Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det fyren? Deras fisksoppa brukar vara helt okej :) Åk till spinneriet annars ;)

Och jag skulle tro att typ Potatiskällaren eller Nilssons är bästa alternativen om du ska leta citroner i tråkstan :)
Fyren, det är okej, tycker jag. Att man kan sitta där och hänga om man vill, liksom, inte bara studsa in och äta och studsa ut. Lite väl många uttråkade föräldralediga med förvildade barn ibland, bara. Jag gillar iofs barn, men. BARN, menar jag, förlåt, BARN. Och deras djupt kärleksfulla MÖDRAR, inte uttråkade utan försjunkna i MODERSKÄRLEK. (Tyvärr verkar inte orten gå i täten när det gäller jämn fördelning av föräldraledighet mellan FÖRÄLDRARNA.)

Spinneriet är ju typ halvvägs hem igen, det bryter friden för mycket just idag. :D

Nyårsmenyn. Vi ska fira med svärföräldrarna och dom står för förrätt (hummer) och kött ( oxfilé). Mycket traditionsbundna människor. Vi blev ombedda att stå för potatis, sås och efterrätt. Tänkte göra hasselbackspotatis och två olika såser, en rödvinssås och en magisk (såklart :laugh: ) murkelsås.

Men efterrätt? Vad kan lyfta upp denna hemskt traditionsbundna måltid? De senaste åren har vi kört på olika typer av pannacotta, men jag känner att det kanske är dags för variation?

Nyårsmenyn. Vi ska fira med svärföräldrarna och dom står för förrätt (hummer) och kött ( oxfilé). Mycket traditionsbundna människor. Vi blev ombedda att stå för potatis, sås och efterrätt. Tänkte göra hasselbackspotatis och två olika såser, en rödvinssås och en magisk (såklart :laugh: ) murkelsås.

Men efterrätt? Vad kan lyfta upp denna hemskt traditionsbundna måltid? De senaste åren har vi kört på olika typer av pannacotta, men jag känner att det kanske är dags för variation?

Något lättare än pannacotta efter det där definitivt.

Fräsch fruktigt. Sorbet med ngt lite flarn och färska exotiska frukter kanske?

Nyårsmenyn har kommit så långt som att ett av barnen har bestämt hasselbackspotatis.
Då var det bara resten kvar...
Eller, jag ljög lite. Syster har lämnat förslag på smörgåstårta :D .

Funderar på att göra en gino till efterrätt och köpa den lokalproducerade, makalöst goda, vaniljglassen och servera till. Känns enkelt och barnen älskar det.

Piffade upp gårdagens diskvatten till en riktigt bra lunchsoppa. I med ärtor och annat grönt och sen blev det apelsin och lite matlagningsgrädde för att ändra den gråslaskiga färgen. Alla nöjda.

Middag: pasta al aglio e olia :love:
Fin olivolja som jag fick i 30-årspresent, pastan och parmesanen från julklappsspelet.
Till nästa gång: mindre chili, en minut koktid mer på pastan (är livrädd för överkokt pasta så tar den hellre lite för al dente. Den blev lite för al dente.).

Pimpade rätten med vitt vin i "såsen", ruccola och halverade körsbärstomater.

Alltdå, det lät så gott!! @VLMF

Vi skulle göra vårrullar idag, gick sådär va! Stackars sambon har noll koll på asiatiska livsmedel och hittade bara rispappersark. Eh, mitt tips är att inte försöka fritera dessa. Fungerar sådär va :o :D så det blev fyllning (blandfärs, nudlar, chili, ingefära, olika sorters lök, soja) samt sallad och dipsås. Absolut gott men tror inte jag kommer försöka mig på det igen :D

De andra åt resterna av köttfärssåsen med spaghetti och parmesan. Jag stirrar i taket, dricker mineralvatten och klämde som substitut i min några rutor choklad. Tyvärr är det galna illamåendet tillbaka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 602
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 108
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 133
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 970
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama