Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, jag har ju glömt att berätta för er att jag har ett nytt projekt på gång - sedan @Petruska odlade i konservburkar häromsistens har jag varit sugen på att prova, så nu har jag sparat några burkar och så har jag researchat vad jag ska odla - chili verkar vara en bra startpunkt, och det går tydligen fint även denna mörka årstid om man har ett ljust fönster. Jag bor ju så högt upp att jag har ljust i fönstren så länge som det faktiskt är ljust ute, så det ska inte vara några problem. De gillar ju när det är lite varmt också och elementet under fönsterbrädan är det bra fart i, så jag har ett någorlunda utgångsläge.

Och igår kom fröna! Jag ville ha något medelstarkt och lättflörtat - och gärna lite roligt - så det blir Blue Christmas. Friskt vågat, liksom, det kostar ju inget att prova (okej, nästan inget, fröna kostade 25:- och jorden tror jag kostar 18:- för 4 liter ;))

Nu ska jag bara köpa jord och göra hål i burkarna. Frågade pappa om han kunde ta med sig hammare och spik nästa gång han kommer förbi, men mamma undrade försynt om jag inte kunde använda... den manuella konservöppnaren. Ridå. Naturligtvis borde den kunna göra hål i konservplåt :angel::angel::angel:

Idag blir det kyckling nudlar broccoli vitkål morötter och lite kryddor och nåt såsigt.

Ska bara ta min lyckliga croissant-höga kropp till affären.

En väninna kommer över och fikar ikväll, som sagt. Jag insåg att jag inte bara kan fika till middag så vi ska äta lite smörgåsar också. Hon tar med bröd och jag har kallrökt skinka och en god prästost hemma, samt förstås lite olika marmelader efter mitt marmeladryck ;) Får köpa en paprika eller något på väg hem.

Har just ätit tårta på jobbet för att fira Den Stora Launchen imorgon. Skickade bilder till ett par kollegor på tjänsteresa i Kina som undrade om det var ett gammalt bilsäte? Mamma tyckte att det såg ut som "en sådan där dyna man har i båten, med tofsar på". Det är i alla fall en maskerad prinsesstårta och "tofsarna" är florsocker... :D

IMG_43911_zpsgoghs1co.jpg

Marsipanlagret kan inte vara för tjockt!!

En annan sitter på tåget mot huvudstan för konferangs. Köpesallad med kanongod hommous, och toscabulle från Pressbyrån, blev lunchen.

Köpelunch, men SÅ djefla gott så jag måste rapportera in den ändå, även om den tekniskt sett inte kommer från "mitt" kök: stekt kummel med potatismos (riktigt, ej pulver!), rödbetor, kapris och en perfekt lagom stark pepparrotscreme. Ljummet bröd med härligt knaprig skorpa och ett berg av fräsch salladsbuffé med marinerade morötter, linser och broccoli. NÖJD! Och fisk-inspirerad för egna stordåd i köket. :d

Idag blir det kyckling nudlar broccoli vitkål morötter och lite kryddor och nåt såsigt.

Ska bara ta min lyckliga croissant-höga kropp till affären.

Försökte marinera den tinade kycklingen men det fick bli hundarnas middag. Stanken :yuck: Köpte färska filéer på ICA istället.

Köpelunch, men SÅ djefla gott så jag måste rapportera in den ändå, även om den tekniskt sett inte kommer från "mitt" kök: stekt kummel med potatismos (riktigt, ej pulver!), rödbetor, kapris och en perfekt lagom stark pepparrotscreme. Ljummet bröd med härligt knaprig skorpa och ett berg av fräsch salladsbuffé med marinerade morötter, linser och broccoli. NÖJD! Och fisk-inspirerad för egna stordåd i köket. :d

Får man äta kummel?

Fått recept på kycklingsoppa av MODERN. Från 90-talet, av någon anledning bojkottades franska viner vilket skrivits med emfas i slutet av receptet:D

Uppdatering: på grund av att de ville spränga kärnvapen i Polynesien enl MODERN

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 736
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 985
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar