Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag är det min tur att vara lite spakare än vanligt. Burns supper visade sig tas på största allvar i hushållet vi besökte, och det blev både trerätters och diktläsande. Cullen skink till förrätt, klassika "torn" av haggis, neeps and tatties till varmrätt, och så sticky toffee pudding till efterrätt. I glasen var det gin & tonic, vin och whisky i den ordningen.

Värden är en whisky-fantast av stora mått och har 124 (!) flaskor whisky hemma (de flesta av dem är dock samlingsexemplar och hålls bakom lås och bom, bokstavligen talat), så jag gjorde mitt bästa för att försöka uppskatta denna dryck. Gick sådär. Jag har så svårt för grundsmaken!

Jag har helt glömt att planera något att äta ikväll (so much for präkt-Anna som tipsade om vikten av förberedelser) så funderar på att käka våfflor. Har några räkor i frysen och turkisk yoghurt och dill och rödlök finns... det är en av mina favoritmiddagar och en av få rätter som jag gärna äter stående vid köksbänken. Har just ätit pastagratäng med belugabolognese till lunch och är proppmätt, så det kan räcka gott med våfflor. Får se hur det känns när jag är på hemväg. :)

Fastighetsskötaren var och inspekterade min spis imorse och kommer att rekommendera styrelsen att ge mig en ny (jag hyr av en bostadsrättsförening) så jag håller tummarna för att de håller med! Tänk om jag kunde få fyra plattor... fast det kanske inte finns 55cm-are med fyra plattor. Återstår att se!

Jag har helt glömt att planera något att äta ikväll (so much for präkt-Anna som tipsade om vikten av förberedelser) så funderar på att käka våfflor. Har några räkor i frysen och turkisk yoghurt och dill och rödlök finns... det är en av mina favoritmiddagar och en av få rätter som jag gärna äter stående vid köksbänken. Har just ätit pastagratäng med belugabolognese till lunch och är proppmätt, så det kan räcka gott med våfflor. Får se hur det känns när jag är på hemväg. :)

Fastighetsskötaren var och inspekterade min spis imorse och kommer att rekommendera styrelsen att ge mig en ny (jag hyr av en bostadsrättsförening) så jag håller tummarna för att de håller med! Tänk om jag kunde få fyra plattor... fast det kanske inte finns 55cm-are med fyra plattor. Återstår att se!
Åh, våfflor! :love:

Jag ska ut och äta med mina härliga kollegor ikväll. Ett nytt italienskt ställe har öppnat runt hörnet från kontoret och har bra öppningserbjudanden fram till slutet av veckan. Det blir kanske ingen kulinarisk upplevelse att skriva hem om (det finns tyvärr lite för många "mainstream" italienska ställen här för att kvaliteten ska hålla tycker jag) men jag ser fram emot det ändå!

Finns stor chans till att kvällens middag blir smörgåsar alt omelett

Igår vart jag och sambon hemma i någorlunda tid bägge 2 så det blev hemmagjorda hamburgare. Ikväll är ingen av oss hemma före 21:00.

Till helgen kommer sambons barn så vi ska sätta oss på lördagen och planera hela veckan middagar.

Frågan är bara vad tusan jag ska äta till lunch imorgon?

Ja, det är ju så himla gott! Jag skulle väl inte äta våfflor med sylt och grädde till middag direkt (möjligen på våffeldagen), men på detta viset känns det ju inte värre än crêpes eller så.
Ja visst! Jag har lite svårt för våfflor med grädde och sylt, blir ofta illamående av det, men savoury (kan verkligen inte hitta en svensk motsvarighet till det ordet?!) våfflor är bland det bästa som finns! "Tur" att jag inte äger något våffeljärn...

Här blir det tacogratäng. När jag lagar lunch så gör jag alltid så mycket att det räcker även till middagen när resten av familjen kommit hem :)

Jag missade ju alldeles denna Burns supper, gårdagens middag blev en sorglig historia i form av korv och pommes. Matt i pälsen pga två jobbnätter inkl övertid. Idag ska vi äta hemmagjord pizza med serranoskinka och svarta oliver. Men jag blev väldans sugen på våfflor...

Avslutade mitt samarbete med saltå kvarns receptbok idag genom att laga en sista måltid därifrån.

Torsk med citronsås, broccoli och ris. Helt okej ändå. Såsen blev lite väl syrlig, men det var ändå en helt rimlig vardagsrätt.

Imorgon ska jag slå på stort och äta middag med sambon på restaurang. Inte så mycket för matens skull dock utan snarare för ölen och för att fira sambons kommande födelsedag (som jag bokat upp med jobb för egen del pga mycket sympatisk flickvän :angel: )

Ett stekpannebröd med tomatsalsa, sambon får lite utav grannens hemrökta fläsk också.

Till lunch åt jag pasta med en välkryddad köttfärssås och avnjöt det klassiska, mycket kalla och goda, vattnet i glaset.

Ja, det är ju så himla gott! Jag skulle väl inte äta våfflor med sylt och grädde till middag direkt (möjligen på våffeldagen), men på detta viset känns det ju inte värre än crêpes eller så.

En av mina favoriter pa marknader och dyligt ar "Frukost Vafflor" som ar korv/bacon, agg, ibland potatis och lite vad som helst inslaget i en vaffla. Magiskt gott.:d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
642
· Visningar
28 758
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 091
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 053
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama