Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, det överlåter jag till mina lärjungar.

:D
Det är rätta takter! Viktigt att delegera :D

Hos mig har jag lagat middag två dagar i rad (pga svårt att lämpa äver det till sambon för då måste jag ju lita på att det blir mat jag vill äta och det går ju inte :angel: ). Igår var jag extremt trött efter mer än 24 timmars vakenhet, så middagen bestod av kyckling blandat med sås-sås, rödlök och majs, täckt med ett lager nachos och ytterligare ett lager ost som den åkte in i ugnen. Såååå gott i all sin flottiga salthet :D till det guacamole och sallad.

Idag blev dey zucchini- och quinoabiffar (också från senaste numret av Buffé om någon känner sig influencead!) med fetaost och soltorkade tomater. Serverades med pitabröd, tomater, sallad, rödlök och en yoghurtsås med sriracha och vitlök. Väldigt gott också och dessutom så uppskattar jag recept som tycker att biffarna ska ugnsstekas eftersom det innebär mindre irritation hos mig när jag steker och biffarna faller sänder :o

Enkel men god måndagsmiddag idag. Karrékotletter med rosépeppar och en rödvinssky-ish. Rostade rotsaker, kål, lök och timjan. Hembakad focaccia. Ett gott rödvin till.

60AD0D8C-27BF-4B50-B565-B0F23355A4B0.webp

Hade tänkt grillad majs - eftersom skörden måste ätas upp innan den blir förstörd. Med andra grillade grönsaker och rotfrukter som också behöver konsumeras.

Men eftersom maken som skulle fixa tzatzikin plötsligt blev illamående och klen blev det varma mackor med parma, cheddar & tomater i stället. Och te. Regnet öste ner och det var så himla mysigt. <3

(Generellt saknar jag ljudeffekter här på Buke! Borde det inte gå att få en sådan ”jackpotsignal” när en rapporterar ett inlägg tex?! :D)

Detta är så OT att du kan få moderera bort det på en gång ;) Men på tal om ljudeffekter så har jag just åkt till jobbet med full ljudeffekt utan att veta om det. En liten USB-högtalare jag har i handväskan hade satt igång sig själv och har spelat Pokémon Go-musiken hemifrån till jobbet, alltså i 40 minuter. Jag var sjukt irriterad på idioten på bussen som spelade någon sorts spel med störig musik HELA VÄGEN utan lurar tills jag insåg att det fortsatte ända in i hissen på jobbet och således borde komma från MIG. Jojomensan.

Annars åt jag mackor med pepparsalami till middag igår ty jag var trött och lite grinig och full av klåda och irritation och hade tvättstugan och sånt. Allt blev naturligtvis bättre när tvätten var klar, ljusen tända och den rosa fantan upphälld och jag kunde sitta och sticka en stund till bra podd. Svårare är det ju inte, ibland.

Jag tycker vi alla influencrar och inspirerar varandra i den här tråden! Den riktigt stora behållningen tycker jag :love:

Du menar att tråden är viral?! O_o :nailbiting: Gesundheit förresten :up:

Jag planerar att laga god mat ett par dagar framöver (och faktiskt äta den! #nollaptitjustnu) eftersom SÄRBON är på väg hit... han ska plocka äpplen och förhoppningsvis hämta sin nya pang :D

Han kommer imorgon så då tror jag det får bli sushi. Äppelplockningen sker på torsdagen så då blir det nog till att grilla (i regnet om prognosen stämmer). Tidigt på fredag (aka min födelsedag) åker han hem. Den ORINGADE är ju jaktledare också så här blir det inget bjäfs som firande av sin kärestas födelsedag. Förslag på fredagsmiddag emottages tacksamt, jag har inga idéer förutom att alkohol kommer att inmundigas.

Jag tänkte göra de där goda zucchini- och halloumibiffarna ikväll men vet inte vad jag ska ha till. Någon kall sås kan väl vara gott tänker jag och så vill jag gärna bli av med en massa broccoli men bör kanske ha någon kolhydrat också... vad tror ni? Jag tror att jag har en näve färskpotatis, kanske skulle koka dem och göra någon ljummen potatissallad med pesto och lite gott?

Jag hade missuppfattat det där med middag i går. Den skulle jag ha fixat själv. Jag hade hoppats på att sambon skulle ha hunnit åka förbi ett snabbmatsställe på väg in till sjukhuset, men hans skjutsare hade bråttom till jaktmöte. Middagen blev således mackor och te. Gott faktiskt!

Nu väntar jag på att sköterskorna ska komma med lillparvelns antibiotika, sedan ska jag väl bege mig ner till sjukhusets restaurang och kiosk för att se vad för kulinarisk lunch det blir i dag.

Jag tänkte göra de där goda zucchini- och halloumibiffarna ikväll men vet inte vad jag ska ha till. Någon kall sås kan väl vara gott tänker jag och så vill jag gärna bli av med en massa broccoli men bör kanske ha någon kolhydrat också... vad tror ni? Jag tror att jag har en näve färskpotatis, kanske skulle koka dem och göra någon ljummen potatissallad med pesto och lite gott?
Jag hade gått för ugnsrostad potatis och broccoli till biffarna samt typ sriracha-sås (för sriracha passar ju som bekant till allt!)

Jag fick lite feeling av alliterationen här. En yt-kanal Mat, moderering, marimba; multitasking.

Nåt sånt? Marimba är väl ganska ovanligt, även om lergök tragiskt nog är ett ännu mer underskattat instrument.

Kanske också den tvetydiga mandolinen får plats på ett litet hörn? Bara användaren håller rätt på när man skivar grönsaker respektive spelar på ett stränginstrument så att det inte blir splatter-youtube av alltihop.

Har ett NYTT influencer-tips angående rostmackor! Dagens: rostat rågbröd med labneh (yoghurtboll med mynta från Nablus mejeri i mitt fall) och skivat fikon. MMM. Kom på att ta bild till tråden när nästan hela var uppäten. Måste jobba på mitt GAME.

Bifogade filer

• A309FA2D-D3F5-4B7A-93A1-2B274D554E4C.webp
    A309FA2D-D3F5-4B7A-93A1-2B274D554E4C.webp
    318,3 KB · Visningar: 17
Efter tio timmars arbetsdag då jag försmäktat med endast yoghurt till hands, serverade partner en underbart värmande och tröstande paj med blandade svampsorter och spenat i. Precis vad jag behövde.

Tyvärr inget rödtjut.

Har sedan jobbat ytterligare ett par timmar.

Hemgjord skagenröra- isch på creme fraiche, garanterat handskalade räkor, kräftstjärtar i lake, tångkaviar och finhackad schalottenlök. Lite citronsaft i. Rostad macka med smör på.

Imorgon så får samma röra följa med på klassutflykt, tänkte prova rosta mackor att ta med och äta senare under dagen. Borde funka?

Insåg i skrivandes stund att det heter inte Scharlottenlök (uttalas som Charlotte). :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 53 54 55
Svar
1 098
· Visningar
52 730
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 091
Senast: Thaliaste
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka