Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
"Burritos" blev det idag. Sambo gjorde tortillabröd och jag fyllde dem med stekt kinakål, paprika, svarta bönor, sojafärs och gröna ärtor. Riven vego-ost i och på. Gott, proppmätt nu! Försökte göra padrones av sista skörden orangea småpaprikor; de blev kolsvarta efter att jag trodde att jag stängt av spisplattan... Men goda! Strax Ben & Jerrys veganska jordnötsglass. Gillar inte jordnötter så mycket egentligen men den är fantastisk! :love:

I fredags (jag har läst ikapp tråden sedan dess... Jag tittar in här alldeles för sällan!) åt vi dumplings på barnets inrådan. Hon har sagt ett bra tag att hon vill äta sådana, efter att ha sett dem i barnprogrammet Masha ivh Björnen. Det blev dubbel tumme upp på dem, så jag känner igen mig i euforin @westernsuzie :D Till det hade vi en sojabaserad dipsås.

Resterna av färsen blev i dag en mycket god pastasås efter att ha fått sällskap av krossade tomater och en skvätt creme fraiche. Serverad med tagliatelle. Jag åt två stora portioner...

Frågan är bara, vad lagar en som är enkelt, inte bygger på helfabrikat, gärna går att anpassa i fettmängd (pga 2-åring som behöver energi och inte alltid äter massor) och inte alltid ska serveras med pasta. Förslag?
Det här tycker jag är fantastiskt, tänker att det kanske går att anpassa energi genom fler sortera nötter om 2-åringen gillar det? Eller blanda ner olja i couscousen?
https://www.ica.se/recept/?recipeid=720656

Det här tycker jag går rätt fort också men det bygger ju iofs på att en köper pitabröd (eller bakar och har i frysen)
https://www.ica.se/recept/?recipeid=616440

Annars kanske risotto, tacos, chili sin carne eller annan gryta kan fungera?

Det här tycker jag är fantastiskt, tänker att det kanske går att anpassa energi genom fler sortera nötter om 2-åringen gillar det? Eller blanda ner olja i couscousen?
https://www.ica.se/recept/?recipeid=720656

Det här tycker jag går rätt fort också men det bygger ju iofs på att en köper pitabröd (eller bakar och har i frysen)
https://www.ica.se/recept/?recipeid=616440

Annars kanske risotto, tacos, chili sin carne eller annan gryta kan fungera?

Tusen tack!

Jag vill liksom bort från gryt-träsket då vi gärna hamnar där på vardagarna. Risotto gör vi då och då, tack för påminnelsen! Ska kika på de andra recepten också.

La detta i fel tråd men här skulle min helguppdatering in:
I lördags åt jag falafel till middag, känner mig så väldigt hemmahörande i Malmö när jag gör det :D

Igår stadig brunch i TV-soffan i många timmar med mycket kaffepåfyllning, efter att ha spenderat först gryningstimmar med ambulans-hembesök och sedan resten av morgonen och förmiddagen på akuten med min pojkvän. Han mår bra nu :heart

Lasagne på Vandalorum
45013105_2104484876270650_5098907804270329856_n.jpg

Min matvecla. Skulle ju egentligen bli matkasse men hittade andra roliga recept som jag kanske gör.

Igår potatisgratäng med fläskfilé och sallad med smaksatt olivolja (chili) och fetaost.

Nu puttrar en kycklinggryta med kokosmjölk,curry, mango chutney och samban okej. Hittade recept på Google.dock verkar den bli rätt söt. Kommer serveras med ris till

Åt på Scandwich till lunch idag (Stockholmare, har ni varit där än?), tog den veganska Rucca Feat. Dukkah. Jättegott! Frys-kimchi-dumplings med ångad broccoli och enklast möjliga dipsås (ljus soja+hoisin) till post träningsmiddag.

Jag fick Sallad igår, men lade mig i lite och fick gravad lax, små äppelbitar, bladspenat, valnötter, stekt purjo och morot, gräddfil med dijon och sådär i min. Således var det ju tekniskt sett inte alls Sallad och mycket gott. Min partner hade majs, gravad lax, tomat och så vidare i sin. Tur att hen har andra kvaliteter än god Salladssmak.

Jag fick Sallad igår, men lade mig i lite och fick gravad lax, små äppelbitar, bladspenat, valnötter, stekt purjo och morot, gräddfil med dijon och sådär i min. Således var det ju tekniskt sett inte alls Sallad och mycket gott. Min partner hade majs, gravad lax, tomat och så vidare i sin. Tur att hen har andra kvaliteter än god Salladssmak.
Den där Salladen, alltså. Partner verkar ju ha en trevlig inställning till mat i övrigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 712
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama