ameo
Moderator
Det förklarar saken, absolut! Hoppas du får önskat resultat av din operation!Du har helt rätt ameo. Det är kontroversiellt med operation och jag vill iaf inte diskutera just det. Skrev det bara för jag vill vara med i tråden. Jag har övervägt risker och vimsat i tre år så det är inget lätt beslut. Jag trodde jag skulle klara det men när jag alltid kunde tänka imorgon ska jag börja eller efter jul eller efter den där resan etc. Nu har jag klarat att köra med påsar i fem dagar och det går bra! Trodde jag aldrig.
Det är min krångliga diabetes och mina blodfetter som är tydligen något rekord av vad de flesta sett,och mitt diskbråck kombinerat med hereditet genom en smal vältränad släkt som ändå drabbas av hjärtinfarkter och blindhet av diabetes etc på löpande band som gör att jag måste lägga om min livsstil radikalt.
Jag har uttryckligen fått höra att jag lever livsfarligt. Och jag väger inte 85 utan 95 och det innebär inte att jag inte att jag är fet. Jag är jättefet och det är jobbigt att knyta skor och andas och det gör att det är inte så himla lätt att komma igång med vettig träning. Jag vill göra en hel livsstilsförändring och där är operation en del i det. Det är kanske olika hur de pratar om vikt på olika ställen. Jag kan inte ens komma med en brännskada eller halsont utan får höra om att de har en viltminskningsgrupp o dyl.
Jag tycker ofta att det opereras urskiljningslöst, att många opereras "av fel skäl". Många använder selektiv hörsel när de får nödvändig info om operationen och lever ändå i villfarelsen att det är en quickfix som gör att de kan leva som de vill efter operationen. (jag har en bekant som är opererad två gånger - först gastric banding, sen GBP), som har lyckats gå upp väldigt mycket efter båda operationerna. och där får jag liksom känslan av att hen har missat en väsentlig del av informationen... Och jag skulle kunna nämna fler med liknande resultat...)
Men har man medicinska problem så är det ju säkerligen både befogat och rätt att operera.