Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade massa rotfrukter och färska lasagneplattor, kidneybönor, färk basilika, en halv fetaost och en halv flaska bättre rött hemma, vad göra av detta om inte ROTFRUKTSLASAGNE :d Kanske lite slös på vinet, men det är en 1,5 v öppnad flaska så en rejäl slurk i lasagnegojset och så ett matlagningsglas till mig. Kolla va! Ska svalna något innan jag hugger in.

Bifogade filer

• 606BEE41-A000-4536-A9CF-9920B5A8D917.webp
    606BEE41-A000-4536-A9CF-9920B5A8D917.webp
    198 KB · Visningar: 24
Rena fina smaker

Ja, jag röker med främst alved och en liten del enris. Fläsket tar rätt lång tid så där funderar jag på att ta lite äppelved på slutet när de andra är färdiga men vi får se. Äpple är INTE gott till nötkött. Lamm har jag aldrig rökt så det blir något nytt. Röker man bara lamm skulle jag kunna tänka mig att lite rosmarinkvistar vore gott.

I dag har jag extraknäckt som servitris i en pensionatmatsal! :)
Hon som hade hand om stället var så himla trevlig. När vi ätit dök det plötsligt upp två oanmälda busslaster med lunchgäster. Hon var ensam med att fixa fram mat och plocka undan i matsalen, sen fanns det en som diskade med. Så jag erbjöd mig att hålla fint i matsalen medan hon fixade fram mer mat.

Hon blev något förvånad, men glad. Och det gick fint. Innan extraarbetet satte igång åt vi pyttipanna, ägg, nybakt bröd och ett riktigt härligt salladsbord. Plus tårta och hallonmousse med passionsfrukt.

Det var klockan 12 och nu, snart åtta timmar senare har jag hållit i fördrag på ett bibliotek men inte ätit något mer. Börjar bli bra sugen på nåt, men många timmar kvar innan jag är hemma.

1) man får nog ta färska ägg
2) man gör dem en och en av två rundlar vardera. En rundel på vilken man spritsar en liten krans fyllning (ricotta och nånting, kanske?) och så lägger man äggulan i kransen. Så fuktar man kanten och lägger en rundel ovanpå alltihop och trycker dit!
3) man gör dem stora, så att äggulan får plats. Två per man bör räcka och man gör det bara till max två pers!

Ricotta och hackade rostade hasselnötter?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 680
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama