Te och mjölk är ju mellanmål
jag måste ha en kopp till frukost, samt en på em. Annars så är jag ett monster!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Te och mjölk är ju mellanmål
Det finns MASSOR av hästar som klarar betydligt större vikt än så! Problemet är bara att deras ägare inte inser det...
Jag har inte haft någon våg på flera år, men jag vet att jag har vägt tresiffrigt när jag har ridit min häst - halvblodsvalack 20+. Och jag är tämligen säker på att OM jag hade varit för tung för honom så hade han garanterat inte hoppat, skuttat och brallat med mig på ryggen...
Ett annat exempel är en kompis som vägde typ 140 kg innan hon gjorde sin GBP. Hon hade då en foderhäst som hon red, han var typ 155 cm och halvblod med 50% fullblod i. Och även han bockade och brallade glatt med sin ryttare på ryggen...
Jag kommer inte fortsätta diskussionen om ryttares vikt här. Föreslår att den kan fortsätta i den nålade tråd som är avsedd för ämnet, under rubriken ridning.Det där vet du faktiskt inte.
Vi vet rätt lite om vad det innebär för hästarna att bära för tunga ryttare. Det är ganska ont om forskning kring det, av många skäl. Frågan är inte helt lätt att forska på.
Hästarnas reaktion på mycket vikt på ryggen just när det sker, säger inte heller så mycket om det är bra för dem i längden. Mer troligt är väl att ridning, oavsett ryttarens vikt, är en belastning för hästen, inklusive för dess rygg.
Frågan är ju riktigt svår, eftersom vi har en överviktsepidemi, och man har problem med att hantera detta på många ridskolor. Det är svårt att diskutera ungdomars vikt med dem, och det är olämpligt att hästarna överbelastas för att man ska slippa säga till folk att de är för tunga för att rida.
Helt ok. Men lite osmidigt av dig att slå fast att MASSOR av hästar kan bära 90 kilo. Vi vet inte. Forskningen är inte klar där.Jag kommer inte fortsätta diskussionen om ryttares vikt här. Föreslår att den kan fortsätta i den nålade tråd som är avsedd för ämnet, under rubriken ridning.
Fast massor av C-ponnyer från Island kan....Helt ok. Men lite osmidigt av dig att slå fast att MASSOR av hästar kan bära 90 kilo. Vi vet inte. Forskningen är inte klar där.
Fast massor av C-ponnyer från Island kan....
(sorry )
Ibland kan det vara bra att börja med delmål, för att det inte ska kännas oöverstigligt...men för 14månader sedan när jag satte upp målen så kändes de helt oöverstigliga.
Kl är det någon som har gått hjälp av någon form av terapi för att hå ner i vikt?
@landet det var det jag också var nyfiken på, tror jag behöver hjälp att ändra mina beteenden och känner inget stöd hos min nya dietist eller min diabetessköterska. Motionen går som sagt helt ok, men maten är katastrof.
@landet det var det jag också var nyfiken på, tror jag behöver hjälp att ändra mina beteenden och känner inget stöd hos min nya dietist eller min diabetessköterska. Motionen går som sagt helt ok, men maten är katastrof.
De gör det, i alla fall. Kanske mer av traditionella skäl än som ett uttryck för hästvälfärd?Fast massor av C-ponnyer från Island kan....
(sorry )
@Angua mycket av det ligger i känslor, känsloäter väldigt mycket. Jag behöver lite tips och trix helt enkelt. Psykologen på vc funkar inte, trivs inte med honom. Ska se vilka dom är knutna till jobbet och se om det kanske finns någon där som kan hjälpa. (Vi har som personalförmån att få delvis betald psykologhjälp).
@landet det märker jag ingen skillnad på, äter lika illa nu som innan jag började träna haha. Kan liksom inte ens hålla mig till onyttigheter bara en dag i veckan. Är urkass
@Nixehen det är ju främst för att jag inte borde äta så mycket socker som jag gör, behöver ju inte bli sämre i min (just nu välkontrollerade) diabetes.
Jag är dessutom i valet och kvalet om jag ska börja räkna kalorier även mina 5-dagar. Men är rädd att bli besatt och ätstörd på det sättet istället. Bara massa dåliga ursäkter känner jag