Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Maten... DSC_1132.webp

Alltså kamin i växthuset, @Miran , vilken bra grej!

Igår kväll kom vi sent hem och orkade inte handla, så jag lagade hädisk hittepå-thai på vad som fanns hemma. Diverse grönsaker lagom krispiga, stekt tofu, kokosmjölk och en bas på lök, vitlök, chili, ingefära och allt vad fisksås, soja, sesamolja osv köket kunde uppbåda. Nudlar till, lime och kokoschips till servering. Min partner påstod att det var det godaste vi ätit det senaste året, själv tyckte jag att det blev gott, men inte mer än så.

Hur länge håller köttet? Det är ju mängder!

Det håller rätt länge... men det jag inte ska äta direkt vakuumpackar jag och fryser in. Men det är inte så mycket egentligen, lammhjärtana är ju små och biten av nöthjärta var rätt liten (klåfingrig slaktare och styckare i butiken... jag klagade rätt rejält så de skulle ta undan hela hjärtan till mig nästa gång). Grishjärtana är inte så stora heller och det är svårt att sluta äta när man börjat. Jag har det som snacks istället för chips.

Minst en bit fläsk ska jag ge bort, det är ju några borrare som ska försöka ta med färska havskräftor från Göteborg till mig... :angel:

Besök hos hunduppfödare över helgen. Hen panikade lite över vegangäster men trollade bl a fram en fantastiskt god tomatsås till färsk pasta. Jim Beam & cola till kortspel, söta popcorn ur popcornmaskin(!) och friskt vitt vin från Österrike. Överdådiga frukostar med nybakta frallor och kringlor, aubergikeröra och avocado. På vägen hem (med hund i bagaget!) svängde vi förbi sambons föräldrar där jag fick kålrotsschnitzel (de andra lax resp kött) med ugnspotatis och pressgurka. Så jäkla mätta nu.

Sambon hade långlagat hel kyckling i sin nyinköpta slow cooker. Grönsakerna (palsternacka, morot, lök, zucchini) blev jättegoda, med en touch av citron. Kycklingen hade god smak men hade tyvärr blivit torr :( Han får öva vidare - tur att han ska vara föräldraledig snart och har utlovat ordning på torpet. Till det måste fantastisk matlagning självklart höra!

Till efterrätt blev det pumpapajen som vi gjorde i går. Det är första gången jag ätit det och jösses så gott det var! Fyllningen var alldeles len och ljuvlig.

Åhh vad alla äter gott! Behöver någon som kan laga middag åt mig, känner jag.
Själv grunnade jag med en risifrutti innan jag tog en öl. #matfailmengodöl
Jag kan trösta dig med att vi alla inte alltid äter så kul och bra.:D
Vid lunch var jag bjuden till en gammal släkting på kremerad lax, smörsjungande potatis och en läskig sås följt av översöt enorm pannacotta och min middagvar tyvärr inte heller så mycket att skryta med; gröna ärtor med citron, olivolja, flingsalt och svartpeppar. En dålig matdag.

Jag kan trösta dig med att vi alla inte alltid äter så kul och bra.:D
Vid lunch var jag bjuden till en gammal släkting på kremerad lax, smörsjungande potatis och en läskig sås följt av översöt enorm pannacotta och min middagvar tyvärr inte heller så mycket att skryta med; gröna ärtor med citron, olivolja, flingsalt och svartpeppar. En dålig matdag.
Skönt att höra att det är fler än jag som inte får till det ibland!! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 660
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama