Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gick in här för jag vill också jättegärna ha tips på vad man kan göra med brysselkål! Stekte halvor igår med bacon och åt med en höstig sallad med granatäpple, grönt äpple, sallad, rödlök, dadlar, solrosfrön och valnötter.

Nu har jag en stor påse brysselkål kvar så vad kan jag hitta på nu som inte smakar exakt samma? Det lät ju gött med vitlök - kan man göra nån sås på det till pasta?

Gick in här för jag vill också jättegärna ha tips på vad man kan göra med brysselkål! Stekte halvor igår med bacon och åt med en höstig sallad med granatäpple, grönt äpple, sallad, rödlök, dadlar, solrosfrön och valnötter.

Nu har jag en stor påse brysselkål kvar så vad kan jag hitta på nu som inte smakar exakt samma? Det lät ju gött med vitlök - kan man göra nån sås på det till pasta?

Skär i kvartar, stek med vitlök, lite bacon eller pancetta, salt, svartpeppar, en skvätt matlagningsgrädde eller vitt vin om man är lagd åt det hållet, svamp, och sen en pasta som man vänder ner i pannan precis när den är klar?

Skär i kvartar, stek med vitlök, lite bacon eller pancetta, salt, svartpeppar, en skvätt matlagningsgrädde eller vitt vin om man är lagd åt det hållet, svamp, och sen en pasta som man vänder ner i pannan precis när den är klar?
Lät mumsigt och lagom enkelt för en tröttis! Kanske till och med kan rota fram svamp i frysen.

Idag plockade jag fram lite tacofärs, lite böngryta och lite ris med ärtor i ur frysen, blandade ihop i en panna, tillsatte lite vatten, krossade tomater, paprika och chili.

Vips så hade vi oss en lagom het och väldigt god variant av chili con carne :love:
2016120616111012800_sbig.jpg

Jag är förvånad över era bristande anatomikunskaper!

Smör appliceras under skinnet på fågeln över bröst och lår, på det att det må ösa köttet ovanifrån under tillagning. I halshålet (ewww) är det inte alls nödvändigt att införa något som helst.

Citron, lök och stora mängder lite värmetåliga örtkryddor och den typen av aromatisk fyllning stoppas däremot i skrovet via ändalykten, på det att de må ånga upp genom köttet och göra det saftigt.

Detta är sen gammalt.

Tack så mycket för tipset @Hyacinth :bow:

Här blev det brysselkål och champinjoner stekta med en hel :angel: pressad vitlök, salt, peppar och limesaft. Därefter matlagningsgrädde tillsatt och tagliatelle nervänt. :d

T om sonen på 2år som inte är så förtjust när det är "gojsigt" åt med god aptit. 2 portioner stoppade han i sig. :love:

Det här kan vi tänka oss fler gånger (blev 3matlådor också :up:) så nu har vi ytterligare ett vegetariskt recept på vår repetoar, vi är lite kassa på att få till ngt gott på den fronten annars vilket rimmar illa med att vi vill äta vegetariskt minst en gång i veckan. O_o

Idag har jag varit hipp och ätit en bowl (Dvs mat i en vanlig djup tallrik - jag fattar inte grejen?! ).

Hur som, min bowl grundades med sallad, couscous, en tomat- och avokadosalsa. Till det en majssalsa med cashewnötter och en chilifrukt i (tog den som enligt skalan skulle vara snäppet starkare än spansk peppar och mixade i hela för jag ville verkligen ha den stark. Smakade väldigt klent faktiskt :down: men ändå gott) samt stekta kycklingstrimlor kryddade med rökt paprika, spiskummin och vitlök. Vände även i svarta bönor på slutet av stekningen så bönorna blev varma.

Lär väl inte göra det här igen, men det var helt okej iaf och ett bra sätt att bli av med en chili :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 739
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 989
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar