Jag använder bara vatten, på inrådan efter barnmorskan. Ligga är inte aktuellt än på ett tag, stygnen efter klippning har inte läkt helt än.
Jag kommer inte smörja med något förrän det är helt läkt.

@ameo ja det stämmer, jag fick barn för sju veckor sen. Efter det har det varit torrt både här och var. Inte bara i underlivet.
 
Eftersom det säljs receptfritt så måste det ju räknas till egenvård, rekommenderas även på 1177.se (https://www.1177.se/Stockholm/barn--gravid/att-vanta-och-foda-barn-i-stockholms-lan/innan-du-lamnar-bb/#:~:text=Om du ammar kan de,är rekommendationen att använda kondom.).

Det finns ett avsnitt i Gynpodden (minns tyvärr ej vilket) där detta rekommenderas och där obstetrikerna uttryckligen önskar att fler visste detta, därav tog jag chansen. :)

Hur som, TS får givetvis ta till sig vilka råd hon önskar.
Att ett läkemedel går att köpa receptfritt innebär inte att alla dess tänkbara indikationer är egenvård.
(Du anar inte hur många gånger om dagen jag får bita mig i tungan på mitt jobb för att jag vet att man kan använda "receptfritt läkemedel X" till "indikation Y", men inte är tillåten att rekommendera det för att det inte ingår i vad jag får rekommendera som egenvård. Ännu värre blir det når vården skickar kunderna till apoteket för att köpa recepåtfritt, utan att berätta vad det är de ska köpa - vilket inte sällan faller under tidigare nämnda "sånt jag inte får rekommendera för aktuell indikation"... )
 
Bra tråd. Jag orkar inte mer snart.

Jag har besvär med torra slemhinnor, känner att jag är kissnödig typ hela tiden och går och spänner mig.

Har provat Vagisan, vilket funkar jätteunderbart ett tag, men sen kommer besvären tillbaka:(.
Har provat Ovesterin (efter rek fr vården), vilket var en hemsk plåga.
Har kontakt med vården, men förtroendet är väl inte 100% direkt.

Borde jag prova jättenattljusolja?

Har inte fött barn, är 37 år, problemen började efter en svampinfektion.
 
Bra tråd. Jag orkar inte mer snart.

Jag har besvär med torra slemhinnor, känner att jag är kissnödig typ hela tiden och går och spänner mig.

Har provat Vagisan, vilket funkar jätteunderbart ett tag, men sen kommer besvären tillbaka:(.
Har provat Ovesterin (efter rek fr vården), vilket var en hemsk plåga.
Har kontakt med vården, men förtroendet är väl inte 100% direkt.

Borde jag prova jättenattljusolja?

Har inte fött barn, är 37 år, problemen började efter en svampinfektion.

Sök en bra mottagning för vulvodyni.
 
Jag är torr överallt, inklusive ögonen.. Men det mest akut just nu är nog ändå underlivet.
Är det till barnmorska man vänder sig för det?
Även näsa och mun slemhinnor? Vet du vad sjögrens är för något? Misstänker själv att jag har det, men har inte orkat ta tag i undersökning.
 
Även näsa och mun slemhinnor? Vet du vad sjögrens är för något? Misstänker själv att jag har det, men har inte orkat ta tag i undersökning.
Ja, även näsa och mun är torrt. Kom efter förlossningen, så jag har antagit att det är något hormonellt. Ögonen har visserligen varit torra länge.
Det konstiga är ändå att jag har rejäl salivproduktion, inga fel där inte. Men munnen och halsen känns ändå torra.

Läste lite om Sjögrens på 1177 och det enda som stämmer är torrheten. Värken jag har är muskulär och kommer från förlossningen.
 
Bra tråd. Jag orkar inte mer snart.

Jag har besvär med torra slemhinnor, känner att jag är kissnödig typ hela tiden och går och spänner mig.

Har provat Vagisan, vilket funkar jätteunderbart ett tag, men sen kommer besvären tillbaka:(.
Har provat Ovesterin (efter rek fr vården), vilket var en hemsk plåga.
Har kontakt med vården, men förtroendet är väl inte 100% direkt.

Borde jag prova jättenattljusolja?

Har inte fött barn, är 37 år, problemen började efter en svampinfektion.
Här kommer ett mycket kontroversiellt tips som fungerar 100% på mig samt min mamma och min dottters kompis som i åratal haft problem svamp och bakteriell vaginos. Droppa in ett par droppar väteperoxid med en pipett i vagina.
Tiden innan och nu i klimakteriet kan jag få illa luktande flytningar efter sex. (vi använder alltid glidmedel) Sen ett par år tillbaka tar jag en pipett och lägger mig med upphöjt underliv och stoppar in hela pipetten och droppar ner, skulle gissa 3-5 droppar ren väteperoxid. I början spädde jag ut det med lika mycket vatten. För utom att jag har fin fin doft i underlivet så har jag dessutom lagt märke till ökad fuktighet. Min mamma hade problem med sår /spricka i mellangården som sved och hade sig och inte ville läka. Många olika salvor hann hon igenom innan hon testade detta.
 
Sök en bra mottagning för vulvodyni.

Fast vulvodyni har jag inte. Men en annan mottagning har jag tänkt vända mig till snart ja.

Här kommer ett mycket kontroversiellt tips som fungerar 100% på mig samt min mamma och min dottters kompis som i åratal haft problem svamp och bakteriell vaginos. Droppa in ett par droppar väteperoxid med en pipett i vagina.
Tiden innan och nu i klimakteriet kan jag få illa luktande flytningar efter sex. (vi använder alltid glidmedel) Sen ett par år tillbaka tar jag en pipett och lägger mig med upphöjt underliv och stoppar in hela pipetten och droppar ner, skulle gissa 3-5 droppar ren väteperoxid. I början spädde jag ut det med lika mycket vatten. För utom att jag har fin fin doft i underlivet så har jag dessutom lagt märke till ökad fuktighet. Min mamma hade problem med sår /spricka i mellangården som sved och hade sig och inte ville läka. Många olika salvor hann hon igenom innan hon testade detta.
Oj, ja det var kontroversiellt. Bra att det funkar för er, men det lät inte som något jag vill ha där.

Jättenattljusolja som jag förstod det när jag läste litegrann igår var mest omega 6? Det lät som något jag kan prova, eller havtorn som väl var lite samma.
 
Fast vulvodyni har jag inte. Men en annan mottagning har jag tänkt vända mig till snart ja.


Oj, ja det var kontroversiellt. Bra att det funkar för er, men det lät inte som något jag vill ha där.

Jättenattljusolja som jag förstod det när jag läste litegrann igår var mest omega 6? Det lät som något jag kan prova, eller havtorn som väl var lite samma.

Ok, det låter ganska klassiskt på din beskrivning men om du varit hos gyn och de negerar att det skulle kunna vara vulvodyni så ska du självklart lita på det. :) Hoppas det löser sig!
 
Ok, det låter ganska klassiskt på din beskrivning men om du varit hos gyn och de negerar att det skulle kunna vara vulvodyni så ska du självklart lita på det. :) Hoppas det löser sig!

Fast vad låter som det menar du? När jag läser om vulvodyni tycker jag inte att det låter som det jag har.
Vaginism (numera sekundär hoppas jag!) har jag själv kommit fram till att jag har.

Men tack iallafall :)
 
Hur lång tid tar det att få effekt av havtorn och jättenattljus? Fattar ju att det tar några månader, men på ett ungefär hur länge?
Otålig :laugh:
 
Jag fick tips om Ovesterin av läkare på bottenbäckencentrum efter min förlossning. Kräm som används lokalt i underlivet. Har dock inte testat den, jag tyckte det rättade till sig ändå med omega 3 och linfrön (läste att A-vitamin (tror jag det var) skulle vara bra för slemhinnor och att linfrön innehöll det.)
 
Fast vad låter som det menar du? När jag läser om vulvodyni tycker jag inte att det låter som det jag har.
Vaginism (numera sekundär hoppas jag!) har jag själv kommit fram till att jag har.

Men tack iallafall :)

Vulvodyni inbegriper ju båda de äldre termerna vaginism och vestibulit. Börjar ofta med upprepade/svårbehandlade svampinfektioner. Involverar spända muskler i bäckenbotten, ofta samlagssmärta och ibland generaliserad smärta i underlivet. Förekommer i olika svårighetsgrader såklart. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 115
Senast: manda
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 127
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 238
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 031
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp