Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått för mig att jag ska baka makroner idag, av ingen särskild anledning mer än att jag aldrig har gjort det förut och har alla ingredienser hemma och absolut ingenting planerat under dagen förutom att slappa och läsa en massa tidningar och lösa korsord. Björnbär, lutar det åt, med rosa kräm. Kan nog bli klatschigt.

Jag hade gärna gjort något liknande och lagt mig vid 22, men omsorgen om VALPEN gör att vi lämnar stan.

Låter för övrigt som en fenomenalt trevlig nyårsplan! Här är det misär för det mesta pga Svansson. Även om jag får sällskap av @Ceta vilket är himla trevligt, så överskuggas ofta oron och ångesten kring fyrverkerier det som är trevligt. Men förhoppningsvis blir det lugnt så vi kan komma i säng strax efter 12.

Det är så himla sugigt att det ska vara såhär. Jag känner med er och hoppas att det blir så bra som möjligt.

Intressant - Kung Markattas alkoholfria bubbel kände jag inte till sedan tidigare, så du får gärna lämna en recension sedan om vad du tyckte! (Jag brukar däremot ofta tillsätta en skvätt av Kung Markattas ofiltrerade äppelcidervinäger i mitt kolsyrade vatten för att det ger en så fräsch "matcidersmak"!) Har smakat Chapel Hill (den vita) för flera år sedan och tycks minnas att jag gillade den. Sedan dess har jag "snöat in" först på Billabong (från Systembolaget) och nu senast på Richard Juhlins alkoholfria bubbel (finns både på Systembolaget och på ICA). Den senare blev bäst i test när ICA:s Buffé testade alkoholfritt bubbel. Minns också en mousserande rosé som heter Festivo som jag avnjöt till en fantastisk skaldjursbuffé - men det var på restaurang och jag har aldrig sett den säljas någonstans...

Edit: för att hålla mig till trådens ämne så kan jag ju tillägga att dagens middag blev rökta räkor med aioli. Har numera egna höns året runt (förut bara sommartid) och tack vare att de är unghöns får jag ägg även så här års - och godare aioli får man faktiskt leta efter! :-D

Det ska jag absolut göra! :)

@Anna så mysigt det låter!

Kl
Numera bor min hund hos mina föräldrar men nyår har aldrig varit ett problem så tror inte de kommer vidta några särskilda åtgärder. Hon fick omdömet "helt skottfast" på MH:t och har varit ute på kissrunda strax före tolvslaget utan problem. Så skönt att slippa oroa sig, stackars er med rädda djur, och stackars djuren såklart .

Gårdagens kvällsmat bestod av små chokladpraliner, dumlechips med extra choklad och salta nötter och någon "hemlig chokladboll" (jag vet inte vad den innehåller och värdinnan håller receptet för sig själv) vilken var som balsam för själen. Okänt antal koppar med te och ännu mer skratt.
Precis vad jag behövde efter flera dagar med en hälsomänniska i min närhet. ;)

Kvällens meny blir:
Skagenröra (egengjord) i krustader efter gamle fars önskemål.
Hasselbackspotatis med helstekt kotlettrad, sås och sallad. (Hälsomänniskan hävdade att den fina oxfilén var alldeles för dyr och vägrade att inhandla den utan var mycket nöjd med icabutikens fin-fina erbjudande på kotlettrad).
Gino med vaniljglass.

Nästa år ska jag dricka rött vin, äta goda ostar och inte vara tillsammans med hälsomänniskan. (Förvisso en trevlig person i grunden men jag är bitter, välsignad och har foglossning. Jag orkar inte med människor som ska berätta hur braaaaaa det är att springa x antal km/dag, träna däremellan och äta si eller så. )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 607
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 108
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 133
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 972
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama