Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Apropå det rökta hjärtat. Alltså, en del av dina matrapporter är så exotiska att jag nästan tappar andan! Att röka ett hjärta! På (i?, med?) sin egen rök (som jag hade kallat typ rökapparat) och sedan äta det! Ett hjärta!

Jag som känner mig svenskt exotisk när jag lagar pasta bolognese fast med älgfärs och torkade trattkantareller! Alltså, exotisk till den grad att jag genast meddelar mina danska vänner att det är vad jag håller på med. Och de häpnar!

Du skulle ha sett tyskarna i studentkorridoren när jag tog fram älgköttet (när jag var fattig blev det älgkött, det var ju gratis hemifrån :D). De mer eller mindre hängde över mig när jag tillagade maten :rofl: Givetvis fick de smaka också.

Hjärta är vansinnigt gott och jag förstår inte att inte fler äter det. Nästan bara kött och BILLIGT! Svenskt nöthjärta kostar ca 30 kr/kg på Citygross här. Grishjärta ligger i samma prisspann. Älghjärta är nästan omöjligt att få tag på om man inte jagar men det är absolut godast.

Apropå exotismen, så känner jag att det är dags att återgå till den trygga västkustmaten idag. Det blir något med musslor eller något med räkor, beroende på dagspriset på de sistnämnda. Men jag har sett väldigt förmånliga priser de sista dagarna. Jag har för mig att de ofta ligger lågt i pris så här dags på året, för att sedan bli tio gånger dyrare lagom till nyår - då det alltså inte skulle falla mig in att köpa dem.

Jag skulle kunna döda för färska havskräftor. De som finns i fiskdiskarna här är enbart deprimerande. Ännu värre är kungskrabban, de har varit jättedåliga senaste gångerna (så illa att vi har gått tillbaka och klagat, benen har nästan varit tomma och det kött som funnits har varit svårt ihoptorkat) så vi har slutat köpa även om de har haft kampanjpris.

Du skulle ha sett tyskarna i studentkorridoren när jag tog fram älgköttet (när jag var fattig blev det älgkött, det var ju gratis hemifrån :D). De mer eller mindre hängde över mig när jag tillagade maten :rofl: Givetvis fick de smaka också.

Hjärta är vansinnigt gott och jag förstår inte att inte fler äter det. Nästan bara kött och BILLIGT! Svenskt nöthjärta kostar ca 30 kr/kg på Citygross här. Grishjärta ligger i samma prisspann. Älghjärta är nästan omöjligt att få tag på om man inte jagar men det är absolut godast.
Min pappa hade en kompis som jagade förut, han är död nu. Under hans tid brukade jag fira mina fattigaste studenthelger med rådjurssadel, fasan och älg till middag. :D

Jag skulle kunna döda för färska havskräftor. De som finns i fiskdiskarna här är enbart deprimerande. Ännu värre är kungskrabban, de har varit jättedåliga senaste gångerna (så illa att vi har gått tillbaka och klagat, benen har nästan varit tomma och det kött som funnits har varit svårt ihoptorkat) så vi har slutat köpa även om de har haft kampanjpris.
Det är ju tyvärr ingen mening med att jag köper några och skickar till dig. Hade gärna gjort det annars.

Det blev inte palak igår, pga total utmattning köpte vi pizza. En med svamp, pecorino och tunna vitlöksskivor, en med salami, rödlök, tomater och ruccola. Julmust till och massa gott snacks efteråt. Lunch idag blir pizzarester och ikväll palak paneer istället.

Eftersom jag har lagat och ätit extremt mycket ratatouille, så bestämde jag mig för att göra en annorlunda bas idag.
Jag köpte ingredienserna redan förra veckan, så tomaterna har mognat till sig ordentligt (jag tänkte våga vägra tomatkross idag).
Lök halverades, paprikorna delades, hälften av tomaterna fick "det gröna" bortskuret och sedan kryssade jag dem med en kniv i ändan. Allt lades in tillsammans med två vitlöksklyftor i ugnen. Olivolja på och (torkad) rosmarin och timjan. Låg där inne tills tomaterna började "smälta".

Under tiden hann jag gå en kort runda med kissen.

Sedan har jag stekt zucchini och när det blivit lite stekyta öste jag i resten av tomaterna hackade.

När jag tagit ut plåten så la jag allt i en kastrull och mixade. Smakat av med salt, peppar, honung och chili (i en sån vanliga kryddburk). Tänkte hoppa vin som vanligt och ha chili i istället.
Har nu öst i mixen tillsammans med resten. SMAKAR SÅ JÄVLA GOTT!

Nu väntar jag på pastavattnet. :bump:

Ha! Har klämt PIPPINS chokladpraliner också, vi har Summerbirds julkalender med två bitar bakom varje lucka. Så fabulöst bra.

BARNET har en egen med en bit.

Kollar nu lite slött på Nobelfesten och läser en intressant bok. Noterade att en granne-ish är på Nobelfest, himla roligt! Han är närmare döden i ålder och skick, men uppklädd till tusen och tänderna isatta. Klart Dylan-relaterat deltagande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 736
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 985
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar