Tjockistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns MASSOR av hästar som klarar betydligt större vikt än så! Problemet är bara att deras ägare inte inser det...

Jag har inte haft någon våg på flera år, men jag vet att jag har vägt tresiffrigt när jag har ridit min häst - halvblodsvalack 20+. Och jag är tämligen säker på att OM jag hade varit för tung för honom så hade han garanterat inte hoppat, skuttat och brallat med mig på ryggen...
Ett annat exempel är en kompis som vägde typ 140 kg innan hon gjorde sin GBP. Hon hade då en foderhäst som hon red, han var typ 155 cm och halvblod med 50% fullblod i. Och även han bockade och brallade glatt med sin ryttare på ryggen...

Det där vet du faktiskt inte.

Vi vet rätt lite om vad det innebär för hästarna att bära för tunga ryttare. Det är ganska ont om forskning kring det, av många skäl. Frågan är inte helt lätt att forska på.

Hästarnas reaktion på mycket vikt på ryggen just när det sker, säger inte heller så mycket om det är bra för dem i längden. Mer troligt är väl att ridning, oavsett ryttarens vikt, är en belastning för hästen, inklusive för dess rygg.

Frågan är ju riktigt svår, eftersom vi har en överviktsepidemi, och man har problem med att hantera detta på många ridskolor. Det är svårt att diskutera ungdomars vikt med dem, och det är olämpligt att hästarna överbelastas för att man ska slippa säga till folk att de är för tunga för att rida.

Det där vet du faktiskt inte.

Vi vet rätt lite om vad det innebär för hästarna att bära för tunga ryttare. Det är ganska ont om forskning kring det, av många skäl. Frågan är inte helt lätt att forska på.

Hästarnas reaktion på mycket vikt på ryggen just när det sker, säger inte heller så mycket om det är bra för dem i längden. Mer troligt är väl att ridning, oavsett ryttarens vikt, är en belastning för hästen, inklusive för dess rygg.

Frågan är ju riktigt svår, eftersom vi har en överviktsepidemi, och man har problem med att hantera detta på många ridskolor. Det är svårt att diskutera ungdomars vikt med dem, och det är olämpligt att hästarna överbelastas för att man ska slippa säga till folk att de är för tunga för att rida.
Jag kommer inte fortsätta diskussionen om ryttares vikt här. Föreslår att den kan fortsätta i den nålade tråd som är avsedd för ämnet, under rubriken ridning.

Jag kommer inte fortsätta diskussionen om ryttares vikt här. Föreslår att den kan fortsätta i den nålade tråd som är avsedd för ämnet, under rubriken ridning.
Helt ok. Men lite osmidigt av dig att slå fast att MASSOR av hästar kan bära 90 kilo. Vi vet inte. Forskningen är inte klar där.

Jag hittade vandringskängor på secondhand igår, 40spänn och sitter som en smäck! Provknallade 6,5km i dem igår och förutom ovanan vid så "hårda" skor så var de pretty awesome! :D

Räknade också ut att jag bara har 57cm kvar att bli av med innan mitt mål är uppnått! O_o
Det innebär att jag är mer än drygt halvvägs (jobbat bort drygt 85cm hittills på mina 9 mätpunkter.) vilket är helt galet!!
När det är uppnått kommer jag nog sätta några nya mål, men för 14månader sedan när jag satte upp målen så kändes de helt oöverstigliga. :)

@landet det var det jag också var nyfiken på, tror jag behöver hjälp att ändra mina beteenden och känner inget stöd hos min nya dietist eller min diabetessköterska. Motionen går som sagt helt ok, men maten är katastrof. :(

@landet det var det jag också var nyfiken på, tror jag behöver hjälp att ändra mina beteenden och känner inget stöd hos min nya dietist eller min diabetessköterska. Motionen går som sagt helt ok, men maten är katastrof. :(

mitt problem är ju mer jag motionerar ju mer onyttigheter äter jag. Har jag en dag då jag inte gör något alls så går maten jätte bra. Är jag ute på en långpromenad så skjuter sockersuget i höjden. Så försöker planera in all form av motion på kvällarna.

Var hos kiropraktorn i går, har en axel som gjort så förbannat ont. Men fick reda på att det var översta revbenet som låg galet. Känns redan nu bättre. Men fått mockförbud närmaste dagarna och bör inte belasta höger arm i två dagar.

Jag har inte haft hjälp för just maten, men jobbat mycket själv med mitt förhållande till mat och att jag hanterat min ångest med ätande. Ångesten har jag fått bra hjälp med från min kurator, så det har hängt ihop. När jag började ta itu med åtandet blev det mycket tydligt för mig vad som var det egentliga problemet,ngest och dålig självkänsla.
Även om det ibte är ångest i botten av din ätproblematik så tror jag du kan få bra hjälp, många kuratorer arbetar även med kbt. Så ring vc och be om tid hos kurator! Tror absolut det kan hjälpa dig.

@Angua mycket av det ligger i känslor, känsloäter väldigt mycket. Jag behöver lite tips och trix helt enkelt. Psykologen på vc funkar inte, trivs inte med honom. Ska se vilka dom är knutna till jobbet och se om det kanske finns någon där som kan hjälpa. (Vi har som personalförmån att få delvis betald psykologhjälp).

@landet det märker jag ingen skillnad på, äter lika illa nu som innan jag började träna haha. Kan liksom inte ens hålla mig till onyttigheter bara en dag i veckan. Är urkass :(

@Angua mycket av det ligger i känslor, känsloäter väldigt mycket. Jag behöver lite tips och trix helt enkelt. Psykologen på vc funkar inte, trivs inte med honom. Ska se vilka dom är knutna till jobbet och se om det kanske finns någon där som kan hjälpa. (Vi har som personalförmån att få delvis betald psykologhjälp).

@landet det märker jag ingen skillnad på, äter lika illa nu som innan jag började träna haha. Kan liksom inte ens hålla mig till onyttigheter bara en dag i veckan. Är urkass :(

Du kanske tycker att det låter skitdumt - men ändå. Varför begränsa till bara en dag i veckan? Jag tror inte på förbud alls faktiskt, för att för mig personligen så blir det bara resultat åt andra hållet. Liksom att "Ingen jävel ska tala om för mig när och hur jag får äta, inte ens jag!" Anarkist javisst typ.
Istället har jag en indirekt regel att blir jag sugen så får jag visst äta choklad, eller en kaka eller whatever - bara det inte går över mitt kalormål. Så vill jag äta en rad choklad (140kcal) så får jag allt ta en promenad på 30min eller så, alt dra in på något annat.

Det funkar ju inte om man vill mula både 200g choklad, 4dl glass och två cheeseburgare utöver det dagliga intaget, men om man kan hålla sig till lagom så funkar det utmärkt! :)

@Nixehen det är ju främst för att jag inte borde äta så mycket socker som jag gör, behöver ju inte bli sämre i min (just nu välkontrollerade) diabetes. :)
Jag är dessutom i valet och kvalet om jag ska börja räkna kalorier även mina 5-dagar. Men är rädd att bli besatt och ätstörd på det sättet istället. Bara massa dåliga ursäkter känner jag :p

@Nixehen det är ju främst för att jag inte borde äta så mycket socker som jag gör, behöver ju inte bli sämre i min (just nu välkontrollerade) diabetes. :)
Jag är dessutom i valet och kvalet om jag ska börja räkna kalorier även mina 5-dagar. Men är rädd att bli besatt och ätstörd på det sättet istället. Bara massa dåliga ursäkter känner jag :p

Nej precis, men som jag uppfattar det nu så "ger du upp" och hetsar istället när du bara får äta det en dag i veckan. Därför tänker jag att en liten bit om dagen kanske ger ett lugnare synsätt. Och lite socker om dagen är inte farligt ens för diabetiker. :) (Jag jobbar med bla. diabetes.)

@Nixehen jag hetsäter/känsloäter flera dagar i veckan. Inte alltid godis och dylikt, ibland är det bara groteska mängder mat. Nej lite socker är ok, men skulle vilja få det via frukt snarare än onyttigheter :) får försöka omvända mitt godissug till fruktsug (lyckades med det som tonåring). Jag är dessutom så knäpp, att jag skulle vissa dagar tycka det vara helt rimligt att byta ut en måltid mot onyttigheter. Därför vet jag inte om kaloriräkning kommer funka heller.

Alltså det är inte meningen att totaldissa det du skriver, jag uppskattar att du tar dig tid! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
21 246
Senast: lizzie
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 628
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 197
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama