Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad rekommenderar ni att man serverar för sorts mögelost till pepparkakor? Ska bjuda på lite svenskt julgott på lördag men är ingen höjdare på just denna delen då jag inte är jätteförtjust i mögelost...

Gorgonzola om man gillar det. Jag har en klen partner när det kommer till mögelost, så jag köper Kvibille Gräddädel åt hen. Den slinker ner.

Päron till är en höjdare:)

Partner gjorde paneer på fyra liter mjölk, jag gjorde någon sorts ungefärlig palak paneer, basmatiris pimpat med diverse slattar från skafferiet: nötsorter, berberisbär och lite annat, papadam, raita, morotssallad. Sonen kom på besök liksom bihustrun med vuxna barn. Trevligt och gott.

Stilton! Sååå gott och mycket billigare än i Sverige, kilopriset på Stilton här är hutlöst!
Jamen självklart ska det vara stilton! Det borde jag ju ha tänkt på! Tack!
Gorgonzola om man gillar det. Jag har en klen partner när det kommer till mögelost, så jag köper Kvibille Gräddädel åt hen. Den slinker ner.

Päron till är en höjdare:)
Det blir nog nog stilton denna gång, men jag noterar Kvibille på listan över ostar som jag kan prova för att försöka lära mig att tycka om mögelost! (en sån lista har väl alla?)

Tackar för päron-tipset, det hade jag inte tänkt på men provar gärna! Älskar päron!

@Mineur jag tror att pepparkaka, kvibille och en god marmelad med fikon är ett bra sätt att börja gilla blåmögelost på. Det och lövbiff fylld med gorgonzola, sjuden i grädde och fond och serverad med klyftpotatis, var det som fick poletten att trilla ner för mig. Nu hade jag nog valt stilton till pepparkakorna, men den kan vara lite tuff för nån som inte är frälst än.

Ikväll blir det fiskbiffar. Vanligtvis serverar jag grillat bröd och sallad till det. Men kanske ska jag stryka brödet till förmån för den senaste succén med brysselkål i vitlök och nötter? Jag kanske till och med ska vara helt vild och variera smaksättningen av fisken?

Ikväll blir det fiskbiffar. Vanligtvis serverar jag grillat bröd och sallad till det. Men kanske ska jag stryka brödet till förmån för den senaste succén med brysselkål i vitlök och nötter? Jag kanske till och med ska vara helt vild och variera smaksättningen av fisken?

Gört! Det är fredag.

Kör ba' kör :D

Nu har jag bestämt mig! Jag drar igång en långkokt köttfärssås som ett steg i mina tematiska köttfärssåser. Dagens tema är Svenskt. Köttfärssås på älgfärs, funderar på att riva några Ingridmarieäpplen istället för mina vanliga rotfrukter i såsen, samt så klart en massa skogssvamp (torkade, har fått i present). Undrar om jag vågar hälla i en flaska promenadpilsner från Stigberget? Lokalt så det förslår, om än inte från skogen. Klurar på en pesto vid sidan, på grönkål, hasselnötter och västerbottenost.

En sak som jag inte begriper är att jag uppfattar västerbottenost som extremt svenskt, medan ölen från tre kvarter bort känns som ett inte-direkt-svenskt inslag. Jag har knappt varit i västerbotten, vad jag vet. Älgar ser jag nu och då, men när jag tänker på svensk älg som mat, tänker jag inte på älgarna runt stallet utan på älgar i Riktiga Svenska Skogar - oklart var dessa är belägna. (I norra Halland finns de i alla fall inte, de älgar jag ser håller till godo med mycket små skogsområden och därutöver åkrar.)

Ojoj :love: Särbon håller på att röka fläsk och nöthjärta (jag hade inte tid, jag har jobbat idag) och jag fick precis ett smakprov på hjärtat och det var såå gott :d Jag lyckades få till rimningen lagom, det är annars lite trixigt.

Hjärta till jul :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 736
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 985
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar