Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag försökte med det också, kavlade ut, lät ligga i en halvtimme kanske och då hade den bara... dragit ihop sig ;) Men jag funderar på om jag inte skulle kavla direkt ur kylen utan låta den bli lite rumsvarm.
När du kavlade då andra gånger drog den ihop sig igen då?

Bjöd hem mig själv till föräldrarna på middag och fick då ugnsrostade rotfrukter (och överbliven blomkål som fick följa med rotfrukterna), någon gräddig sås som var oerhört god samt typ den godaste kalkonfilén jag ätit. Den hade marinerat i citron, olivolja och örter under några timmar och blev sen tillagad i ugn på låg temperatur. Helt fenomenalt!

Jag kavlade ut den förbaskade degen mellan två bakplåtspapper eftersom den inte var så samarbetsvillig i rumstemp heller - när jag skulle ta bort det ena satt halva degen fast! Gah.

Med lite skrap och svordomar fick jag loss tillräckligt till en pizza i alla fall, som toppades med resten av tomatsåsen, den sista julskinkan och en slantad god stark korv. Och cheddarost. Och sriracha :D

Det blir strax kaffe och smörgås. Jag funderar på om en goja på mascarpone med kardemumma i som det blev en rest av på nyår vore gott på bröd med hallonmarmelad på också?

Sambon gjorde klart så när jag kom hem från stallet så bjöd han på den färdiga rätten, drömskinka med pressad potatis, grönsallad och till detta drack vi champagne :up::up:

Jag har aldrig ätit drömskinka men detta fick mig att tänka på den underbara, lagom orange 70-talsrätten (antar jag) skinka på risbädd... det var längesen!

Jag har aldrig ätit drömskinka men detta fick mig att tänka på den underbara, lagom orange 70-talsrätten (antar jag) skinka på risbädd... det var längesen!

Vi gör den inte på risbädd. Utan skinkskivorna badar i sherry i många timmar, sen täcks de av vispad grädde med lite chilisås/tomatpure och andra kryddor - sen i ugnen nån stund. Vi brukar ha pressad potatis till. 70-talet och julskninkan när det är som bäst. Enda anledningen till en julskinka nästan

Vi gör den inte på risbädd. Utan skinkskivorna badar i sherry i många timmar, sen täcks de av vispad grädde med lite chilisås/tomatpure och andra kryddor - sen i ugnen nån stund. Vi brukar ha pressad potatis till. 70-talet och julskninkan när det är som bäst. Enda anledningen till en julskinka nästan

Ja, jag förstår att det inte är samma rätt, det var bara det där med skinka och vispgrädde med chilisås i en form som satte igång tankarna :-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 613
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 108
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 134
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 972
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur