Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar på någon sorts pastasås på det sista av skinkan och stiltonen. Önskar att jag hade broccoli, men tyvärr. Måste försöka ta tillvara alla knasiga rester.

Någon som har ett bra tips på vad man kan ha halvtrista mandariner till?? :)
Jag ska ta med mig ett par till stallet imorgon och se om hästen tycker om dem.

Vi är på tumanhand (fyrmanhand om en räknar hund och bebis) för första gången sen i onsdags. Vårt hus passar extremt bra i julmys och har liksom hygget sig med alla familjemedlemmar under hela helgen. Helt underbart har det varit och vi har ätit sjukt mycket god julmat samt pad thai och ugnsstekt lax och grillad Seskarö-sik. Ikväll har vi dock firat återtagandet av huset med gruyère, pecorino, fårost, getost, fikonmarmelad samt knäcke med flingsalt. Och rödvin.

Planerar redan nyårsmaten.

Ska gå att göra helvegetariskt också (apropå nyårssoppa). Grädde och sådant är i allmänhet lätt att ersätta med substitut, men smakrik ost och sådant kan bli lite svårt.

Jag har funderat på soppa på jordärtskocka. Men alltså ... vad smakar jordärtskocka? :o Jag har aldrig ätit det.

Vi inledde den här veckan med en av "halv åtta hos mig"-kokböckerna genom att sambon lagade auberginegratäng enligt recept av Malena Ivarsson. Det var gott, absolut, men så mycket fett! Jag känner mig allt annat än sexig efter att ha ätit om en säger så! Och hon ska vara sexolog liksom :D

Ska gå att göra helvegetariskt också (apropå nyårssoppa). Grädde och sådant är i allmänhet lätt att ersätta med substitut, men smakrik ost och sådant kan bli lite svårt.

Jag har funderat på soppa på jordärtskocka. Men alltså ... vad smakar jordärtskocka? :o Jag har aldrig ätit det.
En väldigt god rotfrukt. Rund smak, nästan som "mustig", klart nötig smak. Man kan absolut ha vin i soppan, och någon sorts grädde (vegan eller från ko).

Stackars dig, att tappa aptiten är ju som att livet mister sin mening.

(Är det somatiskt eller ätstörningsrelaterat?)

Jag misstänker att det är Crohns som sticker upp sitt fula tryne. Jag började få problem med sår i munnen innan jul. Alternativt är det en svampinfektion pga medicinerna som kommit tillbaka direkt, jag behandlade mot det för några veckor sedan. Hursom, det är inte aptitfrämjande iaf.

Jag misstänker att det är Crohns som sticker upp sitt fula tryne. Jag började få problem med sår i munnen innan jul. Alternativt är det en svampinfektion pga medicinerna som kommit tillbaka direkt, jag behandlade mot det för några veckor sedan. Hursom, det är inte aptitfrämjande iaf.
Blä. Dum sjukdom.

Själv är jag rädd när jag är aptitlös. Det var därför jag frågade så burdust.

Min bästa vän sa att det smakade GOTT. Och inte så mycket. Lite salt sådär.

Jag känner att jag inte har någon riktig koll. Kan man ha vin i?

Salt smakar det absolut inte, tycker alltid jag måste salta massor. Snarare som en korsning mellan potatis och palsternacka med touch av kålrot? Ganska söt och tenderar bli lite "jolmig", så mycket vitt vin passar bra!

Jag håller på att baka biskvier, minidito med saffran och apelsin. Har lyckats montera smörkrämen nu men det blev mycket över, vad gör jag med den? Eller mycket och mycket, kanske motsvarande 1,5 dl. Pilligt som f-n men riktig kul och terapeutiskt att stå och joxa med en ljudbok i högtalaren.

Bävar lite för chokladdoppandet... skulle väl behöva en pincett eller något för att undvika att tappa dem, men har nog bara en grilltång som inte är spetsig i fronten. En gammal salladstång har jag i och för sig, det kanske går... Jaja, det är väl ingen katastrof om de blir lite kladdiga så länge de är goda!

Körde ett mentalt SPA igår iform av kylskåpsrensning. Bye bye all sill och gamla revbensspjäll. Nu blir det vanlig mat igen, helt underbart. Igår åt vi hamburgare, jag åt en vegetarisk variant från Hälsans kök med god grill/röksmak. Vi hade ugns-pommes frites till, något som jag inte ätit sen jag var liten. Helt ok.

Jag håller på att baka biskvier, minidito med saffran och apelsin. Har lyckats montera smörkrämen nu men det blev mycket över, vad gör jag med den? Eller mycket och mycket, kanske motsvarande 1,5 dl. Pilligt som f-n men riktig kul och terapeutiskt att stå och joxa med en ljudbok i högtalaren.

Bävar lite för chokladdoppandet... skulle väl behöva en pincett eller något för att undvika att tappa dem, men har nog bara en grilltång som inte är spetsig i fronten. En gammal salladstång har jag i och för sig, det kanske går... Jaja, det är väl ingen katastrof om de blir lite kladdiga så länge de är goda!

Frys dem innan du doppar!

Haha, både och! Jag visste att det var fel (men inte exakt hur) men hann inte googla och tänkte att det blev roligare så.
Haha :love:

Det är bara det att nu riskerar det fastna. Spinakópata. Jag har redan ett liknande problem med ordet huvudvärk, jag får alltid tänka noga innan jag väljer mellan ponokéfalo och kefalópono. (Kefáli = huvud, pónos = värk). Nu riskerar jag få dekonstruera spanakópita också (spanáki = spenat, pίta = paj). :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 575
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 105
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 130
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 970
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter