Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingen briljant matdag direkt... Fralla i cafét på jobbet på förmiddagen. Toast på samma ställe till lunch. Tre rostbröd med honung och salt efter stallet. Och en stor kopp kaffe och citronmuffin. Behöver eventuellt äta något mer substansigt imorgon.

Jättegod anammafärssås med tre lökar, vitlökstomatssås, och resterna av couscousen. Öste på ordentligt med chilliflingor och svartpeppar samt resterna i en påse kummin som låg i ett hör i skafferiet. Blev jättegott!

Semestrar hos föräldrarna sista veckan innan studierna drar igång igen. Igår fick FADERN ett ryck av husfaderlighet och bjöd på rotmos på egenodlad kålrot med rimmad fläsklägg till. Mycket gott i ruskvädret. Detta resulterade dock i absurda mängder salt fläskspad som helst bör användas på något sätt för att minska matsvinnet.

Idag gjorde jag således tomatsoppa på krossade tomater, lök, vitlök, fläskspad och färsk timjan. Den fick en riktigt fin fyllighet! För att få lite fredagslyx kompletterade jag med stenugnsbakat levain från lokala hantverksbageriet, ett par goda ostar och en driva smörstekt karljohan. Äppelmust till mig, öl till MODERN. FADERN har försvunnit iväg på jakt för att fylla frysarna inför vintern, så han blev utan.

Om någon har bra idéer på vad man mer kan göra av salt fläskspad tas de tacksamt emot.

Gin & tonic till förrätt, vitvin en masse till huvudrätt och bellini till efterrätt. Pommes frites med ost på väg hem. Så kan det gå, när kär kollega slutar och chefen insisterar på att vi går ut och tar en (jomen tjena...) drink framåt eftermiddagskvisten! Jag skäms knappt ens.

Har nu börjat återgå till ett någotsånär normalt tillstånd och tuggat i mig lite grekisk yoghurt med björnbär och nötter för att undvika skörbjugg. Ska gå och lägga mig för andra gången idag och tänkte vakna upp till en lite mer vettig matdag imorgon :angel:

Gin & tonic till förrätt, vitvin en masse till huvudrätt och bellini till efterrätt. Pommes frites med ost på väg hem. Så kan det gå, när kär kollega slutar och chefen insisterar på att vi går ut och tar en (jomen tjena...) drink framåt eftermiddagskvisten! Jag skäms knappt ens.

Har nu börjat återgå till ett någotsånär normalt tillstånd och tuggat i mig lite grekisk yoghurt med björnbär och nötter för att undvika skörbjugg. Ska gå och lägga mig för andra gången idag och tänkte vakna upp till en lite mer vettig matdag imorgon :angel:

Åh, du går på flytande föda :angel: :p

Bakade pizza hemma med kidsen igår kväll, toppade den med tomatsås, salami, skivad tomat och gorgonzola samt en näve ruccola efter gräddning :d

Idag blev vi bjudna på lunch hos syrran, och det blev... pizza toppad med salami och mozzarella :D chokladkaka med glass till efterrätt.

Och ikväll tänkte jag värma på pizzan som blev över från gårdagen :o:D undrar om man borde ta ett extra träningspass den här helgen? :o

Apropå pizza, varför säger så många recept att det ska vara creme fraiche på vita pizzor (alltså såna utan tomat)? Jag har inte riktigt vågat mig på det, och det har ju blivit gott. Vad tillför creme fraiche när man ändå lägger på ost?

Idag åt jag spaghetti napolitana till lunch. Mitt sällskap fick en jättebytta parmesan till sin carbonara och med den blev den annars lite tråkiga tomatsåsen helt okej. Och spaghetti, det var verkligt längesen jag åt spaghetti! Så gott det kan vara!

Önskar att jag vore bättre på att be om doggy bag, för min portion var enorm. Hur bra är ni på det?

Apropå pizza, varför säger så många recept att det ska vara creme fraiche på vita pizzor (alltså såna utan tomat)? Jag har inte riktigt vågat mig på det, och det har ju blivit gott. Vad tillför creme fraiche när man ändå lägger på ost?
Jag har aldrig gjort det utan, så vet inte vad skillnaden är. Tänker mig att det borde bli lite mindre tort? Tänker att risken är att annars blir osten uppepå som det blir på bullar.

39998237_2113527378864638_6968148842176839680_n.jpg

Krikonmarmelad :up:

Åh, du går på flytande föda :angel::p
Japp! Jag kallar det för VHCD :D
För att det ska bli lite saftigare, kanske? Beroende på vad man har på i övrigt kan jag tänka mig att det kan bli lite väl torrt med bara ost på, tomatsåsen på vanliga pizzor fyller ju ändå en funktion utöver smaken tycker jag.
Idag åt jag spaghetti napolitana till lunch. Mitt sällskap fick en jättebytta parmesan till sin carbonara och med den blev den annars lite tråkiga tomatsåsen helt okej. Och spaghetti, det var verkligt längesen jag åt spaghetti! Så gott det kan vara!

Önskar att jag vore bättre på att be om doggy bag, för min portion var enorm. Hur bra är ni på det?
Jag ber nästan alltid om doggy bag faktiskt, jag får nästan aldrig i mig en hel portion när jag äter ute. Tyckte att det kändes rätt olustigt att fråga i början men har blivit mer noggrann med att göra det bara för det. Jag tänker att då blir väl både jag och restaurangerna vana så småningom! Nuförtiden frågar jag med stolthet, och känner mig som en Mycket God Människa som tar vara på den fina maten istället för att låta den kastas bort.

Kom precis hem med 2 kg kantareller och ca 20 kg äpplen :) undrar bara hur man ska lyckas rensa svampen och få ett lass äppelmos på kokning med en kvällskinkig bebis och två barn som inte kommer vilja sova :confused:

Sådär värst vettig vet jag inte om matdagen varit hittills, men däremot god! :love: Efter att ha gjort vår medborgerliga plikt och varit och röstat åt jag och en svensk kompis brunch på svenskt café i Edinburgh. Lingonscones med clotted cream och sylt, kanelbulle med hallon och vaniljkräm samt en flat white. Underbart!

Nu ett glas vin i soffan medan sambon tillagar hjortfilé som vi kommer att äta med rostade rotsaker, ginsås och rödvinbärsgelé. Bra lördag!

3.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
755
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 53 54 55
Svar
1 097
· Visningar
52 638
Senast: bumpo
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 087
Senast: Thaliaste
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar