Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Barnen fick stekt kall falukorv till lunch (årets mamma!), jag åt linsgryta.
Ikväll: färdiga dumplings (jag, as we speak), vaniljyoghurt och mackor (barnen). Barnen fick chokladpudding, äkta, gjord på pulver (gåva från person som jobbar på chokladpuddingsfabriken), de var inte imponerade. De snodde istället åt sig varsin av mina hemgjorda bounty-praliner.

Lunch blev pasta med pesto, så himla gott. En kruka basilika kan åstadkomma mirakel.

Middagen är inte bestämd, ingen känner nåt engagemang. Jag gissar att det slutar med yoghurt och mackor åt BARNET, sen nåt liknande åt oss om ett par timmar. Kan tänka mig gröt eller smoothie också.

Jullunchen bestod av två sorters sill, ägghalvor med räkor och majonnäs, någon rökt lax som tydligen var fantastisk enligt de som åt den, julskinka, grönsallad, janssons frestelse, köttbullar (inte goda), prinskorv, rödbetssallad, hembakt bröd och smaklös ost. Julmust i glaset.
Ostkaka med jordgubbssylt och grädde till kaffet.

Betydligt bättre smaker och kvalité på dagens jullunch (förutom köttbullarna då) om jag jämför mot gårdagen. Jag är dessutom fortfarande mätt så det får bli något väldigt enkelt senare i kväll så att jag slipper vakna utsvulten i morgon.

Min ömma moder kom hem till oss och lagade älgskav med kokosmjölk, rotfrukter, sambal oelek och bulgur till. Sen skjutsade hon oss till bussen och är nu barnvakt medan jag och partner är på galej UTAN BARN!!! Premiären blir på En skam med Betnér och Ismail. Osannolikt peppade! Inleder med BARNFRI ÖL medan vi väntar på insläpp.

Ätit middag hos min bror och svägerska idag. Varm ciabatta med ryggbiff, olika såser, syrad rödlök, smörgåsgurka och bacon samt pommes till det. Fenomenalt gott i all sin fettighet och köttighet.

Fick även saffranskladdkaka med varma björnbär och lättvispad grädde till efterrätt samt ytterligare en bit kladdkaka som färdproviant för tågresan hemåt. :D

Misär, vinet smakade kork :down: :cry:
biteme_bigarmhug.gif

Hemma från julfest med ett helt fantastiskt julbord! Minns inte att det var så bra förra året trots att det var på samma ställe - otroligt goda sillar, fantastiskt fin lax - både gravad, som jag vanligtvis inte är så såld på, kallrökt och varmrökt. Söta småsmåsmå västerbottenpajer, fina patéer, fin skinka, rostbiff och köttbullar. Och en Jansson som var bortom denna värld. Ohemula mängder julmust och till slut fick jag äntligen kaffe också. Efterrätt hoppade jag över, men vi testade och kvalitetskontrollerade godisbordet innan gästerna kom ;)

Så ja, jag är nöjd men dödstrött i huvud och fötter. Jag var en av toastmastersarna / konfrangsjärerna och det tar på krafterna! Nu är jag uppkrupen i soffan med kaffe och På Spåret, har tagit fram hembakt bröd ur frysen till skinkmacka till frukost och längtar efter att få sova ut imorgon! Vi får väl se om jag lyckas!

Jag tänkte göra julköttbullarna idag, vi har delat upp matlagandet i år. Brukar aldrig använda ströbröd och sånt men tänkte faktiskt göra det i år. Hittade ett Morbergrecept som jag tänkte ta inspiration av.

Ikväll ska jag på glöggfest så det kan passa bra att steka en miljon köttbullar i eftermiddag och göra ett par goda mackor med några av dem innan kalaset.

Kisse dissade oxfiléputset igår. Vad gör husse då? Han knatar ut och rökte räkor till kisse :meh:

Nog för att röken var igång pga hjärtat och fläsket men... :cautious:
Apropå det rökta hjärtat. Alltså, en del av dina matrapporter är så exotiska att jag nästan tappar andan! Att röka ett hjärta! På (i?, med?) sin egen rök (som jag hade kallat typ rökapparat) och sedan äta det! Ett hjärta!

Jag som känner mig svenskt exotisk när jag lagar pasta bolognese fast med älgfärs och torkade trattkantareller! Alltså, exotisk till den grad att jag genast meddelar mina danska vänner att det är vad jag håller på med. Och de häpnar!

Apropå exotismen, så känner jag att det är dags att återgå till den trygga västkustmaten idag. Det blir något med musslor eller något med räkor, beroende på dagspriset på de sistnämnda. Men jag har sett väldigt förmånliga priser de sista dagarna. Jag har för mig att de ofta ligger lågt i pris så här dags på året, för att sedan bli tio gånger dyrare lagom till nyår - då det alltså inte skulle falla mig in att köpa dem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 736
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 985
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar