Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi är ett privat bolag, förresten, men bjuder inte på en droppe alkohol. Vissa rynkar på näsan åt det men de flesta tycker att det är rätt fair. Om vi skulle ha bjudit på t.ex välkomstglögg och säg två glas till maten hade kostnaderna skjutit i höjden något alldeles vansinnigt (vi blir 900 personer i år), så vi väljer bort det i år också (såsom förra). Det blir alkoholfri glögg till fördrink och sedan mer eller mindre obegränsat med julmust, vatten och lättöl som ju ställs ut på borden. Det finns dock flera barer att handla det man vill i :)

Vi är ett privat bolag, förresten, men bjuder inte på en droppe alkohol. Vissa rynkar på näsan åt det men de flesta tycker att det är rätt fair. Om vi skulle ha bjudit på t.ex välkomstglögg och säg två glas till maten hade kostnaderna skjutit i höjden något alldeles vansinnigt (vi blir 900 personer i år), så vi väljer bort det i år också (såsom förra). Det blir alkoholfri glögg till fördrink och sedan mer eller mindre obegränsat med julmust, vatten och lättöl som ju ställs ut på borden. Det finns dock flera barer att handla det man vill i :)

Jag ser faktiskt inte poängen (oavsett bolag/myndighet) att det ska serveras alkohol på firmafester. Det finns ju faktiskt anställda som har problem med alkohol (är ni så många skulle det förvåna mig om det inte finns någon som är nykter alkoholist). En fest är ju en förmån, inte en rättighet.

Nu flödar det ju rätt bra när jag är med på representation (vilket iofs inte är samma sak) men jag dricker inget eller ytterst måttligt (ett glas vin till maten typ). Jag anser att jag jobbar även i sådana sammanhang och då är man nykter.

Avslutningen på ett borrprogram är en helt annan femma :angel: men då betalar vi ju själva :D

Vi samma som du @Anna från och med i år. Alkohol finns i baren om man vill ha öl/vin till julmiddagen men det ingår inte från arbetsgivarens sida. Helt okej :) Tidigare år har ett/två glas vin ingått, tyckte det var helt okej också. Vi är 150 personer så det gör ju absolut skillnad i budgeten.

Vi samma som du @Anna från och med i år. Alkohol finns i baren om man vill ha öl/vin till julmiddagen men det ingår inte från arbetsgivarens sida. Helt okej :) Tidigare år har ett/två glas vin ingått, tyckte det var helt okej också. Vi är 150 personer så det gör ju absolut skillnad i budgeten.

Jag tycker att det är bra! Nu dricker jag visserligen inte alkohol överhuvudtaget så för mig är det ju verkligen inga konstigheter, men ja. De som gnölar är väldigt få och det är ingen som jobbar här som inte har råd att köpa ett glas vin eller en öl om de vill, det vågar jag lova.

Sjukt bra!
Vi bjuder på två glas vin/öl, inget mer. Jag skulle ju hellre lägga de pengarna på bättre mat...

Sjukt bra!
Vi bjuder på två glas vin/öl, inget mer. Jag skulle ju hellre lägga de pengarna på bättre mat...

Ja, vi har lagt de pengarna på lokalen (vi är ju så många i år att det faktiskt inte finns så många alternativ och då blir det dyrt) och därmed riktigt hög kvalité på julbordet. Tycker jag i alla fall, av förra årets att döma då vi var på samma ställe men en annan sal - det var i toppklass utan att vara överdrivet.

Ikväll tänkte jag äta upp den sista ändalyktshalshålkycklingen och av någon anledning är jag sugen på pommes frites till - jag köpte en påse frysta i ett svagt ögonblick för några veckor sedan som visade sig vara förvånansvärt goda och lika "äkta" franska frites. Men vad ska jag göra med kycklingen för att den ska bli lite roligare? Den smakar mycket men är ju liksom strimlad, bara. Ett litet tortillawrap med krispiga grönsaker kanske? Och någon god sås på turkisk yoghurt att dippa i?

Efter dagens jullunch med jobbet behöver jag inte äta igen förrän 2017, typ. Skulle. Ha. Valt. En. Lättare. Förrätt. Men gott var det! Det lönar sig att ha en mat-nörd till chef, som dessutom råkar äga företaget och därmed sällan är svårövertalad när det kommer till att tänja på budgeten för att främja kulinariska upplevelser...

Förrätt var ank & valnöts-terrin som serverades med cornichons, kantareller och en bit surdegsbröd. Varmrätten blev skotsk rådjurssadel med ugnsrostad potatis och en sås på brandy och svarta körsbär. Ooch till efterrätt valde jag sticky toffee pudding med pecan-nötter och en helt gudomlig kolasås. Vin och grejer i glasen, och alla blev vi lite i gasen!

Plikttrogen som jag är hade jag tänkt mig att gå tillbaka till kontoret och jobba i ett par timmar efter lunchen, men boule-spel, frågesport och glühwein på julmarknad kom liksom lite i vägen. Nu är jag nyligen hemkommen och försöker fundera ut ett sätt att ta mig upp ur soffan och bort till gymmet. Undrar om man tränar bättre eller sämre med glühwein och ankterrin i kroppen?

I julbordsfrågan kammar vi noll på min statliga myndighet i år. Vi lär ha förbrukat nöjespotten på sommarfest med cateringbuffé och ett styck KONFERANGS med övernattning, som jag dock avböjde för att kunna ta hand om djuren på hemmaplan.

Dock så saknar jag inte julbordsfrosserierna sådär jättemycket MEN den där jullunchen hade jag INTE tackat nej till...:love:

Senast vi skulle ersätta julbord med julmiddag på jobbet, var minnesvärd av mer dåliga skäl. Möjligen har jag recenserat den här förut, men det är ett sådant bestående trauma att minnet tränger sig på varje år i december.

Förrätt "Toast Skagen" visade sig vara Pågens skivade rågbröd med någon motbjudande gucka, huvudsakligen bestående av fett, resten ett obestämbart svagt tuggmotstånd av något som kanske - men kanske inte - levt i vatten en gång.

Huvudrätt "Oxfilé Provencale" var dåligt genomstekt kött (skulle inte satsa pengar på att det var oxfilé) med tuggmotstånd jämförbart med gummi. Till detta fyra jättepotatisar, skalade och kokta (inga alternativ såsom pommes eller gratäng, nej då, här ska det vara kokt potatis!) Och brunsås som kanske - men kanske inte - skapats från en påse.

Och till kaffet, för oss som uthärdade så länge, denna briljanta servering av en torr kaka helt utan smak. Gissningsvis en billigare variant av Almondy direkt från Lidls restlager. Observera särskilt den chica gaffelprydnaden! Man kan tro att den hamnat där av misstag - men ack nej! Så här genomtänkt och konstnärligt hade varje tallrik preparerats, när de bars in till de förstummade gästerna.

cuba%20libre_zps3arv80cd.jpg

Dessutom förstod serveringspersonalen inte skillnaden på laktos- och glutenintolerant, glömde bestick till någon (ja utom desserten då) och serverade vin i selterglas. Och som bakgrundsmusik ljöd smäktande sånger av Julio Iglesias. Detta hände i nådens år 2010. "Restaurangen" finns nu endast som ett skrämmande minne, inbränt i hjärnbarken (och smaksinnet :arghh:) för evinnerliga tider. .

Hade jag inte förevigat "desserten" och ibland berört traumat med mina kollegor, så hade jag tänkt att detta måste ha varit en ond dröm.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 736
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 986
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar