Tjockistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker för övrigt också att det är dödligt trist att gå bara för att gå. Så idag tömkörde jag ungponnyn :) Hon skrittar inte särskilt snabbt så det är lagom promenadtakt. Fast mina nerver klarade bara 2km. Mest för att det är så nära skymning och jag glömde ta på reflexer, samt att solen fortfarande står så lågt att man inget ser när man är på väg åt fel håll.

Tänkte börja gå med min häst nu när han äntligen är UA igen. Dels för miljöträna honom och dels för sällskap :p

Visst fanns det några som går efter viktväktarna i den här tråden? Jag tittar på det eftersom jag har ett medlemskap på internet som sträcker sig till maj 2018 (fick en prova på-kod en gång, den skulle räcka 3 månader.. :angel:). Viktväktarna funkade riktigt bra på mig när jag använde det innan jag fick den här koden, men då gick jag på möten.

Det jag nu är skeptisk till är ju alla light-produkter som hyllas. Hur gör/tänker ni andra? Har försökt jämföra t.ex matlagningsgrädde på 4% och grädde 40% och ser ju att 1 dl matlagningsgrädde på 4% är 2 (pro)points och en dl grädde på 40% är 11 (pro)Points. (Antar att det heter propoints nu för tiden, fanns när jag var med men bara som fingervisning också fanns det sk. duoval där du kunde äta hur mkt du ville av en viss sak tills du blev mätt för ett visst förbestämt points-värde.)

I alla fall är det skillnad. Stor skillnad, inte ens en halv dl blir ju så lite points som en dl matlagningsgrädde. Vet inte om jag blivit skadad de senaste åren, men jag tycker ju själv att det fullfeta alternativet är bättre och såklart godare. Är det bara ngt vi blivit itutad tack vare LCHF-trenden? Alla de här nytillkomna fitness-människorna förespråkar ju light också.

Så vad säger ni? (Och ni andra)..

Visst fanns det några som går efter viktväktarna i den här tråden? Jag tittar på det eftersom jag har ett medlemskap på internet som sträcker sig till maj 2018 (fick en prova på-kod en gång, den skulle räcka 3 månader.. :angel:). Viktväktarna funkade riktigt bra på mig när jag använde det innan jag fick den här koden, men då gick jag på möten.

Det jag nu är skeptisk till är ju alla light-produkter som hyllas. Hur gör/tänker ni andra? Har försökt jämföra t.ex matlagningsgrädde på 4% och grädde 40% och ser ju att 1 dl matlagningsgrädde på 4% är 2 (pro)points och en dl grädde på 40% är 11 (pro)Points. (Antar att det heter propoints nu för tiden, fanns när jag var med men bara som fingervisning också fanns det sk. duoval där du kunde äta hur mkt du ville av en viss sak tills du blev mätt för ett visst förbestämt points-värde.)

I alla fall är det skillnad. Stor skillnad, inte ens en halv dl blir ju så lite points som en dl matlagningsgrädde. Vet inte om jag blivit skadad de senaste åren, men jag tycker ju själv att det fullfeta alternativet är bättre och såklart godare. Är det bara ngt vi blivit itutad tack vare LCHF-trenden? Alla de här nytillkomna fitness-människorna förespråkar ju light också.

Om man försöker att utesluta kolhydrater så kanske det går att byta ut en del light-produkter, alternativt att man unnar sig det där bara man motionerat och tjänat in lite aktivitetspoäng..

Jag väljer fullfet och lite mindre. Både när jag använde VV och nu när jag är hos dietist typ var tredje månad.

Det är godare, känns nyttigare och uppenbarligen går jag ner i vikt ändå.

Undantaget mjölk i te, där använder jag lättmjölk.

Om man försöker att utesluta kolhydrater så kanske det går att byta ut en del light-produkter, alternativt att man unnar sig det där bara man motionerat och tjänat in lite aktivitetspoäng..

Nu är jag inte med i gruppen, men jag hoppas att det är okej att jag svarar på frågan. :)

Jag har haft motsvarande funderingar. Jag vet ju hur mycket energi 100 g fet créme fraiche och fet grädde innehåller, men har ändå valt det eftersom jag har tänkt att det går åt så lite och det är så sällan osv. Men sedan jag skaffade Lifesum så har det gått upp för mig hur "utslagsgivande" det faktiskt är. 2 msk kan utgöra 25% av min budget för hela måltiden. Dessutom, jag som uteslutande lägger på mig på grund av för stora portioner mat, är risken stor att jag i slutänden får i mig mer än så.

Jag bestämde mig därför att mat med vispgrädde och CF helt enkelt får vänta. Det är så pass utslagsgivande att det inte har någon plats i maten just nu. Dvs jag ersätter det inte med lättprodukter utan jag väljer bort sådan mat just nu.

Förslag: gör en testvecka. Använd fullfeta produkter som vanligt, men mät och väg hur mycket du använder. Skriv upp och summera i slutet av veckan. Därefter kan de se om du tycker att skillnaden är marginell eller om det ger ett utslag. Därefter funderar du över hur du vill göra - om det är värt det, osv.

Jag har hamnat i en platå. Asjobbigt, men jag har inte gått upp i alla fall. Inga problem med matintaget - jag håller mig på den inslagna vägen. Ska jag skylla på någonting så är det nog så att jag behöver öka motionerande... Bara att bita ihop och se glad ut - eller nåt :p

/Lizzie

Jag bestämde mig därför att mat med vispgrädde och CF helt enkelt får vänta. Det är så pass utslagsgivande att det inte har någon plats i maten just nu. Dvs jag ersätter det inte med lättprodukter utan jag väljer bort sådan mat just nu.

Så gör jag också.

Jag har inga direkta åsikter kring lättprodukter, men jag vill helst inte ha matvanor som är fullt så beroende av grädde och liknande att det måste "ersättas" när jag finner det för energirikt, så därför väljer jag bort dem.

Om jag tyckte att gräddiga såser var avgörande för att maten ska bli god, antar jag att jag hade använt mig av lättprodukter som standard.

Så gör jag också.

Jag har inga direkta åsikter kring lättprodukter, men jag vill helst inte ha matvanor som är fullt så beroende av grädde och liknande att det måste "ersättas" när jag finner det för energirikt, så därför väljer jag bort dem.

Om jag tyckte att gräddiga såser var avgörande för att maten ska bli god, antar jag att jag hade använt mig av lättprodukter som standard.

+ @Philosophia: Jag får helt enkelt försöka göra bra val. Det som är svårt för mig är att laga mat utan mejeriprodukter, och det är ju alldeles befängt om jag ska vara ärlig. Ska dock börja planera middagar via viktväktarna och försöka att utesluta mejeriprodukter. God mat måste man väl kunna göra utan mejerier...

+ @Philosophia: Jag får helt enkelt försöka göra bra val. Det som är svårt för mig är att laga mat utan mejeriprodukter, och det är ju alldeles befängt om jag ska vara ärlig. Ska dock börja planera middagar via viktväktarna och försöka att utesluta mejeriprodukter. God mat måste man väl kunna göra utan mejerier...

Absolut kan man göra mycket god mat utan mejeriprodukter. Ofta är grädde, CF och smör ett rätt svenskt sätt att lyfta fram smakerna. Så att leta efter maträtter där smaken lyfts fram på annat sätt (det finns säkert ett kulinariskt ord för det som jag inte känner till) tror jag ger en större tillfredsställelse än att utesluta det ur sina vanliga rätter. Själv är jag väldigt inne på syra som smakbärare just nu, gärna tillsammans med lite hetta. Det bästa av allt är att det inte går att kombinera med mejeriprodukter utan att det blir riktigt äckligt. :D

Så gör jag också.

Sant.
Jag använder inga lågfeta produkter. Men jag använder dem inte jämt. Ett par gäddfiléer stekta och sedan östa med lite grädde är himmelskt. Men en annan dag gör jag kanske soppa helt utan annat fett än det som finns i köttet eller fisken.

De gånger jag lagar mat som behöver grädde/creme fraiche så blir det fullfeta produkter. Men varför äta sådan mat varje dag!.

Dessutom är jag mer rädd för kolhydrater än fett. Främst för blodsockrets skull.

Jag försöker att inte krångla till det så mycket. Blir det lika gott eller godare med en lightprodukt då kör jag på det. Om inte så gör jag ett ställningstagande om jag har "råd" med det fullfeta alternativet. Har jag inte det käkar jag ngt helt annat helt enkelt.

För mig handlar det i slutändan om mindre kalorier in än vad jag gör av med så går jag ner i vikt. Sen vad dom kalorierna, eller pointsen, består av spelar mindre roll.

Som f d Viktväktare hoppar jag in och meddelar att jag fick byta matsedel när jag började viktväkta. Det var helt enkelt inte värt alla PP som gick åt för vispgrädde t ex. Visst provade jag några recept med lightprodukter, men de var inte goda. Jag vill ha njutning/tugga, och då var det bättre att helt byta meny och ha något att se fram emot (i måttliga mängder) när jag gjort av med det jag gottat i mig tidigare.

Jag har ju varken våg eller måttband.
Men idag är jag glad!
Jag har ju varit extra stor om magen efter min bukoperation i höstas. Antar att en delförklaring till det är att bukmusklerna liksom försvann, så det har inte varit något som håller in maginnehållet. Fick börja med att köpa ett lass nya trosor efter operationen, för de jag hade satt alldeles för hårt i resåren i midjan. Och med en nyupplagd stomi (och ett läkande sår längs hela magen, uppifrån och ner) var det INTE skönt med trosor som satt för hårt.

Idag så provade jag de gamla trosorna igen. Och NU KAN JAG HA DEM!!! :banana: :bump: :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
21 240
Senast: lizzie
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 625
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama