Jag är nöjd så länge jag inte går uppåt igen det är varmt och svårt att göra fysisk aktivitet då. Ligger i skuggan och flämtar. Blir korta hundpromenader.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Okej, tar mod till mig och skriver här, kanske någon sitter på tips...
Jag är ordentligt överviktig, grad 1 fetma enligt BMI och har så svårt att ta tag i att gå ner i vikt. Får lätt ångest av tanken på att inte äta exakt vad jag vill när jag vill. Problemet med det är att jag äter superdåligt, köper godis i princip varenda dag och äter dessutom stora portioner med ofta "dålig" mat.
Hur gör man? Var börjar man? Det är så svårt med motivationen att jag gett upp innan jag börjat och jag behöver gå ner cirka 30 kilo. Men jag trivs verkligen inte i min kropp längre
Med tanke på att jag är stammis i den här tråden sen starten av del 1, så kanske jag är fel person att svara. Men rent generellt så känner jag igen mig lite i det du skriver.Okej, tar mod till mig och skriver här, kanske någon sitter på tips...
Jag är ordentligt överviktig, grad 1 fetma enligt BMI och har så svårt att ta tag i att gå ner i vikt. Får lätt ångest av tanken på att inte äta exakt vad jag vill när jag vill. Problemet med det är att jag äter superdåligt, köper godis i princip varenda dag och äter dessutom stora portioner med ofta "dålig" mat.
Hur gör man? Var börjar man? Det är så svårt med motivationen att jag gett upp innan jag börjat och jag behöver gå ner cirka 30 kilo. Men jag trivs verkligen inte i min kropp längre
Okej, tar mod till mig och skriver här, kanske någon sitter på tips...
Jag kan ju bara svara för hur jag funkar. Men jag har länge varit sån som när jag försöker gå ner i vikt så ska jag förbjuda mig till att äta saker. Vilket har gjort att när jag väl har ätit det så har jag tänkt "Jaha nu har jag misslyckats! Då kan jag likaväl äta det där, och det, och det också!"
Vilket varken är ett sunt eller hållbart sätt att se på mat. Nu har jag gjort så att jag försöker tänka på att äta nyttigt för att jag ska må bättre.
Försöker hitta substitut när jag blir söt eller saltsugen. Typ hallon och energidricka utan kalorier när jag är sugen på något surt. Slänga in lite morötter och potatis i ugn med salt och peppar och göra en god dipp till osv. Kolla in instagram för inspiration både på andras viktresor men också olika recept osv tycker jag också är motiverande.
MEN jag äter också godis, chips och popcorn när jag känner för det. Jag tillåter mig att vara sugen och att äta och då äter jag förvånansvärt nog mindre av det för det skapar ingen ångest när jag inte ger mig själv skuldkänslor
Jag kom i vintras ur ett destruktivt förhållande vilket gjorde att jag bla hade gått upp mycket i vikt. Vägde som mest 95 kg och är nu nere på 87,5. Är bara 162 cm så har som du många kilon att gå ner. Har ingen specifik vikt jag vill stanna på utan jag väntar och ser hur jag känner mig
Jag är sådan som vill se resultat snabbt så när jag har haft motivation så har jag dragit in mycket på kalorierna och rört på mig mycket, främst promenader. Ätit mycket kyckling och öst på med grönsaker så jag inte går hungrig. Och då har jag gått ner 2-3 kg per vecka. Men sen har jag haft perioder då jag inte orkat och då har jag gjort det på halvfart och tillåtit mig själv till det. Vilket gjort att jag legat viktstabil emellan mina "krafttag". Eller tom gått ner lite grann.
Och att tänka på det ur ett hälsoperspektiv hjälper mig också. Att jag gör detta för min skull. För att min kropp ska må bättre, vara starkare, snabbare, ha mindre ont i ryggen osv. Inte lägger någon värdering i att jag är stor. Det är bara så det är, typ.
Nu funkar ju inte detta alltid, men jag tycker det har hjälpt mig iaf lite
Senaste veckorna har jag testat nåt som liknar periodisk fasta (typ 16:8), fast utan att vara helt strikt. Hela familjen är hemma just nu (inget av barnen har lyckats få nåt sommarjobb och maken har semester) och med tre tonåringar och en "snart tonåring" i huset har vi just nu ständiga sovmorgnar, allihop... Så jag skjuter lite extra på frukosten och äter dagens första mål vid 12-snåret och försöker att inte äta dagens sista mål alltför sent.
Med vårens sjukgymnastik på gym och sen i bassäng, NaturDiet-shakear som mellanmål ibland och så denna "typ periodisk fasta" så känns det faktiskt som att jag är på väg neråt tydligare än på flera år! Så, jag jobbar vidare på konceptet!
@Fruentimber hur går det för dig? Visst var det väl du som körde vcld eller liknande? Min mage har ballat ur totalt, men läste någonstans att flytande föda kunde hjälpa mitt problem. Funderar på att testa och se hur det fungerar. Mat generellt är bara ångestladdat för mig i dagsläget, och det vore så skönt att bara kunna blanda något och dricka det i stället.
Jo, men det går nog helt okej. Jag har en halvpaus och ligger stilla på 78-nånting. Tränar ihärdigt men är mer tillåtande på maten.
Testa! Men det kommer givetvis en hel del bieffekter. Använd bara produkter som är märkta med VLCD - då får man i sig det man behöver. Kör du endast flytande så blandar du i psylliumfrön för magens skull, annars kan den balla ur med förstoppning.
Tack för råd! Måste återgå till det som varit mitt ”normala” innan 2020. Känns dock som att jag måste ändra vanor helt för att det ska hända något. Gäller bara att vara viljestark.
Wow! Imponerande!Har haft lite trögt med viktnedgången i några månader, men nu har det rasslat till på vågen Totalt -18,1 kg sen januari nu. Ett stort delmål är 70 kg, vilket är några kilo kvar till.
Tack! Känts såååå segt, speciellt när min vän gick ner 20 kilo på 3 månaderWow! Imponerande!
Sakta men säkert! Grymt!Tack! Känts såååå segt, speciellt när min vän gick ner 20 kilo på 3 månader