Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag gjorde vi kantarelltoast på danskt rågbröd gratinerade i ugn med manchego till förrätt. Sen någon ceasar-sallad-variant med pinjenötter, brödkrutonger av surdeggsbröd med örtkryddor och parmesan-flarn.

Det har varit romanfestival i stan. I lördags hade de den goda smaken att förflytta hela schabraket till lokal med bar och matservering från klockan 18, så då åt jag fantastiskt god pulled pork med pitabröd, parmesanaïoli och picklad rödlök. Och oliver! Och en alkoholfri IPA som jag har snöat in på, den heter A Ship Full of IPA och ja, den är fantastiskt god.

Igår var programmet kortare och jag hade tänkt äta chili con carne ur frysen. Dock virvlade jag in på Lidl på hemvägen och de hade så mycket roliga och goda ostar att den idén genast bortförhandlades och jag åt grekiskt lantbröd, ost, kallrökt skinka och lite Milanosalami istället. Och det där goda alkoholfria Jacobs Creek Unvined, i röd variant, som förtjusar mig och som sätter guldkant på en lite grå söndagskväll, sådär.

Och jag menar. Vem kan motstå en sån härning?

Har varit på galejgrejer både fredag och lördag och således blivit bjuden på en del mat. I fredags exempelvis korv med bröd-buffé, mycket roligare än vad det låter med en uppsjö av olika korvar, korvbröd, tunnbröd, tillbehör i form av både mos, karamelliserad lök och olika röror samt massa toppings av olika slag. Följt av marängswiss-buffé :D

Till söndagsmiddag gjorde jag och PARTNER bulgogi på flanskstek, i salladsblad. Med ris, såser, hemslagen tryffelmajonnäs, mango, pickles från Tokyo, picklad rödlök, koriander, hackade jordnötter med mera. Vi åt så vi storknade. Tänkte göra någon slags äppeldessert men vi var för mätta.

Imorse gräddig, ostig scrambled eggs med extra äggvitor som blev över från majonnäsen :d

Och jag menar. Vem kan motstå en sån härning?

Ååh! :heart Den liknar en brie till utseendet; liknar de varandra i smaken också?

För att fortsätta på osttemat: i går åt jag en halv trekant brie till frukost och i dag stekte jag ett halvt paket feta till lunch. Jag vände biten (jag borde ha delat den i fler bitar - det blev svårt att vända i stekpannan) i mjöl och stekte några minuter på var sida i olja. Åts med överbliven coleslaw som sjöng på sista versen. Gott!

Till middag blir det... :D korv med bröd och (pulver!!!)mos :D Är tortillorna (böjning?) från senaste tacomiddagen okej kanske det blir en "tunnbrödsrulle". ;)

Bor på hotell men yngste sonen bor i grannstaden och jag var där och fikade igår. Sen sa han"åh morsan, minns du när vi var små och du gjorde världens godaste pizza - kan vi inte göra det i morgon? Jag har testat själv men det blir inte alls lika bra."

Sagt och gjort, efter dagens jobb inhandlades ingredienser och så åkte jag hem till honom och så fixade vi pizza ihop. Degen jäste medan tomatsåsen puttrade. Parma, tomater, pesto, lök, champinjoner uppepå. Det var himla mysigt att laga mat ihop igen och alldeles för gott blev det. Behövde ingen bil utan kunde rulla hem till hotellet ... :D

Jag LEVER på bläckfisk! Bläckfisksallad till lunch. På uteservering, utsikt över Medelhavet. Till.middag pasta med bläckfiskragu. Partner tog något underbart som.bestod av pasta, ost och pistagenötter. Men jag ska ju vara här en månad. Jag kan inte äta sådant. Sen tog partner in lite ost:

Bifogade filer

• 20181105_213649.webp
    20181105_213649.webp
    96 KB · Visningar: 24
Har inte lagat mat på ett tag nu, omställningen till hundägare är trots semester lite omvälvande! I måndags beställde vi pizza, igår lagade sambo stuvade grönsaker (blomkål, gröna ärter, morötter) som vi åt med ris. Hade tänkt baka bröd(!) idag men örkade int. Imorgon ska jag dock laga något. Oklart vad. Fick hjärnsläpp och handlade matbanan och en ny sorts sallad; efter mödosamt internetsökande har jag kommit fram till att det är en typ av cikoria (ping @Petruska) fast den ser ut som ett spetskålhuvud med tunna blad. På tyska heter den Zuckerhut. Svår referens, men lite kul. På julmarknader (och hemma) kan man framställa något som heter Feuerzangenbowle. Det är som peppig glögg; rödvin med kryddor, över grytan ställs en metallspång med hål i, på spången ställs en kon av socker - Zuckerhut. Sockerkonen dränks i strohrom och tänds på och så droppar sockret ner i grytan och så blir det sött och väldigt alkoholstinnt och gott! :D Ett sidospår... Vad gör jag med matbanan? :confused:

Idag har det ätits fin mat på restaurang! Sju rätters + snacks innan, med VLINpaketet till.
Tog grönt och fisk, säsongsbundet. Väldigt gott, men både goda vliner och lite uddare vliner.

Jag tror inte jag klarar av att återge menyn utan att se den, faktiskt. Var bl.a. tunt skivad svamp (?) som ett tacobröd, rå. Med svampfyllning tillagat och ett lager av lagrad parmesan på.
Ravioli med svampstuvning med sherrysås till. Pocherad purjolök med äggkräm.
Havtornsorbé, mascarpone med vit choklad samt lakritspulver.

Senaste dagarna har jag levt på fisksoppa med tomat, apelsin och fänkål, samt färdiga (dyra och ganska trista) matlådor.
Ikväll har jag dock firat kladdkakans dag med microkladdkaka (ännu ett användningsområde för denna fantastiska uppfinning, apropå tidigare diskussion:D) toppad med kaffeglass. Magiskt. :love:

Bifogade filer

• DSC_0101.webp
    DSC_0101.webp
    142,8 KB · Visningar: 13
Vi är i Mäklarfasen, även känd som Dantes 7 helveten. Således: hummus, bröd, oliver. Städat kylen. Köpt citroner bara för att retas med mäklaren. Kan ev behöva dem till gin & tonic i stärkande syfte.
Som grädde på moset är jag apsjuk och sitter nu och fryser på balkongen med stor kopp te och en inhalator som sällskap eftersom jag dör Dammdöden här.

Senaste dagarna har jag levt på fisksoppa med tomat, apelsin och fänkål, samt färdiga (dyra och ganska trista) matlådor.
Ikväll har jag dock firat kladdkakans dag med microkladdkaka (ännu ett användningsområde för denna fantastiska uppfinning, apropå tidigare diskussion:D) toppad med kaffeglass. Magiskt. :love:

Men HUR gör man en microkladdkaka?

På nåt sätt är jag sjukt misstänksam mot allt utom att möjligen värma risgrynsgröt i micron:cautious:
Hatar vår micro. Den ska UT.
Och jag är hyfsat skeptisk till att värma risgrynsgröt i micron. När vi inte åt Gorbyspiroger till helglunch i stallet köpte vi en korv risgrynsgröt att dela på (billig lunch, 4,50:- var!) och gröten körde vi sen i klubbrummets micro med förödande resultat. Den exploderade ALLTID och ingen städade någonsin.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 660
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits
  • Dressyrsnack 17