Tjockistråden 4

Börjat bra den här veckan i alla fall. Har idag ätit enligt den gjorda veckomeny så det blev omelett till lunch och nyss vitkålsmos med prinskorv.

Gav mig ut på tur vid lunchen för att handla. Det var extremt tomt på vissa varor i båda butikerna. Får komplettera om någon dag då köttfärsen jag ville ha inte fanns. Missade också att köpa lagerblad och rotselleri. Tänkte försöka ge mig på nytt recept på en vegetarisk gulasch.

Har hållit kosten en hel vecka nu :p. Har också varit iväg på gymmet, det går liksom hand i hand för mig. Har fruktansvärt svårt att fixa maten när jag inte kommer iväg och tränar.

Det är ju tyvärr fullsmockat med folk såhär efter nyår på gymmet men om några veckor är det väl som vanligt igen.

Maken är typ dunderförkyld, jag hoppas jag slipper bli smittad då det känns osm om hela december bara strulade för mig med skador, sjukdom och osamarbetsvillig bil 😖.

Så himla mätt just nu :p. Åt två portioner fiskgryta till lunch, det var kvar från gårdagens middag och en skiva bröd till, landade ändå typ under 500 kalorier.
Till frukost blev det tonfisk på knäckebröd mest för att jag var ganska osugen på att äta. Sen åkte jag iväg och handlade och köpte 50 gram godis som pre-workout men det tog också 20 minuter på crosstrainer att bränna det man ätit så tveksamt om det var värt det 👼. Blev isllafall 1,5 timme på gymmet totalt.

Nu myser jag under min värmefilt i soffan och ute har det börjat snöa (igen). Har egentligen inget mer på dagens agenda än att hitta på något med hundarna och fundera på att kika på lite skolarbete 😀.

Första gången på gymmet för mig detta året. 💪✌️🤟
Blev inget gymmande i december pga mycket jobb och behövde prioritera återhämtning och mina djur.
Det svåraste är att ta sig tillbaka till gymmet, så väldig nöjd att det blev av idag. 🌟

Jag hade behövt hitta något att äta till frukost, ett tag åt jag overnight oats, men efter x antal veckor behöver jag nu hitta något annat. Ett tag gjorde jag smoothies, men jag tycker det är för kallt för det.

Första gången på gymmet för mig detta året. 💪✌️🤟
Blev inget gymmande i december pga mycket jobb och behövde prioritera återhämtning och mina djur.
Det svåraste är att ta sig tillbaka till gymmet, så väldig nöjd att det blev av idag. 🌟

Jag hade behövt hitta något att äta till frukost, ett tag åt jag overnight oats, men efter x antal veckor behöver jag nu hitta något annat. Ett tag gjorde jag smoothies, men jag tycker det är för kallt för det.
Min vanligaste är äggröra på ett äggoch 150g äggvita som jag köper på dunk, två knäckebröd och ett äpple :p .

Nu har jag dock kokat en kastrull risgrynsgröt på mandelmjölk och då blir det 130 kcal för en portion på 250 gram. Rör ibland ner proteinpulver om jag vill ha i mig nåt protein också. :)

Gymmet idag 💪🏻 Och har ätit enligt plan vilket känns bra. Inser dock att jag verkligen äter i underkanten när det kommer till protein. Överväger att köpa proteinpulver, främst för att jag tycker att den proteinrika maten jag redan handlar är dyr

Gymmet idag 💪🏻 Och har ätit enligt plan vilket känns bra. Inser dock att jag verkligen äter i underkanten när det kommer till protein. Överväger att köpa proteinpulver, främst för att jag tycker att den proteinrika maten jag redan handlar är dyr

Har proteinpulver jag fyller ut med när jag behöver, mest för att det smidigt (och billigt). Brukar göra smoothies eller röra ner i gröten.

Nackdelen är att det betydligt mer mättande med mat såklart. Äter billigt protein i form av alaska pollock, kyckling osv och handlar när det är nedsatt och lägger i frysen. Sen bönor och linser osv är billigt om man köper torrt men jag är för bekväm för det och köper konserv istället :p .

Vågen visade lite mer än ett halvt kg minus imorse så har lite över 5kg kvar för att vara nere på min absolut lägsta vikt sen jag började. Har ju haft paus typ över ett halvår så det väl dags att ta tag i det igen. Har ingen målvikt men tänker att det bra om jag lyckas gå ner till nästa förstasiffra till att börja med.
För att hamna i övre kanten av "normal" BMI behöver jag gå ner nästan 30 kg från nuvarande vikt O_o . Tveksamt om det är rimligt men såklart bättre för knäna ju mer jag kan gå ner. Är ju nere på -25 kg nu från min högsta vikt..

Dagens frukost:
20250109_090342.webp

Brukar vara knäckebröd istället för riskakor med jordnötssmör och äpple istället för sockerfri aprikoserna. Dock så har jag lyckats dra upp såret i munnen så ska försöka äta lite mjukare mat så det läker :p.

Har proteinpulver jag fyller ut med när jag behöver, mest för att det smidigt (och billigt). Brukar göra smoothies eller röra ner i gröten.

Nackdelen är att det betydligt mer mättande med mat såklart. Äter billigt protein i form av alaska pollock, kyckling osv och handlar när det är nedsatt och lägger i frysen. Sen bönor och linser osv är billigt om man köper torrt men jag är för bekväm för det och köper konserv istället :p .
Hittade proteinpulver på Willys så testade att bara blanda med mjölk idag! Förvånansvärt gott faktiskt ☺️ Försöker också att handla en del på extrapris och så annars men har bara två hyllplan frys så kan inte fylla upp alltför mycket, har gärna plats för ett par matlådor och så med 😬

Simmade 750 meter idag, tror jag hittat en tid som passar för mig och då det är ganska lugnt i bassängen ☺️ Blir lövbiff till lunch idag och salsicciapasta till kvällsmat och däremellan ska två hästar ridas. Borde bli en bra dag ur viktnedgångsperspektiv iallafall 😁

Vägde mig imorse och har inte gått upp efter julen. Ungefär 5 kg mindre än min högsta vikt men många kilo kvar att tappa

Dag 4 på veckan och kroppen känns lättare på något vis.

Försöker se till att jag är sysselsatt med något på kvällarna så att jag inte "äter pga att jag är uttråkad". Behöver ha något att pyssla med så jag inte bara hamnar i soffan framför en film. Har därför plockat fram ett 1500 bitars pussel. Det är nu klart till 2/3 ungefär.

Stekte köttfärs igår kväll som jag ska göra köttfärssås av idag tänkte jag. Behöver dock handla lite inför det. Måste också köpa ägg, både till frukost och bakande. Funderar på om jag ska baka något med kardemumma i. Har nämligen redan börjat tänka på alternativ till semla.

Vet att jag kommer gå upp i vikt eftersom jag ska leva på snabba kolhydrater, eg ramen nudlar och rostat bröd med prickig korv. Och eftersom jag inte klarar att äta rostat bröd utan bregott så får vi se hur det går. Måste bli av med okynnesätandet när jag sitter framför datorn och äter, fast jag inte är hungrig.

Dag 4 på veckan och kroppen känns lättare på något vis.

Försöker se till att jag är sysselsatt med något på kvällarna så att jag inte "äter pga att jag är uttråkad". Behöver ha något att pyssla med så jag inte bara hamnar i soffan framför en film. Har därför plockat fram ett 1500 bitars pussel. Det är nu klart till 2/3 ungefär.

Stekte köttfärs igår kväll som jag ska göra köttfärssås av idag tänkte jag. Behöver dock handla lite inför det. Måste också köpa ägg, både till frukost och bakande. Funderar på om jag ska baka något med kardemumma i. Har nämligen redan börjat tänka på alternativ till semla.
Små semmelbollar? :)

Pratade med psykolog idag för jag ville ha hjälp med att se om jag kan ändra tankar och beteendemönster kring maten. Vi pratade inte så länge innan han ansåg att jag nog behöver en ordentlig utredning för att se om jag inte har annan problematik i grunden..
Får antagligen remiss men vi skulle pratas vid på måndag igen.

Små semmelbollar? :)
Issuen är att det ska vara utan mjöl (gluten) och laktos och dessutom sockerfritt. Tveksamt om det går att göra bollar då? :laugh:
Inte helt enkelt alltså. Helst ska jag ju inte heller äta för många, tänkte därför att något som kunde ätas som det är men kan omvandlas till semmelsmak om lite grädde och sånt läggs till vore ett bra alternativ.

Har ätit köttfärssås med shiratakinudlar och riven ost till middag. Fick till 2 lådor med sås att ställa i frysen också.

Pluggat hela dagen och inte haft något sötsug så det känns bra. Sitter nu och petar med sista 1/5 av pusslet.

Issuen är att det ska vara utan mjöl (gluten) och laktos och dessutom sockerfritt. Tveksamt om det går att göra bollar då? :laugh:
Inte helt enkelt alltså. Helst ska jag ju inte heller äta för många, tänkte därför att något som kunde ätas som det är men kan omvandlas till semmelsmak om lite grädde och sånt läggs till vore ett bra alternativ.
Aha så pass, då är det ju knepigare!

Vet att jag kommer gå upp i vikt eftersom jag ska leva på snabba kolhydrater, eg ramen nudlar och rostat bröd med prickig korv. Och eftersom jag inte klarar att äta rostat bröd utan bregott så får vi se hur det går. Måste bli av med okynnesätandet när jag sitter framför datorn och äter, fast jag inte är hungrig.
Varför "ska"? 😊. Vet...Äter aldrig så mkt bregott som till rostat bröd just, annars är jag snål!

Varför "ska"? 😊. Vet...Äter aldrig så mkt bregott som till rostat bröd just, annars är jag snål!

Endoskopi, vilket jag gnällt om över hela buke :angel: I princip allt förutom kött jag brukar äta är mer eller mindre förbjudet men snabba kolhydrater och skalade rotfrukter går.

Och man kan inte äta rostat bröd utan bregott. Det är emot universums naturlagar.

Endoskopi, vilket jag gnällt om över hela buke :angel: I princip allt förutom kött jag brukar äta är mer eller mindre förbjudet men snabba kolhydrater och skalade rotfrukter går.

Och man kan inte äta rostat bröd utan bregott. Det är emot universums naturlagar.
Ah nu när du säger det, ja då är jag med!

Nä det är ett måste ihop du!

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 853
Senast: Blyger
·
  • Låst
Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar... 101 102 103
Svar
2 046
· Visningar
173 447
Senast: Mineur
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 539
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 166
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka