Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var smått road när en bekant blev gravid och genast började plastbanta samt enbart äta obesprutade matprodukter. Det är liksom inte de där sista 9 månaderna det hänger på utan vad man fått i sig de trettio åren tidigare. Men jag var vänlig nog att inte påpeka det :D

Jag var smått road när en bekant blev gravid och genast började plastbanta samt enbart äta obesprutade matprodukter. Det är liksom inte de där sista 9 månaderna det hänger på utan vad man fått i sig de trettio åren tidigare. Men jag var vänlig nog att inte påpeka det :D

Moahahahaha!

Plastbanta?!
Känner att jag fick lite väl många kreativa förslag inne i huvudet på vad detta kunde tänkas betyda. Och då är det nog enklare att fråga.

@Petruska fult eller äckligt, det har jag svårt att tänka mig faktiskt. Jag skulle nog valt äckligt framför fult, en sådan liten estet är jag. :)

Plastbanta?!
Känner att jag fick lite väl många kreativa förslag inne i huvudet på vad detta kunde tänkas betyda. Och då är det nog enklare att fråga.

@Petruska fult eller äckligt, det har jag svårt att tänka mig faktiskt. Jag skulle nog valt äckligt framför fult, en sådan liten estet är jag. :)

Sluta använda plast. Som matlådor, köksredskap, förvaring, skärbrädor med mera.

Ja, jag gör inga invändningar. Jag fattar inte ens de där reglerna. Det där som är farligt för fostret med laxen osv, är väl något man blir sjuk av även när man inte är gravid? Och det har jag aldrig blivit. Så varför skulle det hända när man är gravid?

Det där som är farligt i opasturiserade ostar, kallrökt lax, skivad köttpålägg m.m. är Listeria monocytogenes. Den är luktfri, smakfri, växer vid kylskåpstemperatur och farlig för gravida och andra sårbara (äldre, sjuka, etc.) :). Gemene man kan få i sig ganska många bakterier utan att få symptom, men det orsaker aborter om man är gravid och för dem med nesatt immunförsvar är den dödlig i ganska små doser.

Ingen aning faktiskt. Men jag undviker den färdiga och gravar egen. Känns bättre och blir roligare.
Riskerna är så himla små, jag hävdar stt det är farligare att som vi bo 200 m från Hornsgatan...
Sannorlikheten är ganska liten, men konsekvenserna är däremot stora. Vilket är bakgrunden till kostråden :).

Vad jag minns fanns inte den regeln och ostregeln när jag var gravid. Alkoholregeln fanns, men jag drack litegrann ibland när det var något oemotståndligt gott. En grön tuborg hade jag tillåtit mig om det varit jul, tex.

För mindre än 20 år sedan visste man inte ens att L. monocytogenes gav sjukdom hos människor. Den orsakade säkert lika många dödsfall, men på den tiden hade man inte de diagnostiska verktygen och laboratorieanalyserna som vi har i dag :).

Det där som är farligt i opasturiserade ostar, kallrökt lax, skivad köttpålägg m.m. är Listeria monocytogenes. Den är luktfri, smakfri, växer vid kylskåpstemperatur och farlig för gravida och andra sårbara (äldre, sjuka, etc.) :). Gemene man kan få i sig ganska många bakterier utan att få symptom, men det orsaker aborter om man är gravid och för dem med nesatt immunförsvar är den dödlig i ganska små doser.

Sannorlikheten är ganska liten, men konsekvenserna är däremot stora. Vilket är bakgrunden till kostråden :).

För mindre än 20 år sedan visste man inte ens att L. monocytogenes gav sjukdom hos människor. Den orsakade säkert lika många dödsfall, men på den tiden hade man inte de diagnostiska verktygen och laboratorieanalyserna som vi har i dag :).
Alltsammans antyder ändå att det är rätt ovanligt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 523
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 104
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 126
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 970
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama