Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och bror lagade mat ikväll på landet. Det blev 55-gradig renfilé, rotsaksgratäng, rödvinsås och friterad grönkål. Till det en bra rioja

3F965FF4-F8EC-4746-BEC6-39432B31209E.webp

Vet ni, vet ni, vet ni vad jag hittade på ICA idag? För första gången sen i augusti - iKaffe!:bump: När man talar om havremjölken, alltså! Köpte bara fyra eftersom jag är lite lätt handikappad när det kommer till bärande för tillfället, men jag ska återvända ikväll med bärhjälp.

PS. Som med kantarellställen. Jag berättar inte var.

Det fanns hur mycket som helst på Coop i Falun...

Tortellini con funghi, tillagad på magiskt bra vis. Måste vas en überinfluencer som inspirerat.
Fräste med färsk salsiccia och överbliven salvia. Den som önskade åt galna mängder brysselkål som tillbehör. Somliga partnerns blängde efter att ha råkat äta en märklig matlåda med brysselkål och nudlar till lunch.

Jag gjorde en väldigt enkel efterrätt idag som jag tyckte blev jättegod. Tog 125 gram frysta jordgubbar, 0,25 dl socker och en halv msk vit balsamvinäger. Så värmde jag det försiktigt i en kastrull, inte på hög värme utan låg för att inte karamellisera sockret. Till det lite ekologisk vaniljglass. Supergott, jordgubbssåsen som var ljummen fick en fin kontrast mot den kalla glassen och balsamvinägern var pricken över iet. Om man vill bjuda på den till gäster så tänker jag att jag kan lägga upp fint och riva över lite mörk choklad och kanske lite nötkross eller nåt annat crunchigt på som ger lite textur.

Gjorde någon typ av curry med blomkål, sötpotatis och lite kikärter. Sjukt mycket blev det. Och gott, men det var något som saknades, oklart vad. Nu hetsäter jag en påse torkad mango till efterrätt.

Det var länge sedan jag åt svart pasta, men jag minns smaken som lite unken och lite svår att kombinera med annat. Här är det såsen som är svart och som helt svärtar både pastan och bläckfisken. Jag tycker att det ger en friskare och bättre havssmak än den svarta pastan har (som jag minns det).

Jag vet inte hur bra du är på köksitalienska, men tex det här receptet kan ge en bild av det hela: https://ricette.giallozafferano.it/Linguine-al-nero-di-seppia.html (Jag har aldrig lagat det själv.)
Min köksitlienska är som min italienska i allmänhet, hellre än god, men jag kan tillräckligt av andra romanska språk för att klara att följa ett filmklipp. Bilder har ju fördelen av att inte kräva så god språkförståelse:D

Ikväll blev det potatisgratäng (sån på påse med svamp), whiskeysås (köpt på flaska) och till hade jag tänkt ha quornfiléer stekta med rosmarin.
Barndomssmaker.
Tyvärr glömde jag vinbärsgelén.
Sedan visade sig att jag hade inte alls fileér hemma utan fick nöja mig med rödbetsbiffar.
Blev väldigt gott ändå, men kommer bli tusen gånger godare med gelé och quornfilé.

Nu precis hemkommen från stallet, så tittar på Mr Robot, dricker bubbligt rosé och snaskar på godis.

Var på trevlig liten havsdelikatessaffär på väg hem från storstaden idag och köpte lite laxnuggets, räk- och laxbollar och räkröra som jag tänkte att jag skulle ätit ikväll, samt en bit torskfilé som jag tänkte att jag skulle äta imorgon kväll. Sen kom jag på att jag ska till Göteborg imorgon kväll, så jag fick torsken idag istället. Ugnsstekte den med rätt mycket parmesan och lite hyvlat smör. Krossad potatis till. Och gröna ärtor och lite brynt smör. Och lite räkröra. Och vitt vin. Sjukt gott! Får bollar, nuggets och räkröra till lunch imorgon istället. Känns inte så jobbigt.

Var på trevlig liten havsdelikatessaffär på väg hem från storstaden idag och köpte lite laxnuggets, räk- och laxbollar och räkröra som jag tänkte att jag skulle ätit ikväll, samt en bit torskfilé som jag tänkte att jag skulle äta imorgon kväll. Sen kom jag på att jag ska till Göteborg imorgon kväll, så jag fick torsken idag istället. Ugnsstekte den med rätt mycket parmesan och lite hyvlat smör. Krossad potatis till. Och gröna ärtor och lite brynt smör. Och lite räkröra. Och vitt vin. Sjukt gott! Får bollar, nuggets och räkröra till lunch imorgon istället. Känns inte så jobbigt.
Parmesan?? Nej. Inte parmesan. PEPPARROT. En helt annan sak. Jag får mer VLIN till efterrätt. Och choklad med hela hasselnötter. Måste vara därför jag är så förvirrad :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 662
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama