Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pumpasoppan blev bra, tycker jag. Rostade butternutpumpa i ugnen med chiliflakes och rapsolja, fräste currypasta och ingefära i rapsolja, hade i pumpan samt någon liter buljong och så fick det joxa ihop sig. I med en burk kokosmjölk (light, vad det nu innebär - är det att man tar bort det tjocka och gräddiga tro?) och så mixades det hela ganska slätt. Brödet blev också hyfsat, lite tråkigt i färgen men annars som det brukar, tror jag. Jag har ju alltid gräddat det i en ganska lätt stekpanna men i boyfriends hushåll fanns endast stekpannor med plasthandtag, så jag tog en stor och tung gjutjärnspanna med emalj på insidan, vet inte om det påverkade. Dessutom fanns ingen brödpensel att uppbåda, så penslandet blev ytterst bristfälligt - med fingertopparna ;)

Pumpasoppan blev bra, tycker jag. Rostade butternutpumpa i ugnen med chiliflakes och rapsolja, fräste currypasta och ingefära i rapsolja, hade i pumpan samt någon liter buljong och så fick det joxa ihop sig. I med en burk kokosmjölk (light, vad det nu innebär - är det att man tar bort det tjocka och gräddiga tro?) och så mixades det hela ganska slätt. Brödet blev också hyfsat, lite tråkigt i färgen men annars som det brukar, tror jag. Jag har ju alltid gräddat det i en ganska lätt stekpanna men i boyfriends hushåll fanns endast stekpannor med plasthandtag, så jag tog en stor och tung gjutjärnspanna med emalj på insidan, vet inte om det påverkade. Dessutom fanns ingen brödpensel att uppbåda, så penslandet blev ytterst bristfälligt - med fingertopparna ;)
Ah, tack! Jag har ju stora delar av en butternutpumpa liggande i kylen. Soppa, såklart! Men jag vill nog gärna ha lite rotselleri i också, och lite potatis, tror jag. Och något syrligt, det blir så gärna jolmigt annars. Din variant med kokosmjölk lät mycket god (light i det fallet känns lite värdelöst, tycker jag, behövs liksom bara större mängd för att uppnå samma resultat och jag tar hellre mindre mängd av den vanliga om jag vill hålla fetthalten rimlig)! Ambitiöst med brödbak en kväll också!

Ah, tack! Jag har ju stora delar av en butternutpumpa liggande i kylen. Soppa, såklart! Men jag vill nog gärna ha lite rotselleri i också, och lite potatis, tror jag. Och något syrligt, det blir så gärna jolmigt annars. Din variant med kokosmjölk lät mycket god (light i det fallet känns lite värdelöst, tycker jag, behövs liksom bara större mängd för att uppnå samma resultat och jag tar hellre mindre mängd av den vanliga om jag vill hålla fetthalten rimlig)! Ambitiöst med brödbak en kväll också!

Ja, jag märkte inte ens att det var light när jag stresshandlade, enda skillnaden var liksom att den var tunnare... vilket i detta fallet var bra för soppan var rätt tjock.

Glömde säga att jag pressade i lime vid servering förresten! Det syrliga behövs definitivt :)

Brödet är väldigt enkelt, så om man inte tänker äta jättetidigt funkar det faktiskt en vardag. Men som jag sa imorse - det gäller ju att man tycker att det är trevligt och roligt snarare än en "syssla" om det ska bakas bröd en vardagskväll. Jag tycker ju att det är mysigt, och jästiderna ger mig lite läs- eller sticktid som känns förtjänad ;)

Men i alla fall - man knåpar bara ihop jäst, vatten, olja, salt och mjöl. Kräver inte så mycket knådande faktiskt, men det ska ju bli en smidig deg. Jäser en halvtimme, trycker ut i en stekpanna och delar i bitar samt penslar och gör vad man nu har lust med by way of frön eller oliver eller så. Jäs i trekvart, grädda i en kvart, et voilà :)

Ja, jag märkte inte ens att det var light när jag stresshandlade, enda skillnaden var liksom att den var tunnare... vilket i detta fallet var bra för soppan var rätt tjock.

Glömde säga att jag pressade i lime vid servering förresten! Det syrliga behövs definitivt :)

Brödet är väldigt enkelt, så om man inte tänker äta jättetidigt funkar det faktiskt en vardag. Men som jag sa imorse - det gäller ju att man tycker att det är trevligt och roligt snarare än en "syssla" om det ska bakas bröd en vardagskväll. Jag tycker ju att det är mysigt, och jästiderna ger mig lite läs- eller sticktid som känns förtjänad ;)

Men i alla fall - man knåpar bara ihop jäst, vatten, olja, salt och mjöl. Kräver inte så mycket knådande faktiskt, men det ska ju bli en smidig deg. Jäser en halvtimme, trycker ut i en stekpanna och delar i bitar samt penslar och gör vad man nu har lust med by way of frön eller oliver eller så. Jäs i trekvart, grädda i en kvart, et voilà :)
Jästid är lästid för dig på samma sätt som tvättid är lästid för mig - man gör något produktivt, men har ändå tid att läsa med gott samvete - perfekt!

Caprese, bröd och rött vin på lokal. Jag behöver nog något mer att äta.
Fattar det. Under all kritik! På kvällen åt jag morotssallad, men idag var jag hungrig som en varg och frukosten smakade vidunderligt gott, det hemgjorda grova rågsurdegsbrödet med vällagrad ost, gurka och paprika och grekisk yoghurt med äpple och frön. Och kaffe, en balja kaffe med skummad iKaffe, som jag drack med en tår i ögonvrån, för iKaffe är slut överallt och jag kommer få gå över till komjölk.
Ja! Nationell kris, har jag hört. Jag fick vanlig havremjölk i present av besökande kompis, men iKaffe hade ju varit bättre.

Sant. Men nu har jag ju bott där, på en hel del olika ställen, så SÅ himla exotiskt tycker jag inte att det är. Å andra sidan tycker jag kanske inte att ALLT är underbart heller. (jag "flydde" ju därifrån av en anledning) Men ibland drabbas jag av "hemlängtan". Vilket inte direkt har med mat att göra, eller jo ... löjrom är ju aldrig fel.

I dag ska jag ugnssteka mina rotfrukter igen. Och squashen får åka med. Honung och hasselnötter uppepå. Halloumi.

p.s Hittade superfina svartrötter i landet. De får nog också åka med in i ugnen.
Svartrötter är gott! Jag kan tyvärr inte odla det, för lerjorden gör att de ser ut som svarttrassel när jag skördar dem. Men jag köper det ju ibland.

Men de är så klibbiga att hantera. Finns det något husmorsknep för det?

Jag tycker att spiskummin och ingefära friskar upp pumpasoppa på ett bra vis.

Till lunch idag bönpasta, som fick koka sista stunden med hyvlad morot, broccoli och så utan vatten på värme en stund med lite olivolja, färsk spenat och några stumpar överbliven kallrökt lax. Kvikklunsj!

Vet ni, vet ni, vet ni vad jag hittade på ICA idag? För första gången sen i augusti - iKaffe!:bump: När man talar om havremjölken, alltså! Köpte bara fyra eftersom jag är lite lätt handikappad när det kommer till bärande för tillfället, men jag ska återvända ikväll med bärhjälp.

PS. Som med kantarellställen. Jag berättar inte var.

Dagens lunch.

Bifogade filer

• 20181101_144114.webp
    20181101_144114.webp
    190,3 KB · Visningar: 30
Tomat och persilja var nog mest dekor. Det är pasta, bläkfisbläcksås och rätt mycket bitar av bläckfisk. Jag älskar sån pasta och även risotto i samma stil!
Låter jättegott! Men är det alltså inte pastan i sig som är svart, utan såsen? Jag har nog bara ätit pasta som är svart i sig av bläckfiskbläck och aldrig sås på bläckfiskbläck - hur smakar det, egentligen? Hav?

Låter jättegott! Men är det alltså inte pastan i sig som är svart, utan såsen? Jag har nog bara ätit pasta som är svart i sig av bläckfiskbläck och aldrig sås på bläckfiskbläck - hur smakar det, egentligen? Hav?

Det var länge sedan jag åt svart pasta, men jag minns smaken som lite unken och lite svår att kombinera med annat. Här är det såsen som är svart och som helt svärtar både pastan och bläckfisken. Jag tycker att det ger en friskare och bättre havssmak än den svarta pastan har (som jag minns det).

Jag vet inte hur bra du är på köksitalienska, men tex det här receptet kan ge en bild av det hela: https://ricette.giallozafferano.it/Linguine-al-nero-di-seppia.html (Jag har aldrig lagat det själv.)

Söker risottotips. En påse vildris håller på att koka, har stekt ett paket bacon tillsammans med en burk hela svampignoner o har ett kallt kokt ägg.
Kan jag blanda med tonfiskfile o grillad paprika (burk)?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 662
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama