Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
En klassiker i detta hushåll, köttfärsrussincurrygryta med massa paprika och sambal oelek. All äter det, nu tänker jag inte röra mig mer idag.

I dag har jag "betat" nar jag kommit at, sa det blev ingen ordentlig middag alls.

Jag var forbi en fantastisk slaktbutik for att kopa ben till hundarna ... de hade farsk kanin i disken. En av mina favorit minnen ar kaninen i ugn som en Fransk god van bjod pa ... med "Mediterranean kryddning" ... Thyme ar jag ratt saker pa, men sedan?

HELP ... kan nagon tala om for mig hur man lagar kanin i ugnen? Och kryddar? Jag har aldrig lagat kanin sa jag behover ett utforligt recept. Pretty Please.

I dag har jag "betat" nar jag kommit at, sa det blev ingen ordentlig middag alls.

Jag var forbi en fantastisk slaktbutik for att kopa ben till hundarna ... de hade farsk kanin i disken. En av mina favorit minnen ar kaninen i ugn som en Fransk god van bjod pa ... med "Mediterranean kryddning" ... Thyme ar jag ratt saker pa, men sedan?

HELP ... kan nagon tala om for mig hur man lagar kanin i ugnen? Och kryddar? Jag har aldrig lagat kanin sa jag behover ett utforligt recept. Pretty Please.
Tänk fylld kyckling. Pensla in o utvändigt med olivolja, smält smör o salt o peppar. Fyll skrovet med bladpersilja, babyspenat o citron samt hela vitlöksklyftor, lägg till färsk timjan o rosmarin.

Kyckling, pommes frites och en (egengjord och garlic heavy) aioli var väldigt gott men naturligtvis inte överdrivet nyttigt. (Dock är väl pommes frites i ugnen inte tillnärmelsevis lika fett som friterat.) Jag åt en massa clementiner efteråt, om någon är orolig för mitt närings- och vitaminintag ;)

Någon som har ett bra tips på vad jag kan göra med ett gäng Hokifiléer?
Det ska fungera som matlådor också då det kommer bli mat över.

Vi blev bjudna på kall jultallrik i dag.
Glögg och russin fanns till de som ville ha. Tallriken bestod av en bit brie ost (petades åt sidan då den kändes lite diffus och jag är havande), löksill, senapssill (två bitar av varje), kalla köttbullar, julskinka, ägghalva med kaviar, någon sked poatissallad, någon sked rödbetssallad och vörtlimpa med hushållsost. Just ja, en mystisk rökt korv fanns också som petades bort av samma anledning som brieosten. Julmust i glaset.
Kaffe, pepparkaka och skumtomtar efteråt.

I morgon är det dags för jultallrik igen och sedan väntar en jultallrik, en julbuffé och en "lilla julafton" med tillhörande julmat nästa vecka. Just ja, gröt och skinkmacka på lördag kväll efter BARNETS kusins luciafirande.

Med tanke på att det jag gillar mest på julbordet är gravad och rökt lax, kallrökta korvar och goda ostar så var det dålig tajming att vara havande över julen!

Jag gjorde en röra på lite överbliven kallrökt lax, lite pepparrotsost, turkisk yoghurt, dill och stenbitsrom och stoppade ner i en bakad potatis. Tomatsallad till, fint som snus.

Så har jag bakat en fläta och ett gäng bullar med saffran och mandelmassa, och gjort en form mörk chokladfudge med salt mandel. Enkelt värre, bara en burk kondenserad mjölk och en stor kaka mörk choklad. Och så hackade mandlar då som man bara steker i lite smör och salt och strör över. Den ska med på RN glöggfest på lördag.

Imorgon går den stora julfesten av stapeln så då blir det julbord för hela slanten. Antagligen nöjer jag mig med frukt till lunch! Men jag ska på en liten föreläsningsserie på Clarion Post på morgonen där det visst serveras skinksmörgås och risgrynsgröt. Och mandariner, vilket specificerades i inbjudan! Gulligt tycker jag, sådant brukar ju mest följa med på köpet.

I julbordsfrågan kammar vi noll på min statliga myndighet i år. Vi lär ha förbrukat nöjespotten på sommarfest med cateringbuffé och ett styck KONFERANGS med övernattning, som jag dock avböjde för att kunna ta hand om djuren på hemmaplan.

Dock så saknar jag inte julbordsfrosserierna sådär jättemycket MEN den där jullunchen hade jag INTE tackat nej till...:love:

Senast vi skulle ersätta julbord med julmiddag på jobbet, var minnesvärd av mer dåliga skäl. Möjligen har jag recenserat den här förut, men det är ett sådant bestående trauma att minnet tränger sig på varje år i december.

Förrätt "Toast Skagen" visade sig vara Pågens skivade rågbröd med någon motbjudande gucka, huvudsakligen bestående av fett, resten ett obestämbart svagt tuggmotstånd av något som kanske - men kanske inte - levt i vatten en gång.

Huvudrätt "Oxfilé Provencale" var dåligt genomstekt kött (skulle inte satsa pengar på att det var oxfilé) med tuggmotstånd jämförbart med gummi. Till detta fyra jättepotatisar, skalade och kokta (inga alternativ såsom pommes eller gratäng, nej då, här ska det vara kokt potatis!) Och brunsås som kanske - men kanske inte - skapats från en påse.

Och till kaffet, för oss som uthärdade så länge, denna briljanta servering av en torr kaka helt utan smak. Gissningsvis en billigare variant av Almondy direkt från Lidls restlager. Observera särskilt den chica gaffelprydnaden! Man kan tro att den hamnat där av misstag - men ack nej! Så här genomtänkt och konstnärligt hade varje tallrik preparerats, när de bars in till de förstummade gästerna.

cuba%20libre_zps3arv80cd.jpg

Dessutom förstod serveringspersonalen inte skillnaden på laktos- och glutenintolerant, glömde bestick till någon (ja utom desserten då) och serverade vin i selterglas. Och som bakgrundsmusik ljöd smäktande sånger av Julio Iglesias. Detta hände i nådens år 2010. "Restaurangen" finns nu endast som ett skrämmande minne, inbränt i hjärnbarken (och smaksinnet :arghh:) för evinnerliga tider. .

Hade jag inte förevigat "desserten" och ibland berört traumat med mina kollegor, så hade jag tänkt att detta måste ha varit en ond dröm.
Åh gode jesus... Nu uppskattar jag gårdagens jullunch ännu mer! :rofl:

Vad rekommenderar ni att man serverar för sorts mögelost till pepparkakor? Ska bjuda på lite svenskt julgott på lördag men är ingen höjdare på just denna delen då jag inte är jätteförtjust i mögelost...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 736
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 985
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar