Tjockistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast vadå "bara övervikt". Ett BMI på 29-30 är högt, farligt högt. Har ohälsan i Sverige gått så långt att man nu ser övervikt som "bara"? I så fall är vi nog illa ute.

Väger man 85 kg och är 150 cm lång (BMI 38,4) så är det långt över fetma. Det finns heller inte en chans att man kan väga 85 kg och vara 150 cm lång och ha ett midjemått som inte är farligt omfångsrikt. Vad som är normal vikt i förhållande till en viss längd kan så klart variera, men inte så mycket att 85 kg för en så pass kort person skulle vara "inte speciellt mycket övervikt".
Fast på gruppnivå så lever folk längst med ett BMI mellan 25 och 30 faktiskt.

Lite beroende på hur man räknar och på vilket mål jag ska jobba mot på längre sikt så passar jag eventuellt in här, då det skulle kunna vara så att jag vill ta bort exakt femton kilo från morgonens siffra på vågen. (Exakt mål tänker jag mig är lättare att se när man börjar närma sig och märker vad som händer.) Med @Mitten s resonemang gör jag det definitivt, då jag har vägt en bra bit mer tidigare. Hoppas att det är okej att jag bjuder in mig själv! :)

Jag gjorde en liten ansats före jul men sen lät jag mig dras med av stressen kring en massa inlämningsuppgifter som skulle in och tentor som skulle pluggas till mitt bland sociala julaktiviteter. Jag prioriterade bort träningen, åt för stora portioner vid oregelbundna tider och använde onödigt många festliga tillfällen som ursäkter att göra tveksamma mat- och dryckesval. Resultatet blev naturligtvis att jag nu väger mer än jag gjorde vid det senaste starttillfället.

För mig tror jag att det handlar nästan nästan uteslutande om mentala faktorer. Jag vet precis vad man "ska" äta och hur ofta och varför, men har väldigt lätt att falla in i dåliga mönster när jag t ex blir stressad. Eftersom jag under våren kommer att ha en del att göra med mindfulness så tänkte jag därför prova att helt enkelt vara lite mer mindful när jag äter.

Hur många kcal per dag får ni äta?

Jag FÅR äta hur mycket jag vill - däremot så VÄLJER jag att äta ett visst antal kalorier per dag.

Jag har bestämt mig för att ha ett förhållningssätt till mat som innebär att jag FÅR äta ALLT. Blir jag sugen på något gör jag ett VAL, antingen så äter jag eller så äter jag det inte. Det kan också vara så att jag bestämmer för att äta det jag blir sugen på men kanske mycket mindre än vad jag tänkt från början. Jag kan bli lite trött på de pekpinnar man kan få när man ska gå ner i vikt. "det där får du inte äta" är en kommentar som jag ofta får höra på jobbet. Mitt standardsvar är: "Jag är en vuxen kvinna och jag får bestämma själv vad jag får äta." :devil:

Mitt mål är att hålla mig kring 1200 kalorier per dag, men deppar inte ihop ifall jag någon dag pillar i mig 1900 kalorier. Så länge jag är under 2400 kalorier per dag som är det kaloriintag jag ska ha för en kvinna i min ålder och i förhållande till min aktivitetsnivå - och då stå stilla i vikt.

Äter man bara "rätt" saker så kan man äta väldigt mycket mat i förhållande till mängden kalorier och jag har fullt upp att hinna få i mig mina 1200 kalorier per dag ;)

Min filosofi är också att man ska vara förlåtande mot sig själv - om man nu ska "synda" och VÄLJER att det är värt de kalorierna att t ex trycka i sig ett wienerbröd. Tycker man att det är värt kalorierna - skitsamma för vilken anledning - då ska man äta med gott samvete och njuta av varje smula :D.

Jag är t ex med i en fikaklubb på jobbet, så varje fredag till em-fikat, turas vi om att ha med något hembakat smaskens. Mitt vanliga mellanmål består av yoghurt och nötter - vilket ger nästan 300 kalorier. Så en gång i veckan blir det ungefär samma mängd kalorier - men av den onyttiga sorten. Visst jag håller mig mycket mättare på samma mängd kalorier av yoghurt än av kaffebröd - men eftersom jag verkligen älskar kaffebröd så väljer jag att äta det varje fredag :D

/Lizzie

Jag FÅR äta hur mycket jag vill - däremot så VÄLJER jag att äta ett visst antal kalorier per dag.

Jag har bestämt mig för att ha ett förhållningssätt till mat som innebär att jag FÅR äta ALLT. Blir jag sugen på något gör jag ett VAL, antingen så äter jag eller så äter jag det inte. Det kan också vara så att jag bestämmer för att äta det jag blir sugen på men kanske mycket mindre än vad jag tänkt från början. Jag kan bli lite trött på de pekpinnar man kan få när man ska gå ner i vikt. "det där får du inte äta" är en kommentar som jag ofta får höra på jobbet. Mitt standardsvar är: "Jag är en vuxen kvinna och jag får bestämma själv vad jag får äta." :devil:

Mitt mål är att hålla mig kring 1200 kalorier per dag, men deppar inte ihop ifall jag någon dag pillar i mig 1900 kalorier. Så länge jag är under 2400 kalorier per dag som är det kaloriintag jag ska ha för en kvinna i min ålder och i förhållande till min aktivitetsnivå - och då stå stilla i vikt.

Äter man bara "rätt" saker så kan man äta väldigt mycket mat i förhållande till mängden kalorier och jag har fullt upp att hinna få i mig mina 1200 kalorier per dag ;)

Min filosofi är också att man ska vara förlåtande mot sig själv - om man nu ska "synda" och VÄLJER att det är värt de kalorierna att t ex trycka i sig ett wienerbröd. Tycker man att det är värt kalorierna - skitsamma för vilken anledning - då ska man äta med gott samvete och njuta av varje smula :D.

Jag är t ex med i en fikaklubb på jobbet, så varje fredag till em-fikat, turas vi om att ha med något hembakat smaskens. Mitt vanliga mellanmål består av yoghurt och nötter - vilket ger nästan 300 kalorier. Så en gång i veckan blir det ungefär samma mängd kalorier - men av den onyttiga sorten. Visst jag håller mig mycket mättare på samma mängd kalorier av yoghurt än av kaffebröd - men eftersom jag verkligen älskar kaffebröd så väljer jag att äta det varje fredag :D

/Lizzie

Jag tror att det är en toppenstrategi faktiskt! Att gå från "får/får inte" till "val" gör också tydligt att det faktiskt handlar om aktiva val (även om det är lättare för somliga att avstå).

Hur många kcal per dag får ni äta?

Jag är 180cm och har som mål att hamna under 1530kcal per dag.

Ligger tyvärr ofta högre på fett, men hellre det än kolhydrater.

min app omvandlar träning så jag kan äta mer men försöker att inte göra det. Då en stor bov i min vikt är att jag alltid belönat mig med godsaker när jag tränat. Ätit mer än vad jag gjort av med.

Väger mig oxå varje dag, känns som jag då varje morgon påminner mig själv om att jag måste tänka på vad jag äter.

Jag tror att det är en toppenstrategi faktiskt! Att gå från "får/får inte" till "val" gör också tydligt att det faktiskt handlar om aktiva val (även om det är lättare för somliga att avstå).

Framför allt så blir det väldigt tydligt vems ansvar det är när det gäller vad man stoppar i munnen. Och för min del så slipper jag det där "dåliga samvetet" över att ha stoppat i mig något som kan anses otillåtet. Jag bestämmer själv! ;)

Att jag gör ett val att slaviskt följa en färdig matsedel - det handlar om att jag är för lat för att komponera ihop en egen. För min del är ju planering av dagens mat A och O. Har jag inte ordning på vad jag ska äta, då faller jag av banan ganska omgående och trycker i mig både det ena och det andra.

Dock har jag börjat använda denna väldigt mycket http://kostbevakningen.se/ just för att få koll på hur mycket varje mål mat "kostar" i kalorier.

/Lizzie

Ja, det är såklart vad man väljer :). Dumt uttryckt av mig. Däremot fattar jag inte att någon ANNAN skulle säga till dig att "det där får du inte äta", det skulle gjort mig skitförbannad! Jag har inget som är förbjudet för mig heller, men försöker som sagt hålla mig till 1200. Men det är pyttelite tycker jag...

Jag försöker hålla mig runt 1200. Men jag är så stillasittande på jobbet också, förutom alla promenader mellan konferensrummen :D.

Ja, det är såklart vad man väljer :). Dumt uttryckt av mig. Däremot fattar jag inte att någon ANNAN skulle säga till dig att "det där får du inte äta", det skulle gjort mig skitförbannad! Jag har inget som är förbjudet för mig heller, men försöker som sagt hålla mig till 1200. Men det är pyttelite tycker jag...

Jag försöker hålla mig runt 1200. Men jag är så stillasittande på jobbet också, förutom alla promenader mellan konferensrummen :D.

Åh! Om du bara visste hur mycket åsikter folk har när det gäller vad man "får och inte får" när man ska gå ner vikt (eller upp för den delen). Det är många som har väldigt mycket bestämda åsikter om hur man ska bete sig vid bantning - de som har mest åsikter är ju självklart de som INTE behöver eller om de skulle behöva, men inte ens försöker, gå ner i vikt.

Ibland upplever jag att den bild som "ickebantare" har är att man MÅSTE leva i totalt "matmisär" för att gå ner i vikt. T ex - förra våren så lyckades jag gå ner 15 kg under 8 veckor på min GI-diet. En man på jobbet frågade mig försiktigt vad det var för diet och jag förklarade. Han undrade eftersom både han och hans fru behöver gå ner i vikt. När jag talade om vad jag käkade (massor med god mat), så var det enda han kunde fokusera på att det inte ingick pizza, öl etc i dieten. Nu gillar jag inte öl, men väl rödvin och jag tycker inte att det är någon uppoffring att inte dricka rödvin varje dag. Ett glas rödvin till lite ost på fredag eller lördagkväll är helt OK, men jag ger liksom inte upp bara för att det inte är fritt fram varje dag.

Senast idag frågade han mig hur jag stod ut när jag inte "får" äta pizza! Han förstod inte alls mitt resonemang när jag sa att jag visst får äta pizza, men väljer att inte göra det i nuläget.

Så på jobbet snackar jag tyst om att jag kört igång med GI-diet igen. Många är avundsjuka på min matlåda då jag har med vällagad och god mat till lunch varje dag. Och visst - det tar tid allt laga maten eftersom den lagas från grunden. Dock har jag gubben med på tåget så jag behöver inte slava ensam i köket :p

Mitt mål är att hålla mig kring 1200 kalorier om dagen då jag också har ett stillasittande arbete. Min häst är inte igång ännu, så det blir endast en ridlektion i veckan på ridskola. Eftersom jag har stall hemma med två hästar finns det inte tid över till att åka på gym om kvällarna, utan det får bli hemövningar med pilatesboll och lite andra övningar. Jag har problem med en inflammation i ena foten så promenader funkar inte i nuläget :meh:

/Lizzie

/Lizzie

Senast idag frågade han mig hur jag stod ut när jag inte "får" äta pizza! Han förstod inte alls mitt resonemang när jag sa att jag visst får äta pizza, men väljer att inte göra det i nuläget.
:rofl:

Ja jösses dessa pizzor. De verkar ha blivit någon form av beroende hos folk.
Själv tycker jag det är äckligt eftersom jag tycker att det ser ut som spya på bröd.... Har svårt att få ner det fast jag annars äter vad som helst.

Just mat har förvånande många åsikter om. Ogrundade åsikter. Jag har diabetes och hur många gånger har jag inte fått skeptiska blickar för att jag tagit en liten kaka till kaffet. Ingen har invänt om jag lunchat på strömming och potatismos - fast potatismoset är en större bov än den lilla kakan.
Åsikterna är fler än kunskaperna.

Om man går ner i vikt beror ju också på hur man ätit innan man startade sin viktresa.

Åh! Om du bara visste hur mycket åsikter folk har när det gäller vad man "får och inte får"
Jotack...
När jag slutade äta kött (för bortåt hundra år sedan eller så) så var det massor som talade om för mig att "vegetarianer äter faktiskt inte det eller det" och "vegetarianer äter visst det och det"...
*suck*
Jag äter väl för bövelen precis vad jag vill!

Nämn inte pizza *Varit sjuk 8 dagar pga pizza* Glömde bort att jag blivit mer och mer känslig mot gluten och tröstfrossade pizza.. Tarmarna är i strejk än :( Vette fan när man blir stabil igen. Och potatis är :love: ! Väljer potatis över tex pasta any day :p

Planering åter planering. Idag har jag varit på utbildning via arbetet. Och en bra stadig frukost och väskan laddad med vatten och frukt. Lunch intogs i form av hamburgare, men planerar man så får man äta en sådan och så blev det soppa hemma sen.

Idag har jag varit på powerhour igen. Ska bli spännande att se om jag har lika mycket träningsvärk efter som jag hade förra veckan.
Förra veckan var en bra träningsvecka, 6 pass blev det. Det är målet men vi åker relativt ofta bort på helgerna (hem till våra föräldrar) och då blir det inga friskispass på fredag och lördag.

Dagens mat gick över 500kcal med 26 men eftersom jag tränat bryr jag mig inte om det. Jag har nog snarare gått back om man räknar bort förbränningen från träningen.

Hallå! Här hoppar jag in för nu har jag ett mål. 10 kilo på 5 månader. Jag gick ner 13 kilo förra året men har lyckats få tillbaka 8 av dom :( Jag har väldigt halvhjärtat försökt at tkomma tillbaka till det jag hade där ett tag och köpt hem keso och kvarg osv men det har bara fått bli dåligt i kylen. Men nu har jag anmält mig till ridläger i sommar så då har jag ett mål som peppar och känner mig redo igen. :)

Jag tror inte heller att det är bra att förbjuda sig saker, när jag gick ner 13 kilo så åt jag allt men inte i samma mängd och om jag valde att äta tex en semla så fick jag helt enkelt motionera lite extra samt äta mindre kalorier nån annanstans.

Envisa kilon till att alltid vilja komma tillbaka.
Själv vill jag helst ner till 100 kg innan kvaliten i höst för att inte folk ska tycka jag är "elak" mot min häst.

Senaste målet är dock nytt tiotal inom 48 h. Fick tillbaka lite motivation igår så nu kör vi på!

Igår tog jag mig an min fiende här i stan. En ringled som går runt stan. Den är ca 6,5 km lång och trottoarer hela vägen, belyst och bra. Nackdel just nu är att det är halt och ostabilt samt det lutar lite på vissa ställen. Jag har svaga fotleder och halkar lätt samt trampar snett vilket man inte vill med den vikt man har. Lyckades ta mig runt den och svor att börja dagen med den. Sagt och gjort så gick jag den efter frukosten idag:

tisdag271.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
14 15 16
Svar
312
· Visningar
21 240
Senast: lizzie
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 625
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama