Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade gått för ugnsrostad potatis och broccoli till biffarna samt typ sriracha-sås (för sriracha passar ju som bekant till allt!)

Din önskan är min lag :D

mobiluppladdning_5b8637ca2a6b2259f64cac66.jpg

Såsen är bara crème fraîche, sriracha, salt och peppar. Potatisen tog jag bara och hällde ut i en form, lite olivolja och salt på och så stoppade jag ner diverse vitlöksklyftor, utan att skala dem, mellan potäterna som sedan bakades i kanske 25 minuter på 225 grader (de är små). Det var ruskigt gott i all sin enkelhet. Biffarna blev lite lösa, jag hade nog för mycket zucchini i egentligen, men jag la upp dem med sked så att säga och det blev bra ändå.

MYCKET bra dag idag. Hade planeringsdag med min arbetsgrupp. Till frukostfika fick vi brödbulle med ost, smoothie med mango, mynta och lite annat gott, och grekisk yoghurt med persika och granola. Till lunch fick vi caterad mat från Scandwich (någon hade kanske lämnat önskemål om det :angel:), jag tog Beta Best med gul- och rödbetor, kål, fetaost, persiljemajonnäs, bakade champinjoner och karamelliserad lök. Och lite nötter nånstans med. Mycket gott!

Har ätit lunch i universitetsmatsal idag och blev positivt överraskad! Ugnsbakad rotselleri med brynt smör och hasselnötter, bulgur med sojabönor, olika sorters sallad med kål, broccoli, groddar och annat samt hummus. För att vara storkök så var det riktigt smakrikt! Så ska bli spännande att se vad morgondagen har att erbjuda :)

Har läst ikapp i tråden lite och gillat typ 236 inlägg, ber om ursäkt för alla som blivit bombade med notiser! :angel:

Jag var i alla fall en sväng till Göteborg i helgen och åt där mycket gott och autentiskt på restaurang Ombra i Olivedal. Rekommenderas! Hela stället var fullt av italienare när vi kom, vilket brukar vara ett gott tecken.

Middag nummer två blev på Pinchos vilket var helt okej, men jag blev inte riktigt övertygad om ställets förträfflighet denna gången heller... Men de baconlindade dadlarna är i alla fall underbara!

Åter i vardagslivet blev det igår grön ärtsoppa med mynta, och idag vegoköttfärssås med linspasta. Båda gånger följt av (lite för många) Ballerinakex.

Vad trevliga grejer ni äter! Jag äter inte så intressant f.n. då jag befinner mig i ett skaparrus. När temperaturen föll började jag måla, och nu kan jag inte sluta. Lever på mackor, kaffe och vin. Och apropå vin, känner ni till Federweißer? Det är säsongens färska vin, typ. Står i kyldisken med endast en perforerad foliekork så att det kan jäsa vidare. Alkoholhalten börjar väl vid 8% nånting och stiger med jäsningen. Löjligt gott och lättdrucket, smakar som spritsig druvmust. Igår skulle jag bara ta en parkbänksöl efter jobbet med min stängningskollega, men efter sagda öl fick vi feeling och drog i oss hela flaskan Federweißer. Och tjuvrökte, som de små punkarsvin vi är. Det var roligt! Nu är jag i svenska sjömanskyrkan och skall RÖSTA. 💪

Fortsatte min braiga matdag igår med middag på Kallbadhuset, efter några bad och lite bastu i kvällssolen. Vi åt sallad med grillade grönsaker, goda oliver, fetaost (massor, på riktigt motsvarande ett helt paket fetaost) och en ärtpesto som var så god att jag frågade efter receptet. När jag fick receptet insåg jag att den har ju jag lagat flera gånger tidigare :grin: :laugh:

Jag har massa grejs för mig, så hinner inte med här. Men jag äter ganska god lunch rätt ofta:D

Ikväll blir det min svampköttfärssås.
Trattkantareller i mängd, lammfärs, timjan, vitlök, sambal oelek och soya är basen, reder av den med matlagningsgrädde. Äts alltid med linguini.

Sushin igår blev så ohyggligt lyckad, vi åt alldeles för mycket :d Någon kan också har druckit för mycket champagne och kan vara lätt bakis idag... bubblor är farligt :cautious: :cautious:

Idag ska jag grilla revbensspjäll åt den ORINGADE medans han plockar rent mina äppelträd :D Jag vet inte vad jag ska få, jag vill inte tänka på mat ännu...

Ingen som har något förslag på födelsedagssupé till imorgon? :) Mina idéer lyser med sin frånvaro.

Sushin igår blev så ohyggligt lyckad, vi åt alldeles för mycket :d Någon kan också har druckit för mycket champagne och kan vara lätt bakis idag... bubblor är farligt :cautious::cautious:

Idag ska jag grilla revbensspjäll åt den ORINGADE medans han plockar rent mina äppelträd :D Jag vet inte vad jag ska få, jag vill inte tänka på mat ännu...

Ingen som har något förslag på födelsedagssupé till imorgon? :) Mina idéer lyser med sin frånvaro.
Jag hade satsat på något bra recept med mycket mangold, rädisbaljor, tomatillo och röksvamp. Tror det kan bli en väldigt festlig middag! :D

Jag är bortrest och maten är väl sådär, så det blir mycket frukt, yoghurt och tomatsallader på hotellet. Till lunch risotto med diverse grönsaker och igår kväll lamm i foliepaket med grönsaker. Utöver det persikor en masse och kolsyrat vatten dagarn i ända.

När du skriver röksvamp, menar du de små runda pryttlarna som ryker om en stampar på dem? Visste inte att de är ätliga!
Just de, fast när de är färska! De kan bli ganska stora. Kanske kan de heta äggsvamp också, eller också är det en annan, snarlik sort. Smakar inte så mycket, men är åndå rätt trevliga. Jag brukar blanda dem med annan svamp för smaken.

Just de, fast när de är färska! De kan bli ganska stora. Kanske kan de heta äggsvamp också, eller också är det en annan, snarlik sort. Smakar inte så mycket, men är åndå rätt trevliga. Jag brukar blanda dem med annan svamp för smaken.
Alltså innan de pyser vid beröring? Det skall jag lägga på minnet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
755
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 53 54 55
Svar
1 098
· Visningar
52 698
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 087
Senast: Thaliaste
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI