Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, herregud! Nyårsfesten är ju hos oss i år! Den består i att 6 vänner lagar mat tillsammans hela kvällen.

Jag måste städa kylskåpet och ugnen! Helvete!

Edit: jag vet allt det där om könsroller och arbetsfördelning och så. Dessvärre har partner fullt upp hela dagarna med kunder som vill byta sina julklappar, och jag är ledig. Mycket svårargumenterat läge, med andra ord.

Jag vill icke ha nyår!! :mad: Kan vi inte bara skippa det liksom?! :D

Idag har Peter Harryson stått för inspiration och recept. Långkok med högrev, morötter och palsternacka som blev väldigt såsig när köttet trillade isär. Papardelle till och massa parmesan, så eh ja, en enkel och otroligt god variant av spaghetti och köttfärssås. Jag gillar Peter Harrysson alltså :up:

Vi är ensamma i huset efter en dryg vecka av juligt umgänge med släkt från alla håll. Förutom julaftonskvällen som blev en Norénsk historia med galna, sockerstinna barn och handfallna vuxna så har vi haft det ljuvligt på alla sätt. Partner gjorde revbensspjäll samt kokade skinkan men i övrigt hade släkten med sig all maten.

Kvällsmat framför fröken Friman, kall mandelpotatis doppad i havssalt (väldigt svag för detta...) och sen ett halvt kilo SMÅCITRUS saluförd som ekologiska clementiner. Helt magiskt goda och syrliga med massor av små kärnor. Fick dela med Valpen som blev besatt av dem. Valpen är nu 8 månader, och typ en brötig tonåring...PARTNERN åt småcitrus och drack en cognac, hej lite bitter känsla.

Min man läser internationellt program, och igår var vi bjudna på häng hos några av hans gruppkompisar. Dryga hälften är utbytesstudenter, vilket ju definitivt är inte är en nackdel i matväg. Vi serverades:
  • En irakisk risrätt med jordnötter, ärtor och sådant (helvegetarisk)
  • En ursprungsamerikansk risrätt med vildris, kryddor och vegokorv (helvegetarisk)
  • Ugnsbakad kyckling med kycklingsås, typ
  • Filodegsknyten med äpple, kanel och nötter
Det var gott!

Jag förtvivlar inför lunchen då mitt favorithak på sommarstugeorten är stängt. Funderar på om kulturhusets fik kan vara min räddning.

Dessutom behöver jag insaltade citroner inför nyårsmiddagen, och var köper jag nu det?

Jag förtvivlar inför lunchen då mitt favorithak på sommarstugeorten är stängt. Funderar på om kulturhusets fik kan vara min räddning.

Dessutom behöver jag insaltade citroner inför nyårsmiddagen, och var köper jag nu det?
Haha köpa? Har aldrig sett i affär. Är nog enklast att göra själv.

Det finns ett recept i den här boken: http://www.bokus.com/bok/9789137120379/nordafrikansk-mat/

Men om jag känner dig rätt så har ni redan ett väl utprövat familjerecept, am I right? ;)

Är det fyren? Deras fisksoppa brukar vara helt okej :) Åk till spinneriet annars ;)

Och jag skulle tro att typ Potatiskällaren eller Nilssons är bästa alternativen om du ska leta citroner i tråkstan :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 593
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 107
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 130
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 970
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama