Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså hur hinner man med matlagning?

Igår lät jag hästarna vila, mockade och tog en promenad med hundar. Hemma vid 18-18:30 Började direkt med matlagning. (vi bestämmer dagen innan vad vi tänkt äta för att slippa stå samma dag) Efter mat, äta och plocka undan är klockan redan 20:00

Vanligtvis brukar jag inte vara hemma förrens vid 20:30-21:00 sambon likaså. Hur tusan ska man hinna med??

Idag blir det hemmagjord pyttipanna efter att vi kokat rejält med potatis igår :)
Ehm... man har inte häst eller hund...?

Idag blir det hemmagjord pyttipanna efter att vi kokat rejält med potatis igår :)

Det där är ett knep för att hinna med :) Förbereda lite grejer kvällen innan. Nu har jag inte så många "plikter" på kvällarna, men man kan ju ha sociala saker att pyssla med eller för den delen vardagliga bestyr som tar lite tid. Tvätt och sånt. Jag försöker tänka ett steg längre kvällen innan, när alla bestyr med middag och disk och sådant är över. Vad kan jag göra innan?

Kan jag... bryna en kycklingfilé som ska steka klar i ugnen, göra en kall sås eller annan röra eller marinad eller whatever, tina något, förbereda ett par pannbiffar, koka pasta till en gratäng eller sallad, koka potatis som du säger, skala något, köra igång en gryta som bara blir godare nästa dag... ja, du fattar ju :) Jag känner ju såhär att middagen vill jag gärna ha överstökad, äten och uppdiskad vid åtta åtminstone på vardagar, men efter det sitter jag ju oftast bara och kanske läser/stickar/skriver/ser på tv och då kan ju någonting göra sin egen grej i köket utan alltför mycket engagemang av mig.

På min sida av Nordsjön firar vi en gammal död poet idag, så ikväll blir jag bjuden på Burns supper med allt vad det innebär. Cullen skink och haggis, neeps and tatties står på menyn. Och så whisky, mycket whisky. Jag är inte särskilt förtjust i varken riktig haggis eller whisky men tänkte bidra med vegetarisk haggis och gin istället, så blir det säkert en alltigenom njutbar kväll för mig också!

Åh ja, det är ju Burns Night! Det hade jag glömt, jag brukar försöka uppmärksamma det på något vis. Oftast blir det bara att jag bloggar något om saken men det hade ju varit kul med något i matväg. Fast whisky dricker jag inte och jag tror inte att jag ställer mig och gör haggis heller... och jag har redan tinat kyckling vilket man väl i och för sig skulle kunna ersätta koljan i cullen skink med om man känner sig ambitiös.

Jag tror tyvärr inte att jag är så ambitiös.

Jag försöker i normala fall göra så att antingen gör jag snabblagad mat eller så kan jag återanvända delar av gårdagen.
Strimlar extra grönsaker, grillar en hel kyckling även om jag bara ska ha lite osv.
Kokar massa ris så kan vi äta flied lice dagen efter.
Sen är jag nog något mer än normalsnabb i köket, och lagar inge efter recept. Jag bestämmer alltså när det är klart:D
Men småsaker som att dela potatis innan kokning om den ska mosas, att vi gillar spänstiga grönsaker osv är en fördel.

Åh ja, det är ju Burns Night! Det hade jag glömt, jag brukar försöka uppmärksamma det på något vis. Oftast blir det bara att jag bloggar något om saken men det hade ju varit kul med något i matväg. Fast whisky dricker jag inte och jag tror inte att jag ställer mig och gör haggis heller... och jag har redan tinat kyckling vilket man väl i och för sig skulle kunna ersätta koljan i cullen skink med om man känner sig ambitiös.

Läs en dikt:D?

Alltså jag var ju tvungen att wikipedia den här Mr Burns och herre vilken middag det verkar vara! Och den är uppdelad i olika trevliga delar som "Värdens välkomsttal", "Haggisen gör entré" och "andra skålar och tal" samt diverse diktläsande. Avslutas med att hålla varandra i hand och sjunga Auld Lange Syne. Jag håller mig till röpanget!

Men tack @Mineur för inspirationen, du är en god utomlangs-ministerkandidat! När kommer @hagel och berättar om Stora Bededagen...? (vilket jag absolut antar handlar om betor).

Äh, fritera en Mars till efterrätt bara så har du varit skotsk i alla fall! Eller så kan du äta en macka med de där pommes fritesen du pratade om innan som pålägg, carbs with carbs is da shit!

Som nominerad minister vill du väl inte ha några skandaler redan?! :idea:
Va?? Jag trodde att en ministers huvudsakliga uppgift var att skapa skandaler! Måste fundera på ifall jag fortfarande vill vara med nu tror jag. :cautious:

Ah, Burns night! Det avgör saken, idag ska det inhandlas whisky för att både fira Burns och avhjälpa LIVET.

Jag orkar inte gå all in med Burns supper i år, influensaeländig som jag är, men lite whisky får det bli. Livet kan behöva all hjälp på traven det kan få.

Tack för påminnelsen, @Mineur !
Varsågoda! Som skottarna brukar säga: "Whisky may not cure the common cold, but it fails more agreeably than most other things."

Alltså jag var ju tvungen att wikipedia den här Mr Burns och herre vilken middag det verkar vara! Och den är uppdelad i olika trevliga delar som "Värdens välkomsttal", "Haggisen gör entré" och "andra skålar och tal" samt diverse diktläsande. Avslutas med att hålla varandra i hand och sjunga Auld Lange Syne. Jag håller mig till röpanget!

Men tack @Mineur för inspirationen, du är en god utomlangs-ministerkandidat! När kommer @hagel och berättar om Stora Bededagen...? (vilket jag absolut antar handlar om betor).
Jaa jag vet inte riktigt vad jag ska vänta mig ikväll faktiskt... Å ena sidan ska vi "bara" hem till sambons syster och hennes make, men å andra sidan så är nämnde make den mest passionerade skotten jag någonsin träffat så det finns en viss "risk" för att han tar hela Burns-grejen på stort allvar. Återkommer med rapport!

Övriga åt en variant på biff stroganoff men med gröna soyabönor, kikärtor, rotselleri och palsternacka utöver den stackars lilla lövbiff som trillade i. Gula kantareller, Karl-Johan, trattisar massa vitlök och rödlök och persilja samt dijon och annat. Ris till.

Och somliga åt två skorpor...

Spagetti bolognese på tallriken och vatten i glaset.

Jag blev väldigt sugen på att äta något med vitkål... Nu ska jag bara komma på vad som kan vara ok att laga någon dag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
644
· Visningar
28 782
Senast: em76
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 091
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 053
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama