Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har precis gjort ris a la Malta av den överblivna risgrynsgröten från i morse. Så nu vankas det efterrätt om en stund. Jag älskar risgrynsgröt men det kanske ju inte direkt nyttigt så jag gö det en gång om året på julafton.

Senast ändrad:
I torsdags hade jag sista dagen på jobbet, avslutade med julbord på Palace. Det var gott, men vääääldigt mycket kött.

Igår blev det sushi.

Idag har det varit julmat hos svärföräldrarna. Och ... McDonalds pastasallad :o
Tänker inte äta någon mat på en vecka, har tillräckligt med godis hemma. Får komplettera med en proteinpudding now and then, så blir det säkert ultimat.

Lunch; rester av gravad lax, grönkålssallad och rödbetssallad. Den sista med pepparrot och annat, men inget vill (rödbetsfärgat) klegg. Danskt rågbröd. Och ett äpple, en persimon och en klementin så jag inte får skörbjugg. Mina naglar går sönder, trots att de är helt korta.

Här blev det Indisk mat till julmiddagen igår - och ja, det var en överenskommelse inom familjen så ingen blev upprörd, tvärtom!

Och det blev JÄTTEgott! Jag drog igång redan kvällen innan, som tur var, och gjorde ett gäng snabba chutneys och röror, mycket med mynta, koriander ( :D ) och yoghurt. En himmelsk med tomat och en massa chilli. Och så marinerade jag en del kyckling och Quorn. Tre sorters ris.
Missöden: Jag tappade all Garam Masala-blandning i diskvattnet i diskhon.... Popadum:arna fattade eld i ugnen (bakpapperet "råkade" röra vid grillen som jag haft på en stund tidigare...) och Quorn går inte att grilla, vet jag nu..... Det lossnar från grillpinnarna. Och blir bara bränt och konstigt.
Dessutom skulle jag behöva dubbla spisar, massor med såna där värmeplattor för att hålla allt varmt, och fyra armar till. Nu serverades två av curryrätterna direkt ur aluminiumformarna jag hade dem i för värmens skull, inte så elegant men helt ok.
Indisk öl till, jättegott!

HELT klart ok som julmiddag ibland! De underbara kryddorna är nästan lite jul:iga om man tänker så!

Men ingen orkade nån efterrätt.

Här blev det Indisk mat till julmiddagen igår - och ja, det var en överenskommelse inom familjen så ingen blev upprörd, tvärtom!

Och det blev JÄTTEgott! Jag drog igång redan kvällen innan, som tur var, och gjorde ett gäng snabba chutneys och röror, mycket med mynta, koriander ( :D ) och yoghurt. En himmelsk med tomat och en massa chilli. Och så marinerade jag en del kyckling och Quorn. Tre sorters ris.
Missöden: Jag tappade all Garam Masala-blandning i diskvattnet i diskhon.... Popadum:arna fattade eld i ugnen (bakpapperet "råkade" röra vid grillen som jag haft på en stund tidigare...) och Quorn går inte att grilla, vet jag nu..... Det lossnar från grillpinnarna. Och blir bara bränt och konstigt.
Dessutom skulle jag behöva dubbla spisar, massor med såna där värmeplattor för att hålla allt varmt, och fyra armar till. Nu serverades två av curryrätterna direkt ur aluminiumformarna jag hade dem i för värmens skull, inte så elegant men helt ok.
Indisk öl till, jättegott!

HELT klart ok som julmiddag ibland! De underbara kryddorna är nästan lite jul:iga om man tänker så!

Men ingen orkade nån efterrätt.
Vi brukar äta julcurry någon gång under julhelgen. :)

Jag glömde nämna att jag - till familjens inledande fasa - bjöd på indisk blomkålssoppa till förrätt. Det låter gräsligt om man inte är blomkåls-fan men blev verkligen jättegott! Blomkål, potatis, färsk ingefära, lök, en massa gurkmeja (både färsk och i pulverform), yoghurt mm mm och en hel del kryddor. Vacker blev den och GOD blev den!

Har haft en fin, lagom stillsam julhelg. (Jag har varit jätteförkyld med feber och elak hosta, så lite mer stillsamt än jag faktiskt hade tänkt...) Vi har ätit gott och inga gigantiska mängder, mina sillar gick hem hos alla inblandade - särskilt svartvinbärsvarianten! Saffransbulguren var tydligen lite skrämmande för 50-talisterna men den tog jag så gärna med mig hem igen ;) Rester igår och till frukost idag. Nu är jag, som sig bör, sugen på helt andra smaker och konsistenser men har en hel del rester i kylen.

Funderar nu på att göra vietnamesiska vårrullar med kallrökt lax i istället för de sedvanliga räkorna till middag och tror att det kan bli riktigt gott, med gurka, morot, glasnudlar och avokado om jag har någon kvar i frysen. Vad tror ni? Firren är inte kryddad med någonting eller så, så jag tror inte att den ska skära sig mot (med?) de andra smakerna.

Har gjort rullar nu och de ser åtminstone goda ut! De ska få "torka" lite, så ätten jag dem till Midsomer om en halvtimme.

Har också just gjort en pepparkakscheesecake med apelsin som ska bli efterrätt till imorgon när en kär väninna kommer på middag :love: tror inte att jag har gjort fryst cheesecake på egen hand förut så vi får hoppas att det blir bra. Fick minska på måtten lite på en höft men det blir nog lagom. Hela lägenheten doftar apelsin och jul i alla fall!

Men vadan bjuda på till middag, tro? Funderar på en försvenskad/anglifierad quiche lorraine (eller QuickRing som paddan föreslog, vad är det?) med strimlad julskinka och engelsk cheddar samt en dutt Kvibille ädelost. Eller pizza i långpanna med samma fyllning...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 526
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 105
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 129
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 970
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30