Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pasta vongole ett par kvarter från min lilla sicilianska lägenhet. Husets vita till. Och sen kom de med en rejäl skvätt mandelsprit som present. Och sen var jag så berusad att jag nu dricker lokalt ekologiskt rött VLIN åter hemma i lägenheten, och äter goda lokala mandlar till.

Jag har som linje här att så långt jag kan handla lokalt.

Pasta vongole ett par kvarter från min lilla sicilianska lägenhet. Husets vita till. Och sen kom de med en rejäl skvätt mandelsprit som present. Och sen var jag så berusad att jag nu dricker lokalt ekologiskt rött VLIN åter hemma i lägenheten, och äter goda lokala mandlar till.

Jag har som linje här att så långt jag kan handla lokalt.
Nu låter det sådär plågsamt igen.

Nu är det JÄTTEKÄMPIGT. :(

Bifogade filer

• 20181103_142338.webp
    20181103_142338.webp
    173,7 KB · Visningar: 30
Vi blev bjudna på fantastisk fisksoppa igår med hembakat ordentligt surt surdegsbröd till och fantastiska ostar efteråt, samtliga hårda och finast var en riktigt konfektig get och ett litet baskiskt får. Jag hade planer på att äta lösviktsgodis hemma sen, för andra gången sen i juli (jag känner liksom aldrig för det i skarpt läge utan bara på avstånd och just godis är kanske inte något jag tvingar i mig om jag inte är riktigt sugen), men hade inte en millimeter kvar i magen.

Riktigt usel kinamatsbuffé. Är nu obehagligt mätt och har glutamatsmak i munnen och kommer vara för mätt ikväll för att laga nåt annat gott som kompensation. Så himla besviken. Och mätt.

Igår gjorde jag crêpes på överblivna pannkakor. Rörde ihop crème fraiche, räkor, dill och rödlök och rullade in i pannkakorna, hade på ett par nävar babyspenat och några skivor ost och skjuts in i ugnen. Gott!

04F0B809-EA81-4AE4-A137-9C9E5DC2410D.webp

Imorse klev jag upp tidigt trots dödstrött efter sen teaterkväll och gjorde scones med mörk choklad och hallon när boyfriend tittade in på frukost efter nattpass. Räknar med att vinna nån sorts pris som ni förstår. Toppade med naturell färskost och lemon curd var de ganska fantastiska.

Här är sconesen, förresten!

E6D279FA-4D42-451B-B0D4-8704D50EC307.webp

Leila har ju ett recept men jag tyckte det var så joxigt att jag tog ett vanligt Icarecept och tillsatte lite hackad mörk choklad och frysta hallon. Chokladen smälte och rann ut, delvis, och ville bränna vid i plåten - 250 grader var alltså för varmt - men resten klarade sig!

Vilken dag! ♥ Först utflykt med grannens islandshästar och sen eldade vi i växthusets lilla kamin och fick upp temperaturen där så att det gick att äta där ute. Sen grillade vi hamburgare och jag gjorde de frasigaste sötpotatispommes jag gjort. Eget öl till.

Kaminen sprakade. Kvällen var svart och stjärnklar. Lycka, typ! ♥
DSC_1129.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 660
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama