Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså innan de pyser vid beröring? Det skall jag lägga på minnet!
Det är jätteviktigt att de inte är övermogna! Om de är mjuka, luktar lite småsunkigt istället för god svampdoft eller känns allmänt svampiga, är de säkert inte giftiga - jag sitter ju här - men ganska äckliga. De senaste dagarna har jag dock ätit goda röksvampar. Två stora lät jag vara kvar, för de var för mogna.

Jag har ett auberginer som behöver plockas och funderar på cannelloni eftersom jag har färska lasagneplattor och ricotta hemma. Men vad kan jag ha i mer för något? Salvia hade nog varit god kryddning, men av outgrundlig anledning så har jag inte det hemma.

Maten blev sådär idag. Rotfrukter i ugn som tyvärr gick några minuter för länge, lite tam zatziki och god halloumi. Men drycken, ack DRYCKEN!
9F95A225-358F-4CF1-B21E-BA209BDE6B9B.webp

Jag kommer inte ihåg vad jag har ätit det senaste. Eller jo, förresten. Igår åt jag sjuka mängder mat hos mina föräldrar. Jag åkte förbi utan förvarning och så visade det sig att de hade gäster och att det fanns rester. Jag åt upp precis allt.

Ska försöka komma ihåg att ta upp ett paket kantareller ur frysen innan jag går och lägger mig så kan det bli svamppasta på @Hyacinth s vis imorgon kanske. Om inte min syster är snäll och gör fredagsmiddag.

Gårdagens lunch: PALAK PANEER! Oj vad mumsigt. Naanbröd till och halva portionen är kvar till lunch idag :d (inte naanet dock ;) ).

Till middag gjorde vi ugnsrostade små potatisar, ångad, krispig broccoli dressad i sesamolja, flingsalt och chiliflakes, smörstekt svartkål i små strimlor, stekt halloumi, gröna sojabönor med citronolivolja och flingsalt, tunt skivade småtomater med finfinhackad rödlök, svartpeppar och lite vitvinsvinäger, samt ajvar som kall sås till det hela. Lite vitt vin till.

Sambons matvecka och tja.. igår åt jag rostat bröd till middag. Kände inte för att äta vid 22 på kvällen.

Idag kommer det bli frukostmat hela dagen om inte sambon svishar för lunch (eftersom han inte lagade igår)

Ikväll ska jag bli bjuden på koreanska tacos. Vet inte vad det är, men har blivit lovad stora mängder koriander till, så är därför orimligt pepp! Till detta ska vi dricka GT, bubbel och rödvin, ett gäng kvinnor i akademin, samt planera för hur vi ska krossa det akademiska patriarkatet. Jag har bakat en citronkladdkaka (blev tyvärr inte så kladdig) samt kokat björnbärskompott med vanilj och rom (från egna björnbärsbuskar!) som vi ska äta efteråt.

Stekta bitar potatis, morot, squash, lök och kantareller (som pappa plockat i morse) med persilja och Mor Annas tunnskivad gurka och knäckebröd.

Åt på Harrys igår. Tyckte maten var sådär. Fish and chips, fisken var god med inte pommesen är godare hemma. Tog en creme brule med espressosmak som inte märktes och var definitivt inte värt kalorierna. Men varmt kaffe med press gick hem.

Förvånansvärt god mat i matsalen idag, vegetarisk "tacofärs" med bönor. Ett barn som åt två stora portioner (förvånansvärt nog, extremt petig med maten) fjärtade ordentligt på sista lektionen. :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
755
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 53 54 55
Svar
1 098
· Visningar
52 698
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 087
Senast: Thaliaste
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI