Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Långlunch på ett nytt burgarställe med två Londonbaserade vänner. Tog en burgare som skulle innehålla wasabi, men som smakade NOLL wasabi. Varför ens ha det i då? Goda sötpotatispommes vägde inte upp.

Edit: var tvungen att kolla menyn igen nu, och den skulle tydligen innehålla koriander också. Kände jag inte alls :mad:

Igår pasta med olivolja, körsbärstomater, basilika och en sjuhelsikes massa vitlök. Perfekt som post-julhelgs-fix!

Ikväll blir det hjortstek med enbärssås, äppelgelé och Hasselbackspotatis. Sambon kommer över från Skottland i eftermiddag och mamma vill bjuda på Hasselbackspotatis då det råkar vara ett av hans favoritord att säga på svenska. "Hasselbackspotatis" och hela texten till Snoppen och snippan-sången har fäst sig liiite för väl i hans hjärna. Gissa vilket jag föredrar...

Jag ska fira nyår på egen hand. Helt självvalt, för övrigt. Jag är inte så förtjust i nyår (det är en underdrift) men visst kan jag se det som en anledning att äta min favoritmat och knäcka en hel flaska alkoholfritt bubbel!

Så jag ska äta lite blandade charkuterier, bland annat en riktigt kladdig brie de meaux som jag hittade till väldigt bra pris, med hembakta kex som just nu sprider sin ljuvliga doft i lägenheten. Sedan blir det moules marinières med hembakt vriden baguette. Och sedan honungsmelon och någon liten biskvi och kanske lite vaniljglass. Jag är helnöjd med upplägget och ser fram emot att välja ut lite bra grejer att se på på Netflix - hela säsong 5 av Barnmorskan i East End ligger bra till.

Jag förälskade mig ju i P.Lex Pure på den alkoholfria fronten häromveckan, men när jag insåg att jag skulle vara tvungen att ta mig till Systemet för att köpa falnade just det intresset. Jag beställde hem en flaska Chapel Hill med min Hemköpleverans, den fick tre fyrar i GP i veckan och hade vettigt pris. Men så var jag på större Ica på torget förut idag för att kolla om de hade några fina blommor och de hade Kung Markattas variant som vann GP:s test, så jag köpte en sådan också. YOLO liksom (@Killaloe) :D

Ikväll kommer en kompis över för att kolla på På Spåret och jag kom just på att jag inte har ätit middag... jag har nämligen bara tänkt bjuda på cheesecake. Får väl hugga ett par av de där kexen och lite blå Castello så att jag inte svimmar :D

Jag ska fira nyår på egen hand. Helt självvalt, för övrigt. Jag är inte så förtjust i nyår (det är en underdrift) men visst kan jag se det som en anledning att äta min favoritmat och knäcka en hel flaska alkoholfritt bubbel!

Så jag ska äta lite blandade charkuterier, bland annat en riktigt kladdig brie de meaux som jag hittade till väldigt bra pris, med hembakta kex som just nu sprider sin ljuvliga doft i lägenheten. Sedan blir det moules marinières med hembakt vriden baguette. Och sedan honungsmelon och någon liten biskvi och kanske lite vaniljglass. Jag är helnöjd med upplägget och ser fram emot att välja ut lite bra grejer att se på på Netflix - hela säsong 5 av Barnmorskan i East End ligger bra till.

Jag förälskade mig ju i P.Lex Pure på den alkoholfria fronten häromveckan, men när jag insåg att jag skulle vara tvungen att ta mig till Systemet för att köpa falnade just det intresset. Jag beställde hem en flaska Chapel Hill med min Hemköpleverans, den fick tre fyrar i GP i veckan och hade vettigt pris. Men så var jag på större Ica på torget förut idag för att kolla om de hade några fina blommor och de hade Kung Markattas variant som vann GP:s test, så jag köpte en sådan också. YOLO liksom (@Killaloe) :D

Ikväll kommer en kompis över för att kolla på På Spåret och jag kom just på att jag inte har ätit middag... jag har nämligen bara tänkt bjuda på cheesecake. Får väl hugga ett par av de där kexen och lite blå Castello så att jag inte svimmar :D

Jag hade gärna gjort något liknande och lagt mig vid 22, men omsorgen om VALPEN gör att vi lämnar stan.

Jag ser att du verkligen anammat YOLO @Anna :D :up:

Låter för övrigt som en fenomenalt trevlig nyårsplan! Här är det misär för det mesta pga Svansson. Även om jag får sällskap av @Ceta vilket är himla trevligt, så överskuggas ofta oron och ångesten kring fyrverkerier det som är trevligt. Men förhoppningsvis blir det lugnt så vi kan komma i säng strax efter 12.

Fortsätter med recept från den andra halv åtta-kokboken. Idag föll valet på Ma Ofterdals torsk. Rimmad torskrygg, skirat smör, pepparrot, ugnsbakade tomater, blomkål och sugarsnaps (de två sistnämnda fick ersätta broccoli eftersom buketten var luden när jag plockade fram den för att tillaga :down: ). Till det en gräddig puré på jordärtsskocka. Det var så himla himla gott! Och enkelt! Och sa jag att det var gott?!

Till efterrätt, när jordärtskockorna har lagt sig tillrätta, blir det en chokladmousse (på vit choklad) med hallonsås. Också den från kokboken, såklart, men från en mer anonym persons vinnarmeny.

Vi ska strax äta lövbiff med rosépeppar, dijon, grädde och cognac med tagliatelle. Vi ignorerar effektivt kylen som är full av julrester som vi inte är det minsta sugna på. Till exempel finns där en hel rökt lammbog som ger mig enormt dåligt samvete så fort jag öppnar kylen.

Vi ska strax äta lövbiff med rosépeppar, dijon, grädde och cognac med tagliatelle. Vi ignorerar effektivt kylen som är full av julrester som vi inte är det minsta sugna på. Till exempel finns där en hel rökt lammbog som ger mig enormt dåligt samvete så fort jag öppnar kylen.
Den får du gärna skicka till mig!

Intressant - Kung Markattas alkoholfria bubbel kände jag inte till sedan tidigare, så du får gärna lämna en recension sedan om vad du tyckte! (Jag brukar däremot ofta tillsätta en skvätt av Kung Markattas ofiltrerade äppelcidervinäger i mitt kolsyrade vatten för att det ger en så fräsch "matcidersmak"!) Har smakat Chapel Hill (den vita) för flera år sedan och tycks minnas att jag gillade den. Sedan dess har jag "snöat in" först på Billabong (från Systembolaget) och nu senast på Richard Juhlins alkoholfria bubbel (finns både på Systembolaget och på ICA). Den senare blev bäst i test när ICA:s Buffé testade alkoholfritt bubbel. Minns också en mousserande rosé som heter Festivo som jag avnjöt till en fantastisk skaldjursbuffé - men det var på restaurang och jag har aldrig sett den säljas någonstans...

Edit: för att hålla mig till trådens ämne så kan jag ju tillägga att dagens middag blev rökta räkor med aioli. Har numera egna höns året runt (förut bara sommartid) och tack vare att de är unghöns får jag ägg även så här års - och godare aioli får man faktiskt leta efter! :-D

Pizza Frutti di Mare, finpizza från närbelägen restaurang. Hel oskalad kräfta på och flera oskalade musslor. Småbläckfiskar och dito ringar, plus en annan sorts musslor, dock utan skal. Inte dumt alls. Härlig flaska från 2010 till. Nu kaffe och kokostopp. Sen åter till vinflaskan.

Har lagat soppa inför morgondagen. Innebar viss förskräckelse när jag insåg att någon (misstänker den med ensiffrig ålder) avlägsnat saltet. Men det löste sig.

Fått fullständiga menyn:
Förrätt: Jordärtskocksoppa
Huvudrätt: Ryggbiff alt Oumph med rostade rotsaker och sås
Efterrätt: Sundae med kanderade hasselnötter/strössel och choklad/blåbärssås

Hyfsat traditionellt, men jag tror att det kan bli gott :up:

Just det, ja! Igår gjorde jag potatispizza! Jösses vad gott det är! Bihustrun stod för tillbehören: ärtskott, rucola och råa champinjoner.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 603
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 108
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 133
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 970
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama