Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Anna så mysigt det låter!

Kl
Numera bor min hund hos mina föräldrar men nyår har aldrig varit ett problem så tror inte de kommer vidta några särskilda åtgärder. Hon fick omdömet "helt skottfast" på MH:t och har varit ute på kissrunda strax före tolvslaget utan problem. Så skönt att slippa oroa sig, stackars er med rädda djur, och stackars djuren såklart .

Valpen är skottfast vad vi märkt och har inte brytt sig om raketer alls. Partnern däremot är så rädd för att hon ska bli rädd (suck) att vi därför lämnar stan.

Mamma kokar risgrynsgröt till lunch.
I kväll när jag är ensam har jag tänkt göra pannkaksrullar med champinjoner.

Gårdagens kvällsmat bestod av små chokladpraliner, dumlechips med extra choklad och salta nötter och någon "hemlig chokladboll" (jag vet inte vad den innehåller och värdinnan håller receptet för sig själv) vilken var som balsam för själen. Okänt antal koppar med te och ännu mer skratt.
Precis vad jag behövde efter flera dagar med en hälsomänniska i min närhet. ;)

Kvällens meny blir:
Skagenröra (egengjord) i krustader efter gamle fars önskemål.
Hasselbackspotatis med helstekt kotlettrad, sås och sallad. (Hälsomänniskan hävdade att den fina oxfilén var alldeles för dyr och vägrade att inhandla den utan var mycket nöjd med icabutikens fin-fina erbjudande på kotlettrad).
Gino med vaniljglass.

Nästa år ska jag dricka rött vin, äta goda ostar och inte vara tillsammans med hälsomänniskan. (Förvisso en trevlig person i grunden men jag är bitter, välsignad och har foglossning. Jag orkar inte med människor som ska berätta hur braaaaaa det är att springa x antal km/dag, träna däremellan och äta si eller så. )

Hear you, sistah!

Ikväll lyxar vi på!

Till förrätt blir det två olika bruschettor. Den ena med getost, rostade pinjenötter, honung, ruccola och flingsalt. Den andra får en röra med tomat, avokado, mozzarella, vitlök, basilika och rödlök.

Till huvudrätt står en kalkon och gonar till sig, serveras såklart med en god sås, potatis, brysselkål och svartvinbärsgele.

Till efterrätt har vi en glassbuffé med både köpeglass och hemgjord. De hemgjorda sorterna är after eight och kaffe. Till det har vi minimunkar, kex och lite olika hemgjorda maränger.

Planen är att äta ihjäl mig!

Valpen är skottfast vad vi märkt och har inte brytt sig om raketer alls. Partnern däremot är så rädd för att hon ska bli rädd (suck) att vi därför lämnar stan.
Vår hund var också skottfast tills någon brände av "vadihelvetedetnuvar" i slutet på hennes första nyårsafton. Det var på nivån att rutorna i hela villaområdet skallrade och alla duckade. :rage:

Efter att ha spenderat nyår 2014 körandes fram och tillbaka på motorvägen är det nu lugnande och en tripp till min mor på landet där man bara hör smällarna vid tolvslaget.

Förra året var dosen för låg så i år har vi fått mer. Varken vi eller min mor vill fira såhär men vi får göra det tills dosen blir rätt. :down:

Och vi pratar inte om en hund som gömmer sig utan om en stor schäfer som i rädsla försöker attackera smällarna hon hör. :(

Skott från skjutbana är inga problem dock förut när de smällt smällare här. Är väl ett annat ljud antar jag.

Nyårsmat i form av den gravade och rökta fisken särbon fick i julklapp från sitt jobb (sagda fisk har legat och frestat mig hemma i min kyl eftersom jag var tvungen att hämta upp dem :D). Intas tillsammans med svärmor och svärfar :)

Nu har jag ätit mina musslor. Fantastiskt gott! Det var hemskt längesen jag lagade musslor. Baguetterna var också himla goda, de smakar som... riktiga baguetter ;)

Ska göra i ordning ett fat med lite antipasti strax och ha det som snacks under kvällen helt enkelt.

Hittills har jag smakat på Chapel Hill, förresten, och det är riktigt gott!

Sambon och jag firar nyår själva i år med följande meny:

Fördrink med prosecco, fläder och timjan

Svartrötter med brynt vitlökssmör och pinjenötter

Helstekt ryggbiff med potatisterrin, balsamicosås, vaxbönor samt kryddsmör

Äppelkompott toppad med maräng och till det hemgjord vaniljglass.

Vi är hemma efter firande hos vänner. Menyn var följande:

hummersallad med hummer, mango, avokado, chili, koriander och limesaft

helstekt entrecote med skysås och potatisgratäng

kladdkaka med grädde och hallon.

Vin av olika slag dracks till. Nu vill jag gå och lägga mig pga känner mig hängig.

Idag blev det krustader( Varför äter man inte det oftare? Vansinnigt gott ju.) och prosecco på eftermiddagen medan vi var ett gäng som spelade paketleken. Till middag blev det rostas, sötpotatispommes och pepparsås. Tyvärr fanns inte mitt nya favoritvin på bolaget så jag chansade på en ny flaska som var OK men inte mer. Efterrätt romindränkt chokladfondat , vaniljglass och jordgubbssalsa. Avrundade med ett glas Diplomatico.

Mätt men väldigt nöjd med kvällen. Hade det inte varit för att jag börjar ett jourpass kl 08.00 och att jag därför måste gå upp om fem och en halv timme, så hade allt varit ännu lite bättre.

Har, aftonen till ära, serverat och mumsat på
Tryffelchips, blandade nötter och cava
Havskräftsoppa med pilgrimsmussla, forellrom och betor och mer cava
Ankbröst med ugnsbakad potatis och jordärtskocka, rödvinssås, rotsellericreme, svartkål och äpple samt friterad salvia. Och ett gott franskt rödvin.
Olika ostar med päronmarmelad och lite mer gott franskt rödvin
Vit chokladbavaroise med blåbär + blåbärskompott, havresmul och lemon curd
Och lite naturgodissnacks typ kanelmandlar och espresso/chokladnötter.

Det var riktigt, riktigt gott. Det är dock inte jag som kockat ihop allt detta, det hade tagit mig en vecka om jag alls hade kommit i mål med uppgiften. Utan min insats var att hämta, värma och servera maten. Men ska man någon gång unna sig att köpa cateringmeny, så känns nyår som ett ypperligt tillfälle.

Gott nytt mat-år på er! Det är inte ett nyårslöfte, men i alla fall en förhoppningsfull ambition att rycka upp mina egna insatser vid spisen under 2017. Och redovisa resultatet här ibland.

gårdagens meny blev följande för mig och @Ceta som hängde med oss :love:

Förrätt;
Vitlöksstekta räkor, rödkål med mandeldressing, avokado och mango

Huvudrätt
Wasabi- och sesamkryddat lax (ugnsstekt) med nudlar, avocadocreme och en sötsyrlig sallad med blomkål och gurka.

Till efterrätt hade @Ceta med sig supergod kolapaj med havssalt.

Jag är fortfarande lite lätt illamående och mätt, men det var gott och trevligt!

Matlagningskväll med vänner, traditionsenligt, och det här året under min och partners projektledning:

Tema: Judiskt (pga chanukkah samtidigt).

Friterade bröd med bockhornsklöver samt morotsdipp vid ankomst. Beer of Milk and Honey.

Förrätter ur den östeuropeiska (jiddisch) traditionen: gefillte fish, chrein (rödbetssallad med mycket pepparrot), kreplach (deg med innehåll, vi gjorde dem lite åt tortellinihållet med getost i) och kycklingsoppa utan kyckling. Enkel lager.

Huvudrätter ur den sefardiska (ladino) traditionen: marockansk fisk med paprika, stekta riskakor med saffran, "israeli salad" (samma sallad som jag uppfattar som turkisk, smaken blir som gazpacho, fast sallad, inte soppa). Vin.

Dessert: kokoslatkes med äpple- och tranbärssås samt mascarpone med kardemumma i.

Gott och lagom exotiskt och lagom pyssel för att laga mat i timmar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 607
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 108
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 134
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 972
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama