Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Svennevecka!

Veckans matlådor innehåller rostad majssoppa, tofu tikka masala och tacos. Ska försöka vara mer inspirerad till nästa helg.

Och jag har noll matinspiration, äter mest ute just nu och ska dessutom åka bort ons-tis (KONFERANGS kombinerat med extralediga dagar för långhelg i både Stockholm och Linköping, den senare med svampplockning i dagarna två hoppas jag) så jag är inte så sugen på att handla hem massa mat. Måste dock komma på något trevligt att laga imorgon kväll då jag ska hålla Invitationsdepartement-middag :)

Jag rullade igen och det gick fint denna gången med!

img_4346_58010a94e087c37f5a20de36.jpg

Följde guru @VLMF : s råd och väntar med rullning av lunchen till idag - några timmar får de tåla. Serverar lite annat plock också ifall pensionärerna är rädda för lite annorlunda konsistens och så ;)

Det är så gooott! Vad brukar du fylla dom med? Behöver lite inspiration :)

Det blir att suga på ramarna ett tag framåt i tiden. Så idag blir det köttfärssås och spaghetti med mycket krossade tomater och lök i :) Undrar om man kan hälla i en klick utgången grädde??? Rent logiskt vore det ju gräddfil eller? :up:

Mina storslagna planer på is, mått som en gnu som ska korsa en av de där jäkla floderna med krokodiler och misslyckats. Blir en frusen smoothie med hallon/mango/mandelmjölk till mig, rester av indiskt till PARTNERN.

I helgen biff strogabiff, lasagne och revbensspjäll med potatismos hos far med fru. På lördagen hade vi namngivningsfest för vårt lilla Pyre och åt då smörgåstårta (!). Dock sjukt god sådan, med gravad lax, räkor och rökt makrill, gräddfil istället för majonnäs samt mörkt bröd. Gott! Jag gjorde också en rotfruktssoppa på palsternacka, morot, rotselleri och sötpotatis samt passerade tomater, kryddad på asiatiskt vis med ingefära, vitlök, lime, koriander och citrongräs samt kokosmjölk. Bubbel till.

Idag är vi hemma igen och äter pulled pork med mangosalsa, avokado och koriander i tortillabröd.

Morots- och kikärtsbiffar kryddade med curry, couscous och sås/röra med mango chutney plus créme fraiche blev dagens middag idag. Himla trevliga biffar faktiskt som gick att vända i stekpannan utan att de föll isär och hamnade överallt. Dessutom älskar jag verkligen min curry-krydda och mango chutney som mina föräldrar försett mig med. Så mycket roligare än det mesta på ica liksom :) :up:

Lasagne idag. Lika mycket zucchini /morot/majs som kött i såsen. Blev riktigt god :d

Måndagar är annars en kinkig dag för kroppen protesterar vad jag än gör :mad: Så har ätit lite fil och en macka till frukost/lunch/mellanmål.

Är sugen på kyckling med nudlar och grönsaker och annat gott men är mätt. Brukar inte vara sugen på mat när jag är mätt. Skumt.

Kanske ska använda det till att planera god middag.

Inspirerad av @Anna blev det soppa på sötpotatis, morot och en kvarglömd bakpotatis. Kryddade med indisk lantbuljong, ingefära, lime och salt.
Glömde dock späda soppan, så det blev nog mer puré... nåja. God puré, rostat surdegsbröd med vitlöksfärskost till.

Snabb variant av coq au vin idag. Helt okej med tanke på arbetsinsatsen (dvs jag orkade inte vara så cool att jag kokade min egen buljong etc utan körde den fuskiga och snabba varianten med kycklingfileer, färdig fond osv).

Nu ska jag fira ny mobil och möjligheterna till att vara social dygnet runt med att äta läskig, alldeles för söt, marabouchoklad i soffan :D

Jag fyllde ett par kycklingfiléer med Roquefort och lindade in i kallrökt skinka och så in i ugnen med lite grädde, vit balsamico och persilja. Åt med ris. Det blev en finfin matlåda till imorgon också :)

Nu kaffe och strax veckans (not so) guilty pleasure - Svenska Hollywoodfruar!

Igår bakade jag förresten, får besök imorgon och har visserligen kvar av brysselkexen men det är trevligt att ha två sorter tycker jag. Kladdkakecookies har ju gått hem både på jobbfika och på flera fikabesökare, så jag gjorde en sats sådana men istället för mörk choklad hade jag i smält Marabou apelsinkrokant. Jädrar i min lilla låda vad gott det blev! Sött förstås, men det är ju en kaka - dessutom så är kakaon bitter och jag har i lite salt, så det blir en helt okej balans. De flöt ut mycket mer denna gången så de är typ i samma storlek som en mindre assiett ;)

Matmisären är betydligt mindre den här veckan, woken blev jättegod (och tämligen stark, det är farligt att ha tillgång till egen färsk chili :nailbiting:). Det var rätt länge sedan jag åt ris så det var trevligt som omväxling.

Ännu en som åt kyckling ikväll! Har haft middag med en polsk tjej (eller heter det kvinna?) via Invitationsdepartementet. Bjöd på tomatbaserad kycklinggryta med purjo, paprika i olika färger, massa svamp och gröna vaxbönor. Ris till, rödvin, och efterrätt blev cheesecake i glas med körsbär från föräldrarnas trädgård.

Potatismos och prinskorv, ärter, ketchup och senap. Blev så besviken att jag skällde ut sambon, på riktigt. :down:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 736
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 985
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar