Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där lät gott,recept?
Tunnskivad kycklingfile som spacklas med dijonsenap i valfri mängd, salra och peppra. Lägg på en försvarlig mängd grovt rivet äpple med mycket smak, jag körde på Ingrid Marie (tror jag :o ). Rulla ihop och fäst ihop. Bryn runt om. Tillsätt ett eller två äpplen i tunna klyftor/skivor och en purjo i cmtjocka strimlor och bryn i några minuter. Häll i en msk äppelcidervinäger, 3 dl och lite creme fraiche (kanske 1 dl) och en hönsbuljongtärning (det funkar säkert med fond med men den var slut tyvärr). Puttra ihop det. Smaka av med mer salt/peppar/dijon. Jag serverade med ris men kolhydraterna kan nog funka vilka som. Syndigt gott var det iaf.

Jag fick torskrygg puttrat i en dillig, gräddig sås med syrliga körsbärstomater, potatis/jordärtskocksstomp (dock inte de skånska) till det. Storasyster anlände också till middagen, det blev ett par flaskor vin och gott snack långt in på småtimmarna.

Jag fick torskrygg puttrat i en dillig, gräddig sås med syrliga körsbärstomater, potatis/jordärtskocksstomp (dock inte de skånska) till det. Storasyster anlände också till middagen, det blev ett par flaskor vin och gott snack långt in på småtimmarna.
Men Gud vad trevligt!

Jag fick just ett infall när jag läste om att ge föräldrar ostbricka och tänkte att jag ska försöka fixa en korg nu efter jobbet med lite goda ostar och grejer. Jag hinner koka en tomat- och chilimarmelad också, det är mammas favorit. Men vad ska jag lägga i mer? Tre-fyra-fem goda ostar, ingredienserna till pepparkakskex minus det "våta" i en burk... några persimon/sharonfrukter, ett par päron... något mer, vad säger ni? Jag tror att jag köper en brödkorg på Clas Ohlson att lägga det i, den kan jag sedan behålla om de inte vill ha den ;)

Jag fick just ett infall när jag läste om att ge föräldrar ostbricka och tänkte att jag ska försöka fixa en korg nu efter jobbet med lite goda ostar och grejer. Jag hinner koka en tomat- och chilimarmelad också, det är mammas favorit. Men vad ska jag lägga i mer? Tre-fyra-fem goda ostar, ingredienserna till pepparkakskex minus det "våta" i en burk... några persimon/sharonfrukter, ett par päron... något mer, vad säger ni? Jag tror att jag köper en brödkorg på Clas Ohlson att lägga det i, den kan jag sedan behålla om de inte vill ha den ;)

En flaska glögg?

Det finns i ostdiskarna ibland som "kakor" av torkad frukt, fikon, aprikoser etc. Såna gillar jag till ost.

Revbensspjällen står i ugnen. Blir pulled pork-style. Gjorde det förra året också, så himla bra blev det.

Dessutom står det en gryta risgrynsgröt på spisen. TONÅRINGEN gillar ris a la Malta.

Igår ostbricka samt hutlösa mängder lösgodis och vin tillsammans med gamla gymnasiekompisar. Ikväll någon slags fiskfilé med blomkålspuré (många fina sånnadär acksanger där). Sedan blir det ett enda långt maraton av julmat i dagarna tre, så vi passar på att laga annat fräscht innan det slår till på allvar... Jag är inget stort fan av julmat men ser fram emot gröten, laxen, långkålen och skinkan.

Sedan min son var liten har vi "firat drottningens födelsedag". Hon fyller alltså år i dag. Vi äter revbensspjäll som vi båda är förtjusta i, och som inte riktigt får plats på julbordet utan snarare är en, lätt överdriven, måltid i sig själv. Det blir potatismos, röd brysselkål med hasselnötter och lök, samt morotssallad i någon form med ingefära i till. Och lokala ölsorter.

Jag tjurar och äter spagetti med köttfärssås.
Trött, ont och ganska övertygad om att nästa års jul ska firas med barn och sambo i nån avlägsen fjällstuga.
(fast jag har gjort makalöst goda köttbullar i dag, alla som provsmakat berömde dom utom svågern som hellre skulle dö än att säga att jag gjort något bra).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 523
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 105
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 126
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 970
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur