Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
I morse gjorde jag nån sorts smoothie på ett gammalt päron, frysta jordgubbar, yoghurt, bladspenat och citron. Den blev rätt okej, men bladspenaten förstörde den först så aptitliga färgen alldeles. Sen åt jag en kardemummabullar till andrafrukost i trevligt sällskap, det var mer än okej.

Till lunch rostad macka med avokado och hemodlade tomater och den sista smoothie-slatten. Får se om jag (eller nån annan) ids laga mat ikväll.

Onsdagsmiddag - löjromspizza!
Gjorde en frasig pizzabotten, kletade på cremefraise och hyvlade över rikligt med lagrad parmesan. Lät pizzan kallna till ljummen och körde sedan på topping med kalixlöjrom, rödlök, gräslök och klickade ut lite cremefraise. Skivade tunna citronklyftor och la över. Oerhört gött!

39082082_313052312791048_9034352295684341760_n.jpg

Visa bifogad fil 18527

Herregud!!!:d

Hade en flock gäster här igår. Hade hittat Karl-Johan och hade en bit hjort i frysen så vi gjorde en viltgryta med rödvin, svamp, rotfrukter och lök. Till efterrätt äppelpaj med vaniljsås. Trots att det var himla gott blev det över och därför får vi lov att käka samma idag. Inte mig emot. Faktiskt inte. :)

Sen har jag skördat så måna meloner att vi har svårt att hinna äta upp alla. Undrar hur länge de håller sig. Ska resa bort en vecka.

En bra sak med att ha ett jobb är att man ibland blir bjuden på restaurang via jobbet. Idag i Malmö. Jag åt på Sajvva, om det är bekant för trådens malmöiter? Jag tyckte att det var jättegott! Vi fick dumplings till förrätt och sedan tog jag en typ kimchiburgare. Det var portobello som burgare och chili och sallad och nån sorts veg bulgogi och lite av varje. Som en köttmiddag, fast vegetarisk och mycket god.

Sedan cyklade jag 4 mil till mitt vandrarhem. Öresundståg är så bra, en får ta med sin cykel!

OT Vad är det för jobbresor du utsätts för??? Cykla 4 mil till ett vandrarhem??? Alltså, jag har inget emot varken vandrarhem eller cykelturer, men i jobbet skulle jag inte acceptera det upplägget. :)

OT Vad är det för jobbresor du utsätts för??? Cykla 4 mil till ett vandrarhem??? Alltså, jag har inget emot varken vandrarhem eller cykelturer, men i jobbet skulle jag inte acceptera det upplägget. :)
Det var mitt eget upplägg, faktiskt. Tåget gick inte ända fram pga bonnlandet. Och jag håller ju på att bli biloberoende, så bil/taxi gick ju bort.

Det var jättefina cykelturer! Alltså på min elcykel som jag tog med mig på tåget.

För övrigt äter jag lax och potatissallad. Det är en portion kvar till imorgon, sedan ska jag äntligen börja äta något annat. Till de som blir nervösa av att spara mat från en dag till en annan säger jag bara; AMATÖRER! Den här laxen är inne på åttonde dagen efter tillagning och är fortfarande utmärkt! :D

Hemma från bröllopshelg. Det började med picknick på lördaglunch. Sedan vigsel och champagne och snittar (lobster roll! :love: ). Förrätt var caprese med fantastiska småtomater. Huvudrätten var torskrygg och desserten glass med frukter. Sedan bröllopstårta (citron och passion) samt tiramisu och lite annat.
Idag startade vi med matig brunch, våfflor och massa färsk frukt. Halloumiburgare på Max på vägen hem. Och nu semirostar jag tomater i ugnen för en liten nätt tomat- och linsgryta till kvällsmat (eller, egentligen behöver jag mest matlådor). Ska toppa den med fetaost och pinjenötter är planen.

Nu är det höst, har jag bestämt. Uppbådade en soppa där jag först rostade pumpa i ugnen, den pytsades sedan i en enorm kastrull fylld med andra kylskåpsfynd såsom paprika och morötter. En tum ingefära och den vita chilifrukten fick åka med. Under tillagningstiden drack jag franskt rödvin och färgade håret. Sambo kom hem och provsmakade och blev instant högröd i plytet då stackarn inte är lika tolerant för hetta som jag är. Den vita chilin var en av dem som jag provbet häromveckan. :D 🔥 Anyway, det gick att äta med torrostade krutonger + dito frön. Är mätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 53 54 55
Svar
1 098
· Visningar
52 730
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 091
Senast: Thaliaste
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka