Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså @VLMF! Malmö Live! Bottomless Brunch! Jag tror jag tuppar aaav så gott det var! Hade tur att få tag på ett nyårsdagsbord för 7 och har nu ätit upp mig för resten av året i goda vänners lag. Chokladfontänen var definitivt höjdpunkten, men ostronen och den mexikanska buffén gick inte av för hackor de heller. Tusen tack för tipset!

Nu sitter vi och pöser i lobbyn på ovan nämnda ställe tills det blir dags att köra vidare till mormor för... Fika :wtf: Och så mammas köttbullar ikväll. Allt detta efter utsökt trerätters igår kväll.

Om ni inte hör ifrån mig här i tråden efter idag så beror det på att jag ätit ihjäl mig.

En stillsam nyårsfest på fyrmanhand (hunden inräknad):

Råraka (perfekt!) med Kalixlöjrom, creme fraiche, shalottenlök, avokado och citron. Gula änkan till.

Oxfilé, rostad vitlökssky med cognac, jordärtskocksgratäng med vitt vin och parmesan. Flower sprouts. Amarone till.

Creme brulé med åkerbär. Mer Gula änkan.

Allt var mycket gott fast jag lärde mig återigen att det inte passar mig att laga mat efter recept. Skyn som skulle kokas och pysslas om i timmar smakade tamt och jag fick hotta upp den med mer av allt samt en skvätt amarone och lite balsamvinäger. Den blev ändå ingen favorit om än helt okej. Nästa gång gör jag min beprövade rödvinssås istället.

Jag öppnade aldrig Kung Markatta-flaskan igår så den recensionen får komma längre fram - men Chapel Hill var mycket riktigt väldigt god :)

Och på tal om alkoholfritt så använde jag Jacob's Creek Unvined i musslorna och smakade lite också - det var också himla gott! Varken för surt eller för sött som alkoholfritt kan bli.

Eftersom man ska äta pizza idag och jag har massor av kallskuret i kylen så har jag satt en deg till sådana ikväll. Kanske blir det Calzone om jag får feeling. Testar en som man först varmjäser i ett par timmar och sedan kalljäser i kylen i flera timmar innan utbak, vi får väl se hur det blir :) Kokar tomatsås nu som doftar gott och med en bra deg och en god tomatsås blir ju det mesta gott.

Alltså @VLMF! Malmö Live! Bottomless Brunch! Jag tror jag tuppar aaav så gott det var! Hade tur att få tag på ett nyårsdagsbord för 7 och har nu ätit upp mig för resten av året i goda vänners lag. Chokladfontänen var definitivt höjdpunkten, men ostronen och den mexikanska buffén gick inte av för hackor de heller. Tusen tack för tipset!

Nu sitter vi och pöser i lobbyn på ovan nämnda ställe tills det blir dags att köra vidare till mormor för... Fika :wtf: Och så mammas köttbullar ikväll. Allt detta efter utsökt trerätters igår kväll.

Om ni inte hör ifrån mig här i tråden efter idag så beror det på att jag ätit ihjäl mig.

Åh vilken prima start på det nya året! :D

Orimligt många valnötsbrödsmackor med getost och fikonmarmelad... Igår kväll åt jag ostbågar. Idag kom en kompis förbi med en halloumiburgare från Max till lunch. Måste ta mig samman typ imorgon. Det finns ändå underlag för en schysst geostrisotto och rödbetsbiffar!

Längs större vägar, sent på årets första dag är utbudet lite halvdant så det fick bli en hamburgare från Max men det gick det också och var faktiskt ganska gott.

Pizzadegen blev väldigt god, men så otroligt elastisk! Jag förstår att det är poängen med pizzadeg, men det gick nästan inte att kavla den, jag stod säkert i tjugo minuter och fick ändå inte till varken en rund eller avlång variant utan den såg ut som en lite instabil triangel ungefär. Men gott, som sagt. Lite skinka, lite tryffelsalami och lite fänkålsalami, plus riven cheddar och ett par duttar överbliven blå Castello. Och trots att jag gjorde halv sats av degen har jag två tredjedelar kvar... kanske lyckas jag göra några små Calzone av den, det vore käckt att stoppa i frysen. Jag märker att jag inte äter så stora kvantiteter nu när jag är ledig och lagom sysslolös, jag blir liksom inte hungrig förrän framåt eftermiddagen.

Tomatsåsen blev också bra, jag gjorde det där Paolotricket igen och lade i löken halv och vitlöken endast grovt krossad. Krossade tomater, en skvätt av det där vita vinet, lite sriracha och det jag tror blev pricken över i - lite vit crema di balsamico. Så fick den puttra större delen av eftermiddagen med påfyllning av vatten med jämna mellanrum.

Pizzadegen blev väldigt god, men så otroligt elastisk! Jag förstår att det är poängen med pizzadeg, men det gick nästan inte att kavla den, jag stod säkert i tjugo minuter och fick ändå inte till varken en rund eller avlång variant utan den såg ut som en lite instabil triangel ungefär. Men gott, som sagt. Lite skinka, lite tryffelsalami och lite fänkålsalami, plus riven cheddar och ett par duttar överbliven blå Castello. Och trots att jag gjorde halv sats av degen har jag två tredjedelar kvar... kanske lyckas jag göra några små Calzone av den, det vore käckt att stoppa i frysen. Jag märker att jag inte äter så stora kvantiteter nu när jag är ledig och lagom sysslolös, jag blir liksom inte hungrig förrän framåt eftermiddagen.

Tomatsåsen blev också bra, jag gjorde det där Paolotricket igen och lade i löken halv och vitlöken endast grovt krossad. Kdet där virossade tomater, en skvätt av ta vinet, lite sriracha och det jag tror blev pricken över i - lite vit crema di balsamico. Så fick den puttra större delen av eftermiddagen med påfyllning av vatten med jämna mellanrum.
Tydligen ska man kavla ut den och låta den vila en stund för att den inte ska vara så elastisk och dra ihops sig.

Tydligen ska man kavla ut den och låta den vila en stund för att den inte ska vara så elastisk och dra ihops sig.

Jag försökte med det också, kavlade ut, lät ligga i en halvtimme kanske och då hade den bara... dragit ihop sig ;) Men jag funderar på om jag inte skulle kavla direkt ur kylen utan låta den bli lite rumsvarm.

Jag åt brunch igår, med rostat surdegsbröd, avokado, yoghurt med färsk mango och nötter, croissant, smoothie.. Stod mig nästan hela dagen på det. På kvällen blev det pasta med linssås (inte belugabolognesen men liknande) och favabönor (visste ni att man kan bli extremt sjuk av favabönor om man saknar ett visst enzym? Favaism heter det!) och cheesecake med calvadoskörsbär. Pastarester till lunch idag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 614
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 108
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 134
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 972
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur