Tjockistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nyfiken på pizzareceptet? Lite tips är aldrig fel :)

1 pkt Jäst, 50 g
3 dl Vatten, ljummet 37°
1 tsk Salt
1/2 dl Olivolja
7 dl Vetemjöl
2 dl Tomatsås
1 msk Pizzakrydda
150 g Kronärtskocka
2 st (röd/röda) Lök
100 g Champinjoner
4 st Tomat, gärna plommontomater
60 g Mozzarella, ca 2 dl

Instruktioner
  • Rör ut jästen i vatten, blanda ner salt och olja. Tillsätt mjöl, lite i taget tills du får en fast deg. Spara resterande mjöl till utbakningen. Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min. Dela degen i 4 bitar och kavla ut dem. Bred tomatsåsen på degen, strö över pizzakrydda. Lägg på fyllningen, strö över osten. Grädda i ugn 225° ca 10 min. Servera med sallad.
15 pp/portion. För oss blev det jättestora pizzor som täckte nästan hela plåten, degen gick att kavla riktigt tunt. :up:
Jag bytte ut mozzarellan mot vanlig 10% ost, gillar det bättre. Champinjonerna fräste vi i vitlök, salt och peppar innan. Lika med kronärtskockorna. Hade även sparris på. Sambon hade mer fyllning på sin, ölkorv och mozzarella tror jag det var, men han har även fler pp/dag att göra av med.
Använde vetemjöl special till degen, kall degvätska och lät den jäsa hela eftermiddagen. Tycker det blir godare så.:)

Edit: Kör man viktväktarna så är degen 13 pp/portion. Bra att veta om man vill fylla på med egen fyllning efter smak.

Är det någon här som kör tabata-träning? Använder ni nån app för att hålla koll på tiden och i så fall vilken? Jag har haft den som heter tabata-timer (med en grå visselpipa som ikon) men den buggar för mig nu så jag behöver hitta nån annan. Nån som har nåt bra tips, eller det är bara att plöja igenom allihop? ;)

Räknat med 0 kg förändring februari men ändå nöjd. Mått skit hela månaden, knappt tränat, ätit onyttigt.
Så mest glad jag inte lagt på mig igen det jag tappade i januari.

Är lite deprimerad :(.
Har insett att jag med min slutgiltiga målvikt, den som i dagsläget är ca 30 kilo bort, fortfarande kommer att räknas som överviktig.
Snacka om att drivet fick sig en knäck nu! Skulle alltså behöva lägga till ytterligare 8 kilo till det som ska bort.
Och jag vet att man inte ska stirra sig blind på BMI, men jag är varken speciellt vältränad eller har kraftig benstomme så på mig stämmer det nog rätt bra tyvärr.
Usch, blä och fy vad jag är less nu! :wtf:

Har insett att jag med min slutgiltiga målvikt, den som i dagsläget är ca 30 kilo bort, fortfarande kommer att räknas som överviktig.
Snacka om att drivet fick sig en knäck nu! Skulle alltså behöva lägga till ytterligare 8 kilo till det som ska bort.
Och jag vet att man inte ska stirra sig blind på BMI, men jag är varken speciellt vältränad eller har kraftig benstomme så på mig stämmer det nog rätt bra tyvärr.

Du kan ju justera målet senare :)

@Loppanhellqvist jag vet hur det känns, jag behöver gå ner över 65 kilo (om man räknar från start) för att bli normalviktig enligt BMI. Jag försöker låta bli att tänka på det, mitt stora mål är under 90 och börja rida igen ☺

Då har vi samma delmål :up:.
Men jag blir lite deprimerad när jag läser medryttarannonser och dylikt. Verkar ju inte finnas många hästar iaf som klarar av att bära omkring på 90 kilo. :(:down:

Åh Försök att inte tänka så! Liksom man får ta ett mål i taget. Det bästa är ju att gå ner etappvis, brukar vara lättare att hålla då... Typ gå ner 20 kg, hålla sig där x mån, ta som mål att gå ner 10 till, hålla sig där... Jag tror det är bättre än att rasa ner 40 kilo faktiskt. Och det är ju bättre med 10 kilos övervikt än 30 eller 40.
Det svåra är ju att glädjas över de små målen. Men jag tror man måste det för att orka. Hejja dig!

Du kan ju justera målet senare :)

Jo men det blir så jäkla ogreppbart bara. Ska försöka låta bli att tänka på det men är inte helt lätt, är en otroligt planerande människa så en del i min viktnedgång är att sitta och räkna framåt med jämna mellanrum. Typ att i påsk kanske jag väger så och så mycket och då har jag gått ner en så stor del av det totala.. Knäppt jag vet men alla har ju sina ticks ;).

Jag har tappat 13 kilo nu, och har mått lite dåligt sista veckan. Insåg att jag åt lite för lite, och har ätit lite mer över helgen. Så jag gick upp ett kilo igen :meh:. Men jag tror det var bra i det stora hela.
Jag har 6-7 kilo kvar nu, shit vad drygt det känns!

Tack för pepp @Mitten!
Har du testat att pausa i viktnedgången som du skriver? Är det inte lätt att fastna där då? Eller, ve och fasa, gå upp igen?
Jag har testat, och det funkar bra för mig att ha andningspauser, men jag måste fortsätta väga mig och inte spåra ur. Jag tycker det är skönt att få känslan att jag klarar av att stanna på den här vikten! Då blir jag mer motiverad att ta tag i nästa etapp. Efter 10 kg tycker jag det är lagom med en medveten platå, så att säga.
Gick ner 25 kilo för en massa år sen, gick upp det under graviditeten... Nu försöker jag gå ner dem igen!

Jo men det blir så jäkla ogreppbart bara. Ska försöka låta bli att tänka på det men är inte helt lätt, är en otroligt planerande människa så en del i min viktnedgång är att sitta och räkna framåt med jämna mellanrum. Typ att i påsk kanske jag väger så och så mycket och då har jag gått ner en så stor del av det totala.. Knäppt jag vet men alla har ju sina ticks ;).
Jag förstår det här precis, gillar också att ha en plan. Jag ger dock lätt upp om målet känns för långt bort. Blir väldigt frustrerad när mina planer inte håller :)

@Loppanhellqvist jag vet hur ledsen man blir över hur svårt det är att hitta en häst som bär :( jag hade själv hyfsat svårt att hitta häst som de ville ha hjälp att promenera med också. Nu har jag iofs hittat en som jag tycker om men jag kommer nog aldrig kunna rida henne. Men vi kommer hitta hästar att rida på, det är jag säker på :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
21 246
Senast: lizzie
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 628
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 198
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama