Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår lagade jag torsk i ugn med bacon och svamp, med en citronrisotto och så hutlöst dyra sparrisar till. Men är det födelsedag (inte min) så är det! Gott var det också :D

Ikväll ska jag laga pumpasoppa, som skulle ha lagats i söndags men då var pumpan slut i affären. Kanske bakar bröd till beroende på vad klockan blir!

Igår slängde vi in torsk i ugnen tillsammans med lite spenat, körsbärstomater och en sås på creme fraiche, saffran, vitlök, sambal olek, tomatpuré, salt och peppar. Till detta potatismos! :d:love: Alltså jag är helt knäpp för jag älskar potatismos. Skulle typ kunna leva på det. (Vi snackar alltså riktigt mos här, inte någon pulvervariant)

Det ena utesluter inte det andra.Det är ju typiskt för exotiserande att tycka att något är underbart.

Sant. Men nu har jag ju bott där, på en hel del olika ställen, så SÅ himla exotiskt tycker jag inte att det är. Å andra sidan tycker jag kanske inte att ALLT är underbart heller. (jag "flydde" ju därifrån av en anledning) Men ibland drabbas jag av "hemlängtan". Vilket inte direkt har med mat att göra, eller jo ... löjrom är ju aldrig fel.

I dag ska jag ugnssteka mina rotfrukter igen. Och squashen får åka med. Honung och hasselnötter uppepå. Halloumi.

p.s Hittade superfina svartrötter i landet. De får nog också åka med in i ugnen.

Fick en halv burk tinade kantareller av min syster så jag stekte dem, kokade lite (eller egentligen alldeles för mycket) pasta och hade på en klick cf. En halv avocado och en öl till. Det blev alldeles för mycket och jag åt mycket mer än vad som är rimligt, men det var gott. Och jag behövde det.

Senast ändrad:
Fusk-gulasch pimpad med koriander, yoghurt och grön tabasco. Barnet åt fyra skedar och fick sen plättar. Jag som varit så glad över att hon gillar allt... Imorgon blir det kikärtscurry med bulgur. Känner ett jättebehov av kryddor nu. Och glögg. Med pepparkakor och ädelost.

Jag kan bara inte gilla det här inlägget! :eek:

:D
Fattar det. Under all kritik! På kvällen åt jag morotssallad, men idag var jag hungrig som en varg och frukosten smakade vidunderligt gott, det hemgjorda grova rågsurdegsbrödet med vällagrad ost, gurka och paprika och grekisk yoghurt med äpple och frön. Och kaffe, en balja kaffe med skummad iKaffe, som jag drack med en tår i ögonvrån, för iKaffe är slut överallt och jag kommer få gå över till komjölk.

Fattar det. Under all kritik! På kvällen åt jag morotssallad, men idag var jag hungrig som en varg och frukosten smakade vidunderligt gott, det hemgjorda grova rågsurdegsbrödet med vällagrad ost, gurka och paprika och grekisk yoghurt med äpple och frön. Och kaffe, en balja kaffe med skummad iKaffe, som jag drack med en tår i ögonvrån, för iKaffe är slut överallt och jag kommer få gå över till komjölk.

Ska jag posta ikaffe åt dig?

Ska jag posta ikaffe åt dig?
Jaaaaa! Eller fyll bilen (och släp!) och kom hit, vet ja! Går säkert att sälja dyrt till sorgsna veganstudenter och mig :D

Det är total torka i affärerna här och jag har inte druckit kaffe på en tid, så jag hamstrade inte ett lager som jag brukar när den fanns i överflöd i början av hösten. Oj, så bittert jag ångrar min kortsynthet!

Jaaaaa! Eller fyll bilen (och släp!) och kom hit, vet ja! Går säkert att sälja dyrt till sorgsna veganstudenter och mig :D

Det är total torka i affärerna här och jag har inte druckit kaffe på en tid, så jag hamstrade inte ett lager som jag brukar när den fanns i överflöd i början av hösten. Oj, så bittert jag ångrar min kortsynthet!

Men står vi inför en landsomfattande kris tro?
Beställa via mathem? En koltrast i nöd liksom!

Men står vi inför en landsomfattande kris tro?
Beställa via mathem? En koltrast i nöd liksom!
Mathem, där sa du nåt! Åh, du är ett geni!

Det verkar som att Oatly har problem med tillverkningen, som så många gånger förut. Deras maskin kan inte möta efterfrågan och emellanåt har produktionen dessutom legat nere.

Jag provade oatlys deluxemjölk i kaffet. Helt ok, eller mycket bättre än annan havremjölk i kaffe :up: men jag vet inte om den går att skumma:confused:

Bifogade filer

• 0D2C0345-F736-43C8-B5D8-5C6EAD4F188D.webp
    0D2C0345-F736-43C8-B5D8-5C6EAD4F188D.webp
    110,6 KB · Visningar: 38
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 683
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama