Tittar in i ditt kök, del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vardagsmagi: fick nästan all guacamole för mig själv. Mycket mystiskt ända tills DUFVAN undrade vad det var i skålen. Hen trodde jag åt senapssill till tacosen och då jag är VÄLSIGNAD fann hen det bäst att inte ifrågasätta min mentala hälsa...

Julfesten i fredags blev trevlig, riktigt god mat med mycket vegetariskt och lax to die for! Tror det bara var rå lax, ingen gravning och sånt. Smälte verkligen i munnen :love: Dessertbuffén var mycket måttfull och det var nog bra.

Igår var jag på Tivoli och drack glühwein och åt aebleskiver. På kvällen blev det burgare med sweet fries på något hak några kvarter bort från Ströget, och sedan drinkar på ett par beprövade ställen. Bra kväll! Idag har jag tagit upp kantareller ur frysen, och en låda gryta från Spoonery som får styra upp söndagskvällen.

I serien "Lillgrådis mindre lyckade julmatsupplevelser" kan vi nu lägga till en kall jultallrik. En väldigt kall jultallrik. Denna gång inte från min arbetsgivare, utan egenfinansierad som samkväm med övriga delägare i bysamfälligheten.

Sillen gör sig förvisso bäst kall, och kall skinka och kalla köttbullar med rödbetssallad är helt ok: men en kall kokt potatis. Kall brunkål. Kall prinskorv. Det var inte överdrivet gott. Och det fanns ingen senap till skinkan. :down:

Till detta en Skeldervikens Frosty Ice (winter ale), som iofs var väldigt god. Kaffet var det enda som översteg kroppstemperatur och lokalen var inte helt uppvärmd till belåtenhet (silvertejp som tätning för fönstren, men ändå dragigt). Jag vågar påstå att det serveringsstället gör sig klart bättre sommartid med en pizza (varm) och en kall öl.

Jag var alltså på Pinchos igår och vilken underbar upplevelse det var, alltså! Supergod mat och jag fick äntligen chansen att prova Petters alkoholfria bubbel, Plex heter det - jag har varit nyfiken länge, men jag köper liksom inte en hel flaska för det orkar jag inte dricka på en kväll och jag har inte haft gäster där bubbel har varit ett naturligt inslag. Så att säga. Men det kan rekommenderas, till folk i VÄLSIGNAT tillstånd till exempel, eller sådana som bara inte vill dricka alkohol (kanske av skräck för att bli som @Petruska s middagssällskap häromdagen). All mat var också god, särskilt sötpotatispommesarna. Och alla goda små dippsåser!

Idag är det full fart. Mina föräldrar kommer på lite lunch om en dryg timme, jag har tagit fram paj med grönkål och julskinka ur frysen. Det var det eller smörgåsar och jag vill nog ha något varmt.

Ikväll kommer min bokcirkel hem till mig på adventsmys och diskussion av Bukowski. En fantastisk paradox! Jag gör små laxrullar och skinkmackor på danskt rågbröd och en liten sillröra i krustader... och så har jag tagit fram saffransbullar med mandelmassa i, pepparkakor blir köpe med mögelost till den som vill... saffransbiscotti har jag kvar i en burk och diverse julgodis också.

Nu på morgonen har jag chokladdoppat Mozartkulorna som jag gjorde igår, samt testat att göra polkabräck. Det är åtminstone vackert och gott är det väl garanterat, bara det stelnar på ett bra sätt så att jag kan bryta bitar!

Jag var alltså på Pinchos igår och vilken underbar upplevelse det var, alltså! Supergod mat och jag fick äntligen chansen att prova Petters alkoholfria bubbel, Plex heter det - jag har varit nyfiken länge, men jag köper liksom inte en hel flaska för det orkar jag inte dricka på en kväll och jag har inte haft gäster där bubbel har varit ett naturligt inslag. Så att säga. Men det kan rekommenderas, till folk i VÄLSIGNAT tillstånd till exempel, eller sådana som bara inte vill dricka alkohol (kanske av skräck för att bli som @Petruska s middagssällskap häromdagen). All mat var också god, särskilt sötpotatispommesarna. Och alla goda små dippsåser!

Idag är det full fart. Mina föräldrar kommer på lite lunch om en dryg timme, jag har tagit fram paj med grönkål och julskinka ur frysen. Det var det eller smörgåsar och jag vill nog ha något varmt.

Ikväll kommer min bokcirkel hem till mig på adventsmys och diskussion av Bukowski. En fantastisk paradox! Jag gör små laxrullar och skinkmackor på danskt rågbröd och en liten sillröra i krustader... och så har jag tagit fram saffransbullar med mandelmassa i, pepparkakor blir köpe med mögelost till den som vill... saffransbiscotti har jag kvar i en burk och diverse julgodis också.

Nu på morgonen har jag chokladdoppat Mozartkulorna som jag gjorde igår, samt testat att göra polkabräck. Det är åtminstone vackert och gott är det väl garanterat, bara det stelnar på ett bra sätt så att jag kan bryta bitar!
Åh jag vill så himla gärna prova Pinchos när jag är hemma över jul! Var lite tveksam till om det verkligen är så bra som alla säger eller om det är lite "hypat" liksom, men jag litar på ditt omdöme och ska definitivt se till att släpa mig ditt i mellandagarna eller något. Yum!

Lagade julmustkyckling för första gången igår, det var intressant! Jag tyckte det var gott och sambon tyckte det var jättejättegott, så det får ändå räknas som en succé. Dessutom var det busenkelt, även efter x antal koppar glögg.

Ikväll ska vi ta oss till favoritindiern för en sista måltid tillsammans innan jag flyger till Sverige snortidigt i morgon bitti. Favoritindiern ligger mitt i ett industriområde och jag skulle hellre dö än promenera dit ensam (eller så skulle jag dö medan jag promenerade dit ensam), men deras mat kompenserar helt klart för det märkliga läget. De bästa restaurangerna tycks ofta ligga på de mest märkliga platserna...

Varit extremt huslig. Kokade om mina marmeladgodisar med mer gelatin, blev mycket bra! @Petruska , lingon var en hit! Tack för tips!

Gjort Mozartkulor med cognac och apelsin som smaksättning, PIPPIN och BARNET har bakat glutenfria pepparkakor (färdig deg, trist färg men goda!) . Först var stämningen smått autistisk som vi säger här hemma när alla krisar samtidigt, men vi löste det bra.

Firat jul nummer ett (av tre). Det här med skilsmässor har sina sidor. :) Idag juldagsrester av typen prinskorv med mandelmassa, ostkaka och ägghalvor med räkor. Mår precis som jag förtjänar - konstigt nog ganska gott.

Fredag: falafelrulle på isbanan. Jag åkte skridskor(!). Inga benbrott att rapportera(men svanskotan är misstänkt öm. Går det inte över får jag väl starta en tråd om det).
Lördag: Födelsedagsbarnet för dagen är ganska trött på att fylla så nära jul och slog bakut genom att bannlysa rött och bjuda på sushi följt av somriga drinkar.
Söndag: Sån där tjatig vanlig linsgryta, fast jättegod. Timjan, vitlök, muttitomater,delikatesslinser osv.

Julen lyser med sin frånvaro.

Jag inser att jag skrivit om fel bok under veckan, vi har ju utgått från Kärlek, oliver och timjan :o vilket vi gjorde även idag (sista gången den här omgången men det har varit väldigt bra mat så vi lär återkomma till boken).

Idag blev det kyckling i ugn med oliver, citron, paprika och absurda mängder lök på olika sätt. Ris till det. Inte så färgglatt direkt men väldigt gott.

Nästa vecka planerar vi inte att äta särskilt mycket lagad mat ihop, jobb och sambons julfirande i sina hemtrakter kommer ivägen, så då blir det ingen särskild receptsamling men däremot har vi tagit beslutet att avsluta året med boken Mera halv åtta hos mig som oturligt nog innehåller en del efterrätter :angel: :D

Fredag: falafelrulle på isbanan. Jag åkte skridskor(!). Inga benbrott att rapportera(men svanskotan är misstänkt öm. Går det inte över får jag väl starta en tråd om det).
Lördag: Födelsedagsbarnet för dagen är ganska trött på att fylla så nära jul och slog bakut genom att bannlysa rött och bjuda på sushi följt av somriga drinkar.
Söndag: Sån där tjatig vanlig linsgryta, fast jättegod. Timjan, vitlök, muttitomater,delikatesslinser osv.

Julen lyser med sin frånvaro.
Starta GÄRNA en tråd om din svanskota! Jag har asont i min sen åratal tillbaka. Det kommer och går.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
646
· Visningar
28 873
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 092
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 061
Senast: Mineur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama